Skriv ut  

Boston försvinner när SAS justerar långlinjeprogrammet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 april 2018
En A330 var för stor för att flyga året runt med på Boston. Det blir därför en säsongsdestination när SAS stuvar om i långlinjeprogrammet för kommande vinter.

SAS A330
SAS Airbus A330

SAS ser över och justerar långlinjetrafiken kommande vintersäsong. Den tydligaste förändringen är att linjen mellan Köpenhamn och Boston gör ett vinteruppehåll.
         
Linjen till Boston blev till som en följd av att den så kallade oljetrafiken mellan Stavanger och Houston inte längre lönade sig. Det var en speciallösning där schweiziska Private Air flög en all-businessclass B737-700 och som hade ett drygt år kvar på kontraktet när trafiken lades ner. Maskinen fördes då över till den helt nya linjen till Boston som blev kvar och uppgraderas till en A330-300 och i vissa fall A340-300, när Private Air lämnade. Men linjen håller uppenbarligen inte för cirka 264 stolar, fyra gånger i veckan varje väg med den stora maskinen i jämförelse med de 88 stolar som Private Air flög med. Linjen försvinner nu när vinterprogrammet startar i höst.

– Vår intention är att trafikera Boston året runt, men samtidigt justerar vi löpande vårt linjenät eftersom efterfrågan idag är betydligt lägre på vintern. Direktlinjen till Boston återupptas igen den 31 mars 2019, och i vinterprogrammet kommer vi istället att erbjuda bra anslutningsmöjligheter med United från både Chicago, Washington och New York, säger SAS presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget.
         
Den kapacitet som frigörs när linjen stängs sätter SAS in i första hand på Miami från alla tre skandinaviska städer och på Washington från Köpenhamn. Det blir tre avgångar i veckan till Miami från Köpenhamn och två från vardera Oslo och Stockholm. I övrigt blir det även en justering på trafiken mellan Stockholm och Los Angeles där avgången på onsdagar byts till söndagar.
         
Samtidigt närmar sig att de första nya A350-900 ska tillföras flottan. Arbetet med det är igång sedan länge och enligt planerna kommer tre flygplan under sista kvartalet 2019 och första kvartalet 2020, följt av ytterligare fem i slutet av 2020 och början av 2021. Av allt att döma behåller SAS merparten av de befintliga maskinerna i flottan, möjligen med undantag för LN-RKP, alltså den leasade A340-300 som togs över från Lan Chile och sedan tjänstgjort som reservflygplan. Maskinen har heller inte uppgraderats till samma standard som övriga flygplan i långlinjeflottan. 
         
Dessutom ska SAS inom den närmaste tiden offentliggöra hur stort det nya inköpet av A320-familjen blir. Det har talats om upp mot femtio nya maskiner varav en del A321LR, vilket ger möjlighet att hitta en med lönsam modell för trafiken till Boston.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Seoul Sydkorea
Skrivet av Anette , 2018-04-10 18:17:32
Flyg mot Asien istället. Stockholm-Seoul ??
Anmäl inlägget
BKK
Skrivet av BKK, 2018-04-10 13:44:01
Ja varför inte gå som charter.
Anmäl inlägget
BKK
Skrivet av SASKalle, 2018-04-10 13:23:52
Bangkok gick inte runt på passagerare.
Ekonomi biljetterna vart oftast sålda men aldrig några bussinessbiljetter vilket gjorde att rutten inte gick runt!
Många icke betalande uppgraderingar till business...

För att BKK ska funka igen måste man göra en maskin med endast ekonomi klass som kan gå som ”charter” maskin.
Anmäl inlägget
BOS och SAS
Skrivet av Mr, 2018-04-10 10:52:15
Det är nog mera trafik mellan STO och Boston än CPH och Boston så en A321LR skulle passa perfekt STO-BOS. Vet ej om en CS-130 skulle kunna gå mellan Bromma och BOS non stop om SAS måste blanda upp A320neo ordern med CS-130's för att ha råd?
Anmäl inlägget
BKK
Skrivet av BKK, 2018-04-10 07:59:43
Håller med Bamse, starta upp BKK igen.
Anmäl inlägget
Vinterprogrammet
Skrivet av CD, 2018-04-09 20:44:15
Kapstaden vore perfekt för vinterprogrammet!
Anmäl inlägget
KalleSus
Skrivet av pf, 2018-04-09 19:24:55
SAS er dessverre alt for opphengt i sine dogmer fra 50- og 60-tallet, at businessreisende fra de skandinaviske land reiser når SAS flyr. Jeg tror dette senket BKK-ruten, og når de kuttet SIN ble hele greia fort ulønnsomt.
Anmäl inlägget
Kapstaden
Skrivet av KL, 2018-04-09 18:53:55
SAS borde välja en rutt med lägre konkurrens. Kapstaden i vinterprogrammet borde ge en hög kabinfaktor.
Anmäl inlägget
@pf
Skrivet av KalleSus, 2018-04-09 16:40:23
När SAS flög till Bangkok och hade 9 timmars uppehåll där, gjordes en hel del småarbeten, exempelvis maskintvätt. Sånt som nu får göras under nattuppehållet i Köpenhamn, som inträffar mellan SK998 och SK935.
Anmäl inlägget
Bamse
Skrivet av pf, 2018-04-09 15:08:42
når BOS ikke går, og BKK ikke går, sanns fordi maskinen står xy antall timer på bakken i BKK, hvorfor ?

Fly tjener normalt ikke revenue ved å stå på bakken
Anmäl inlägget
Svar till @Los Angeles
Skrivet av KalleSus, 2018-04-09 12:24:12
Skribenten menar att det från i höst blir dagligen utom onsdagar till Los Angeles. Det var väl ganska lätt att begripa?
Anmäl inlägget
Dagligen utom söndag
Skrivet av Los Angeles, 2018-04-09 11:39:50
Los Angeles går väl i princip dagligen utom söndag som går till Miami. Hur menar skribenten???
Anmäl inlägget
BKK
Skrivet av Bamse, 2018-04-09 10:30:14
Ta tillbaka flaggskeppet och gamla trotjänaren SK973/SK972 istället :-)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev