Åtta flygplatser utan trafik när Nextjet ställer in trafiken

Publicerad den 16 maj 2018
Kommentarer
Landets största inrikesflygbolag har ställt in trafiken. Det är ett hårt slag mot i första hand norra Sverige. Sammantaget blir åtta flygplatser i landet utan flygtrafik till Arlanda.
Från klockan 13.00 idag onsdag ställde Nextjet in all flygtrafik. Samtidigt har man ställt in betalningarna och ansökt om konkurs.
– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats, säger VD Magnus Ivarsson.
Den inställda trafiken slår direkt mot i första hand åtta svenska flygplatser som nu blir helt utan inrikes flygtrafik till Stockholm. Merparten av dem ligger i Norrland:
– Hemavan-Tärnaby
– Vilhelmina
– Lycksele
– Arvidsjaur
– Gällivare
– Kramfors-Sollefteå
– Karlstad
– Jönköping
Nextjet flyger på ytterligare fem flygplatser, Luleå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Göteborg men det är flygplatser där bortfallet inte alls drabbar lika hårt. I Örnsköldsvik har SAS bara sedan en månad återstartat linjen till Arlanda vilket skapat hård press på Nextjet som tidigare var ensamma på sträckan. Nextjet har även haft planerad trafik till Visby under Almedalsveckan i början av juli, bland annat från Arlanda och Jönköping. På samtliga regionala flygplatser pågår nu ett febrilt arbete på att hitta ersättning för Nextjets trafik.
– Vi tappar trafiken till Stockholm med fem avgångar per dag, vilket är djupt olyckligt. Den har haft en bra utveckling, säger Rony Forsberg. Uppskattningsvis runt 500 personer flyger varje vecka mellan Jönköping och Stockholm. För dessa gäller det nu att hitta andra färdsätt. Nextjet har även haft en liten bas i Jönköping med tekniker och övernattande plan, säger Rony Forsberg, vd på Jönköpings flygplats till SVT.
Trafiken från Arlanda till Lycksele, Hemavan-Tärnaby, Vilhelmina och slingan via Kramfors är upphandlade av Trafikverket. De kan därför ersättas av ett annat flygbolag men det tar tid att starta en upphandlingsprocess. 
Vid sidan av de svenska flygplatserna flyger Nextjet också på ett antal finska destinationer, bland annat Pori och Karleby/Jakobstad.
Den strandade flygplansflottan består enligt de senaste uppgifterna av: tio Saab340, tre ATP samt en inhyrd ATR72-200 och en Bombardier CRJ200.
Flygtorget har sökt Nextjet och Trafikverket. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

?
2018-05-21 13:22

Vad spelar det för roll när passagerarna står utan flygplan? Trafikverket får även de vad de betalar för.

Sv thomas
2018-05-21 13:18

En leverantör som ger ett pris som inte går att leva med och tecknar avtal. Han har sig själv att skylla.

Felet ligger hos den leverantör som ger ett för lågt bud, inte den som frågar hur mycket vill du ha för att utföra uppdrag.

thomas
2018-05-21 11:51

upphandlaren själv kommenterar,
jag vet en hel del om upphandlingen FMVLOG gjort, av förra regeringen flyttat till kammarkollegiet, där är upphandlingen till statens hela resebehov, ca 200.000 resor.
Att systemet är fel visar väl alla kk i branschen, det går inte flyga kommersiellt på dessa orter som nämnts, sent ska syndaren vakna.

Sv thomas
2018-05-20 18:52

Priserna är i SEK, exklusive mervärdesskatt.

Priserna är fasta under avtalsperioden. Dock får justering ske av priset om
bränslekostnaden ökar mer än 0,50 SEK/liter. Justering skall i sådant fall
motsvara faktisk prisökning per liter.

Prisjustering
Utnyttjar N.N optionen i avtalet kan leverantören begära justering
av priset för kommande förlängningsperiod. Eventuella prisjusteringar
ska kompensera ökade kostnader och inte ökade vinster …………

Sv thomas
2018-05-20 17:36

Om jag tecknar ett tre års kontrakt utan uppräkning för prishöjningar. Då måste jag begära så mycket betalt att jag med största sannolikhet klarar de tre åren.

Annars skall jag inte skriva under något avtal!

Avtalen med staten har en klausul som ger bolaget rätt höja priset om ex. bränslet höjs med mer än x kronor.

Har själv avtal med myndigheter där sådan klausul finns.

Nextjet flög vissa linjer på kommersiella grunder och några linjer på statlig upphandling.

thomas
2018-05-19 13:42

I vilken verksamhet bedriver någon business där man inte få höja priserna? och under lång tid? INGEN. Det här systemet är fel, oförutsedda saker kan hända prisökningar på bränsle etc, Du som skrivit denna kommentar kan inget om affärer, Du är en skrivbords besserwisser nolla, sluta kommentera.
Säger inte det något om att systemet är fel då många bolag (alla) har försvunnit?
De som klarat sig har kunnat ösa ur stora reserver som SAS, fått miljarsom av stater och flera gånger.

hen
2018-05-18 20:37

Att skylla på regering och flygskatter är patetiskt. Det är Nextjet som lämnat ett anbud som i efterhand visat sej vara för lågt för att täcka kostnaderna för att bedriva verksamheten. All offentlig verksamhet regleras av LOU och där är lägsta pris kopplat till skall krav det som ska gälla. Det är Nextjet som lagt ett för lågt anbud som inte täckt kostnaderna

thomas
2018-05-18 09:55

Flyg är en väldigt svår verksamhet att bedriva
Google tjänar lika mkt vinst på ett kvartal som de +250 IATA flygbolagen har i vinst tillsammans på ett år. Varför inte dela ut linjerättigheter på svaga trafiksträckor som subventioneras med vad det kostar att upprätthålla trafiken, tvärtom upphandling. Då skulle Nextjet varit ensam på Ö-vik.

Bert
2018-05-17 21:35

Sammanhanget är enkelt. Nej det var inte flygskatten som akut sänkte Nextjet, den har endast existerat någon månad.
Ägarna vägde in den i sitt beslutsunderlag angående att tillföra ytterligare kapital till bolaget. Den påverkar bolaget i storleksordningen 40 miljoner per år vilket är i häradet som ett svenskt regionalflygbolag i en våt dröm kan uppnå i årsvinst.
Konklusionen är därför att miljöpartiet/sossarna med sin flygskatt isolerat Norrlands inland. Detta skall ihågkommas i höstens val

Flygkonsult
2018-05-17 17:09

Att ha ett krav på att anbud med lägsta pris har aldrig någonsin varit ett lyckat koncept.
Billigast är inte alltid bäst. Så är det.
Men så här sköts upphandlingar både när det statligt och kommunalt oavsett partifärg.
Bör ändras per omgående.
Sen tillkom flygskatten och det blev spiken i kistan.

Linkan
2018-05-17 15:55

Ett företag som verkar i Sverige vet vilka regler som gäller. Går bolaget i konkurs är det i huvudsak bolagets affärs ide som är felaktig.
Det finns andra bolag som klarar sig med gällande regler. Flygskatten på 60:- per resa är en marginell kostnad.

När man räknar på hur mycket intäkter man behöver får man ta med alla kostnader plus en marginal för att få en vinst. Klarar man inte det skall man inte starta något bolag.

Att skylla på någon annan visar enbart på sina egna brister.

thomas
2018-05-17 10:40

FR flyger inte inrikes i Sverige för momsen på biljettpriserna, sen har flygskatten tillkommit ovanpå, som om inte detta bidrog till att sänka bolaget.
+ 32% sociala avgifter ytterligare på lönekostnaden,
vad blir kvar till flygbolaget att betala fuel, överflygningsavgifter, teknik, kapitalkostnader, räntor, försäkringar, hyror, löner, underhåll, handling landing etc etc.?

Kent
2018-05-17 10:31

Regeringen har fått ett drömprojekt i hamn. Strypa flygtrafik och låta folk bli fast i landets glesbefolkade delar

thomas
2018-05-17 10:10

“svårt” flygskatten är en delfaktor definitivt
varför inte använda drönare till att flyga MP drönare
det passar väl partiet!

L
2018-05-17 09:49

Det verkar onekligen som att det finns de som har svårt att förstå att Nextjets konkurs inte har med flygskatten att göra.

Hasse
2018-05-17 06:35

Detta ligger helt i linje med regeringens plan. Flyget ska bort med hjälp av skatter, krångel och galet regelverk.

Sverige är ingen flygnation,
Sverige är en humanistisk stormakt!

ABC
2018-05-17 01:26

Vad jag har hört användes..
1 x ATP (egen)
6 x SF3 (egna)
1 x SF3 (inhyrd)
1 x AT43 (inhyrd)
2 x CRJ2 (inhyrda)
… veckan innan konkursen.

Göran
2018-05-16 22:21

Nu tar vi tåget istället, eller?
Fast dessa står ju jämt stilla pga signalfel, nedrivna kontaktledningar eller annat.
Tur att man har bil, bor nära Köpenhamn och reser söderut!

Flygaren
2018-05-16 19:02

Om inte paxen är villiga att betala högre biljett priser så går inte trafiken ” runt”. Hur svårt kan det vara! betala så får ni trafik till norrland. Alternativet är att flyga med livet som insats. dvs bolag från ngt öst stats land. Ok det finns bolag med hög säkerhet även där, men inte till de pengar som de får in på Norrlands trafiken.
Med vänlig hälsning,

Linkan
2018-05-16 19:01

Nextjet hade stora skulder långt innan någon flygskatt infördes. För upphandlade linjer har flygskatten ingen påverkan på redan ingångna avtal.

Bolag som erbjuder sig att flyga med obefintliga marginaler är de som gjort bort sig.

Vi har ett krav på att anbud med lägsta pris som uppfyller villkoren skall antagas. Detta är beslutat av Sveriges Riksdag där oppositionen är i majoritet.

Gh
2018-05-16 18:05

Vi får hoppas att detta är ett uppvaknande för regeringen att man inte kan smutskadta och beskatta flyget i ett glesbefolkat litet land som Sverige. Jag kokar av ilska för tillfället.

Patrik Pilot
2018-05-16 17:41

Det är inte flygskatten som orsakat konkursen. Nextjet har varit ekonomiskt labilt i åratal. Företaget är vanskött från första början av en samling amatörer. Trist att besättningar och passagerare drabbas. Hoppas på ett stabilare bolag i framtiden.

Magnus
2018-05-16 17:06

Flygskatten blev tillsammans med SAS återkomst till Övik spiken i kistan.
Men mindre flygtrafik är ju syftet med flygskatten, så regeringen är väl helnöjd?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten