Skriv ut  

Snart klart vem som tar över efter Nextjet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 maj 2018
Nödupphandlingen av tre norrlandslinjer går mot ett snabbt slut. Enligt uppgift ska Trafikverket idag offentliggöra vilka flygbolag som får uppdraget. Men det finns farhågor för att den nya upphandlingen riskerar upprepa samma misstag som fällde Nextjet.

Wilhelmina flygplats
 
Trafikverket har enligt uppgift fått in anbud från flygbolag som vill ta över trafiken efter Nextjet. Vilka de är, svenska eller utländska, omfattas fortfarande av upphandlingssekretessen men av allt att döma ska Trafikverket lämna någon form av besked under dagen idag. 

Det innebär i så fall att Lycksele, Hemavan och Vilhelmina relativt snart återfår flygtrafiken till Stockholm som legat nere sedan den 16 maj. I det fallet har Trafikverket använt sig av den så kallade ”nödförordning” som finns i EU’s lufttrafikförordning. Det gör det möjligt att direkt tilldela ett flygbolag som anmäler sig trafik på någon av sträckorna eftersom de redan var upphandlade.

De två återstående flygplatserna, Arvidsjaur och Gällivare kommer dock att få vänta på trafik betydligt längre, antagligen fram till 15 september. Det beror på att de två destinationerna flögs på kommersiella villkor och där måste en regelrätt upphandling genomföras. Det är ett beslut som förvånar Peter Larsson, vd för landets regionala flygplatser.

– Varför är regeringen så försiktiga och menar att de måste fråga EU om lov först. Nödförordningen måste ju gälla även Arvidsjaur och Gällivare eftersom situationen knappast är mindre akut där än på de andra destinationerna. Som jag ser det är det bara att agera, EU lär knappast anmärka på det i efterhand, särskilt som man numera har en betydligt mildare inställning till regionala flygplatser, säger han. 

De nya flygningar som förhoppningsvis kommer till stånd så snart som möjligt blir också temporära i väntan på att den stora upphandlingen inför hösten 2019 och fyra år framöver genomförs. Men det finns farhågor för att den inte kommer att förbättra förutsättningarna för nästa omgång kontrakterade flygbolag.

– Det är lägsta pris som gäller och det har ju gång på gång visat sig vara ett system som inte håller. Om nu staten bestämt sig för att garantera flygtrafik på ett antal orter, då måste de också finnas möjligheter för flygbolagen att konkurrera med annat än priset. Med ett lågt pris i upphandlingen måste flygbolagen ta ut maximalt för biljetterna och det ger alldeles för dyra biljetter på de linjerna. Antalet passagerare ökar knappt på de flygplatser som har upphandlad trafik och det beror på att priserna är för höga, fortsätter Peter Larsson.

Men det finns även andra delar i kriterierna för upphandlingen som Peter Larsson menar måste ändras. Syftet med hela systemet är att garantera möjligheten att ta sig till Stockholm inom ett visst tidsspann. Men det är enbart till Arlanda som den tillgängligheten gäller, inte Bromma.

– Det visar hur stelbent systemet är. Vi behöver ett solitt flygbolag med resurser att hålla kontinuiteten uppe, det får vi inte om pris och konstiga regler i princip gör det omöjligt att lämna ett vettigt anbud. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

F50
Skrivet av Tekmek, 2018-05-31 23:29:04
Kvalitetsflygplan som är mycket väl underhållna, Amapola och BRA är de regionala bolag som jag gärna flyger med här i Sverige.
Anmäl inlägget
Hej
Skrivet av Rasmus, 2018-05-30 21:31:13
Linjerna kommer ju vara operated by andra operatörer.
Anmäl inlägget
Säkert
Skrivet av @ABC, 2018-05-30 19:48:39
Lika gamla som Nextjets SAAB 340 och ATP...
Anmäl inlägget
Bromma inget alternativ
Skrivet av Linkan, 2018-05-30 18:08:54
Om vi skattebetalare skall stödja flygtrafik från vissa orter kan vi inte sända dem till Bromma som har ett mycket begränsat utbud av flygtrafik. Det vore att kasta pengar i sjön.
Anmäl inlägget
Inget fel på upphandlingen
Skrivet av Linkan, 2018-05-30 18:04:27
I dessa fall är det skattepengar som nyttjas för att stödja trafik till vissa orter.

De finns regler för offentliga upphandlingar. Dessa skall följas för att vi som betalar skatt inte får betala mer än nödvändigt. Lägsta bud som uppfyller ställda krav får uppdraget.

Det är väl inte konstigt!

Anmäl inlägget
Det blev Amapola.
Skrivet av ABC, 2018-05-30 17:00:43
F50 igen! Hur gamla är de?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev