Skriv ut  

Korean Air uppgraderar fraktflyget på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 maj 2018
Det är fortsatt uppåt för frakten på Arlanda, upp sju procent under första kvartalet. Ökningen syns också på att Korean Air Cargo nu sätter in en Boeing 747-8F på linjen till Seoul.

Korean Air Kargo
Korean Air Kargo

Den internationella flygfrakten hämtade sig en aning den senaste månaden efter att ha sjunkit i början av året. Men det är en långsam ökning, den lägsta på 22 månader. Det rapporterar IATA som ser en fortsatt minskning i den globala handeln och därmed fortsatta svårigheter för fraktflyget.
         
På Arlanda är det dock betydligt gladare siffror. Under första kvartalet i år var tillväxten 7 procent jämfört med samma period förra året. Det är en ökning som också märks på att Korean Air, ett av de bolag som flyger in rena fraktmaskiner på Arlanda, har uppgraderat från en Boeing 777F till en 747-8F. Det ökar fraktkapaciteten med cirka 30 ton. 
 
– Det är glädjande. Av tradition har vi mycket tungt industrigods från Arlanda till Seoul och i takt med att efterfrågan ökar har flygbolaget uppgraderat till den större modellen, säger Ylva Arvidsson, fraktansvarig på Swedavia till Flygtorget.
         
Korean Air Cargos maskin går på en slinga från Seoul till Amsterdam, vidare till Arlanda och så direkt till Seoul. Det är en av de tunga reguljära fraktlinjerna från Arlanda tillsammans med Turkish Cargo. Moderbolaget Turkish Airline har under sommaren också har ökat till en Airbus A330 på en del av passagerarflygningarna och kan därmed ta mer last också på de flygningarna.
         
Vid sidan av de tunga reguljära fraktmaskinerna flyger fyra expressfraktflygbolag på Arlanda: DHL, UPS, TNT och Fed Ex som i första hand flyger till de stora frakthubbarna i Europa där godset lastas om. I dagsläget är inga nya fraktlinjer aktuella.
 
– Jämfört med Oslo som har ett stort exportöverskott på flygfrakten, många av maskinerna flyger tomma upp dit, har Stockholm en bra balans mellan import och export. I dagsläget består tonnaget av 45 procent import och 55 procent export. 
         
Den svenska flygfraktmarknaden består i snitt av 300 000 ton per år. Merparten av det flygs från Swedavias flygplatser tillsammans med Jönköping och Örebro. 
         
747-8F lanserades 2005 och i dagsläget finns ett åttiotal beställningar och det är just fraktversionen som håller igång tillverkningen av ”the Queen of the Skies”. Maskinen har 140 tons lastkapacitet och en räckvidd på 8 130 kilometer. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda-Seoul
Skrivet av Anonym, 2018-05-31 21:35:05
Passagerarplan borde starta flygtrafik från Arlanda till Seoul
Anmäl inlägget
Fraktvolymer
Skrivet av Mr €, 2018-05-28 12:24:18
Andra säger att fraktvolymerna stiger snabbt och man skakar liv i gamla frakplan. https://www.thenational.ae/business/aviation/boeing-747s-take-unexpected-detour-on-way-to-the-scrapyard-1.734300
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev