Flygskatten drar ner Widerøe

Publicerad den 20 april 2018
Kommentarer
Sjunkande omsättning och halverad vinst. Norska Widerøe visar röda siffror för förra året och det är flygskatten som ligger bakom hävdar flygbolaget. De nya jetflygplanen är ett sätt att minska beroendet av tunna inrikeslinjer.
Widerö

Widerö

Widerøe är flygbolaget som i första hand flyger på de många små, regionala flygplatser som ingår i det så kallade kortbanenätet i Norge. Till del är den trafiken upphandlad och betalas av staten men Widerøe flyger också linjer på små flygplatser med eget kommersiellt ansvar. Men lika väl som att de korta, tunna linjerna är viktiga för tillgänglighet och framkomlighet till små orter längs kusten, är det en trafik med ett mindre antal passagerare och därmed mycket tunna marginaler. Lägg till landningsavgifter som många menar att Avinor omedelbart bör sänka.

Den ekvationen är svår att få ihop och det visar sig när Widerøe nu presenterat siffrorna för 2017: Vinsten har fallit med närmare hälften från 335 miljoner norska kronor år 2016 till 195 miljoner 2017. Även omsättningen sjönk med 2,4 procent till 4,45 miljarder norska kronor. Ledningen för flygbolaget är tydliga med vad den främsta orsaken till de vacklande siffrorna är.
– Den nya flygpassageraravgiften är en viktig förklaring. Vi har inte klarat att sända räkningen vidare till passagerarna och flera av de regionala linjerna har blivit olönsamma, säger Stein Nilsen, vd för Widerøe till norska dn.no.
Att inte kunna föra den nya statliga avgifterna vidare, är den oro som de svenska flygbolagen gett uttryck för nu när den svenska flygskatten är införd. Både SAS och Norwegian har flaggat för att det är svårt i den hårda konkurrensen och om det inte går att göra blir det enbart en utgift för flygbolaget, likt det som Widerøe nu menar att man råkat ut för. En utredning från Statistisk Centralbyrå i Norge visar också att flygpriserna inrikes har legat i princip stilla det senaste året, något som tyder på att flygbolagen själva absorberat den norska passageraravgiften. Både SAS och Norwegian har sett att intjäningen på de norska linjenätet har minskat sedan avgiften infördes.
– Det är en hårt pressad bransch så flygbolagen måste ta räkningen. Den hamnar hos oss, säger Norwegians presschef i Norge, Lasse Sandaker-Nielsen till norska media.
Den norska passageraravgiften infördes den 1 juni 2016 och är på 89 kronor per passagerare och flygning som startar från en norsk flygplats, undantaget resor till Svalbard. Inte heller en transit medför någon fördubbling av avgiften. Norska regeringen har börjat se närmare på hur den svenska avgiften är uppbyggd och planerna finns på att bygga upp ett liknande system med olika avgiftsnivåer beroende på reslängd. 
 
Det är en förändring som Widerøe sagt att de stödjer om den i så fall innebär att korta flygningar får en tydligt reducerad avgift. I väntan på att en sådant eventuellt blir av, har flygbolaget meddelat att man drar bort 44 flygningar i veckan på linjerna till Lofoten och Vesterålen. 
De nya Embraer E190-E2 som nyligen levererades är en del i framtidsplanerna för flygbolaget. Det breddar verksamheten och kan minska beroendet av att flyga den hårt ansträngda inrikestrafiken.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2018-04-21 11:17

så hva har EMB for 800 m STOL-ports ?

Brasilien
2018-04-20 22:07

Bombardier E190 – E2 bestäm er för en tillverkare det är embraer punkt .

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten