Skärper kraven i ny upphandling av flygtrafik
Publicerad den 22 januari 2018Kommentarer
Wäppling är ett sv två kommunalråd inte flygplatschef… fakta verkar svårt
Nextjet har inte trafiken upphandlad på Gällivare utan flyger på kommersiell basis. Flyget är naturligtvis nödvändigt i vår landsände, flyg mellan ARN-GOT är dock mer tveksamt med endast dryga tre timmars tågförbindelse 😉
Precis som andra slagit fast så är det Grekiska Astra som flyger den inte GetJet.
noe å lære av måten dette er løst på i Norge ?
Upphandling till lägsta pris leder oftast till att trafikerande bolag måste lägga in ett anbud som är så lågt att man får svårigheter att driva linjerna. Att nu Trafikverket skärper kraven gör att bolagen får möjlighet att ta betalt för vad det kostar att driva en fungerande linjetrafik. Ett mycket bra och nödvändigt beslut för att kunna behålla och skapa jobb i inlandet. Hela upphandlade flygtrafiken Hagfors till Pajala får bara 98 milj/år och trafiken BARA till Gotland får 498 milj/år!
Till/mellan småorter är en lösning som vore bättre.
Kan fungera som anslutning till större flygplatser.
(Jag har ingen egen koppling till detta).
Statlig upphandling av flyg i Norrland på små flygplatser. Blygsamma summor från staten – ingen kan snart bedriva flyg med sån ersättning. Nextjet tröttnar snart ingen tar vid.
Jämför 5 dubbelt bidrag till Gotland för att några få ölänningar ska besöka huvudstaden. Sossarna avvecklar Norrland på alla vis.
Skulle någon av dessa destinationer vara lockande så hade redan Norwegian eller SAS varit där..
Som tidigare nämnts, det finns en anledning till att staten betalar stöd för dessa linjer. Det känns som att dessa flygplatschefer samt dessa orters invånare har fått lite storhetsvansinne.
Det största problemet till minskade passagerarsiffror är inte Nextjet utan att flygplatscheferna i Arvidsjaur och Gällivare går ut en gång i månaden och toksågar Nextjet i den lokala pressen. Varför stöttar vi inte dom flygbolag som väljer att flyga i glesbyggden?? Om Nextjet lägger ner, vem kommer då? Vad är det som blir bättre?
Om nu dessa destinationer är så lockande och har en sådan potential som flygplatscheferna säger kan de väl be Trafikverket att ta bort stödet. Då får alla som vill starta linje dit. Jag tror att detta omedelbart skulle leda till ett antal fasta linjer med stora jet och många rotationer per dag. Eller, det finns kanske en anledning till att staten betalat stöd för att någon överhuvudtaget ska vilja flyga till Gällivare o Arvidsjaur
Hoppas SAS lägger ett anbud om att flyga tex Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda med CRJ-900. Det hade varit nåt, nu när Nextjet antagligen kommer att förlora kampen om Örnsköldsvik.
Är inte Getjet som flyger RJ fr GEV….
Det är grekiska Astra som flyger med RJ
Blir väl nåt bljettbolag som i sin tur hyr in nåt utländskt bolag
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten