Stora förluster hotar LFV
Publicerad den 16 april 2018Kommentarer
engagemanget i mellanöstern är ju inte så lyckat direkt, uppdrag granskning och så, dessutom bedrivs verksamheten med stor förlust, kompetensen att förhandla och ta betalt finns uppenbarligen inte hos LFV.
Bara att sitta med ett tio årskontrakt i ett jättekontor på Klarabergsviadukten med en svinhyra på nästan 10.000 per kvm.
“…säger Tomas Eneroth som inte ser en utveckling där projektet bromsas eller stoppas helt.”
Jo, då känns det ju tryggt när Thomas E säger så…! 😀 Jisses!
Vore nyttigt och bra för LFV att sälja bort olönsamma affärsområden. LFV är ett affärsverk och ska stå på egna ben. Låt en oberoende konsultfirma gå igenom LFV:s affär och välj ut de delar som kan säljas ut på marknaden. Om inte så måste LFV:s ägare staten fundera på andra åtgärder. Det ryktas om stora ekonomiska problem och det är bara början.
Till SVT Nyheter Västernorrland säger ministern – Det kommer alltid att vara så att ny teknik innebär nya utmaningar. Det viktiga nu är att vi drar rätt slutsatser om vad det innebär med en större expansion i stora delar av Sverige, säger Tomas Eneroth som inte ser en utveckling där projektet bromsas eller stoppas helt. Nu får vi se vilka konsekvenser ny teknik får för flygledning och flygverksamhet
Kanske skulle LFV bry sig om personalen lite mer och inse vilket som är kärnverksamheten…
Det kan vara så att staten sagt till LFV att stötta Saabs export satsning på Remote Towers och LFV Norrköping inte har något att säga då LFV Consulting är med och gör affärer åt Wallenbergarna? Gissar Saab redan tömt EKN så man måste hitta nya statliga källor att ösa ur så att affärerna inte glider över till den Norska konkurrenten som får Norskt statligt stöd.
kommer LFV att kommentera sin ansträngda situation på LFVs hemsida. Det har blivit en vana med nya GD ombord att försvara sin verksamhet jämfört med sina föregångare.
Sen vill vi alla veta när LFV kommer att vända sina dåliga siffror. Vad tänker man göra? Blir det skattemedel som ska säkra upp LFVs framtid?
Även LFV själva sitter på dubbla “huvudkontor”. Norrköping dit myndigheten förvisades på 70-talet sen de betydligt dyrare lokalerna vid Klarabergsviadukten.
LFV Consulting sitter i ett jätte kontor på Klarabergsviadukten för en 9.000 per kvm.
Miljonhyra i månaden.
LFV ska leva på sina kontrakt och inget annat. Inte via bidrag mm. Anpassa organisationen efter affärerna. Gör inte affärer bara för sakens skull. Lämna dyra projekt och inte lönsamma uppdrag. LFV:s dotterbolag LFV Consulting AB som gör stora affärer i mellan östern omsatte 2016 ca 26 miljoner kr och förlorar 25 miljoner kr. Hur är detta möjligt – helt fantastiskt!
LFV:s kostnader av bl a operativ och HK personal har ökat sedan 2011 och ändå så kapar LFV priserna med ca 40-50% när de lägger anbud. Hur går detta ihop – eller är det kanske så enkelt att det är därför LFV går in i en röd era resultatmässigt. Priserna som LFV lägger borde istället vara betydligt högre än de som gällde för 7-8 års sen. Vem räknar?
Det går i princip att sätta likhetstecken mellan LFVs underskott och investeringar i fjärrstyrning. En teknik som aldrig kommer kunna betala tillbaka dessa summor. Naivitet och okunskap i högsta leden har drivit LFV mot ruinens brant. Vad vi bevittnar nu och kommande år är ingen överraskning för någon i myndigheten.
Att pensionsavgångarna närmar sig kan knappast komma som en nyhet för LFV. Man har sedan länge målat in sig i ett hörn, genom kortsiktiga ogenomtänkta beslut och kommer att få betala dyrt för det nu.
Diskussion med ägarna borde LFV haft för länge sedan.
Hittills har snillen på HK kommit fram till att man kan spara pengar genom att inte utbilda nya flygledare. Det är INTE en besparing i längden, det förstår de flesta.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten