I dagarna stod det klart att svenska Amapola tar över ansvaret för flygtrafiken till Vilhelmina, Hemavan och Lycksele. Men det är inte flygbolaget själva som ska flyga linjerna utan det läggs på två underleverantörer. Detta för att de två Fokker50 i paxversion som Amapola har i flottan är upptagna med flygningar för Sparrow och BRA. Visserligen är det, enligt uppgift, ytterligare en Fokker på väg in men uppdraget för Trafikverket kräver en relativt snar start.
Därför har Amapola nu tagit in danska DAT och polska Sprint Air som underleverantör för trafiken. Uppdelningen blir att DAT sätter in en ATR42 med 48 stolar på de två dagliga rotationerna till vardera Lycksele och Vilhelmina. Av allt att döma baserar man en maskin och besättning i Vilhelmina.
Sprint Air får då hand om linjen mellan Hemavan och Arlanda och sätter in en SAAB340. Den ska dessutom slingas via Kramfors.
Från Trafikverket är man nöjda med det faktum att trafiken nu kommer igång och det sätt som den ska genomföras. Direkt efter konkursen i Nextjet var det ett flertal flygbolag som anmälde sitt intresse att ta över den upphandlade trafiken. Men när Trafikverket väl preciserat de förutsättningar och villkor som gäller för trafiken, bland annat krav på antal rotationer och flygplansflotta, föll de flesta bort. Återstod bland andra Amapola som kunde presentera en hållbar lösning för de första sju månaderna, fram till januari nästa år. Då måste en ny upphandling ske för nästa tio månader, fram till att den nya stora avtalsperioden träder i kraft i oktober 2019. Det kan då bli en förändring av vilka som flyger. I början av nästa år är Amapola klara med uppdraget för BRA och kan alltså frigöra en egen maskin för någon av linjerna.
I och med detta får DAT en andra uppdrag i Sverige. Enligt uppgift har det danska flygbolaget kontrakt även med nya Air Scandia, det flygbolag som ska ta över efter Nextjet. I ett första skede ska DAT flyga mellan Stockholm och Mariehamn på Åland.