Sparrow lägger ner inrikeslinje

Publicerad den 20 juni 2018
Kommentarer
Flygplatsen i Kristianstad tappar sin enda reguljära flyglinje. Sparrow lägger ner trafiken till Arlanda och anger svag passagerarutveckling och flygskatt som skäl.
Flygplatsen i Kristianstad tappar sin enda reguljära flyglinje. Det är flygbolaget Sparrow som, trots att man varit ensamma på linjen från Kristianstad Österlen Airport till Arlanda inte är nöjda med passagerarutvecklingen:
”Anledningen till att Sparrow Aviation väljer att upphöra beror på att man bedömer att fortsatt flygtrafik på Kristianstad Österlen Airport inte är kommersiellt möjlig på grund av en avtagande passagerarutveckling”, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.
Linjen har flugits med en Fokker50 med upp till 28 avgångar i veckan men redan nu på söndag upphör trafiken.
         
För Flygplatsen, som nyligen har ifrågasatts av ekonomiska skäl, innebär det i princip att flygtrafiken upphör. I höst ska man på prov flyga charter till Kroatien men vid sidan av det finns inga passagerarflygningar planerade. Ledningen för flygplatsen har dock omedelbart satt igång sökandet efter ett nytt flygbolag som kan ta upp trafiken.
 
– Flygplatsen är viktig för företag och invånare i vår region. Vi förhandlar nu intensivt med ett annat bolag och hoppas inom kort kunna presentera ett alternativ som ger bättre förutsättningar för en stabil och långsiktig lösning, säger flygplatsen vd Jonas Haak.
         
Kristianstad Österlen Airport hade förra året 33 502 passagerare där den absoluta merparten flög inrikeslinjen till Arlanda.
Vad som sker med Sparrow är i nuläget oklart. Företagets kundtjänst och telefon är stängd och Flygtorget har upprepade gånger sökt ledningen för flygbolaget.
 
Sparrow Aviation har sin grund i flygbolaget Flyglinjen som startade 2010 med trafik mellan Jönköping och Stockholm. Från 2014, efter ett ifrågasatt övertagande, ändrades namnet samtidigt som verksamheten växlade upp. En ny linje mellan Göteborg City och Bromma med jettrafik flögs fram till att problemen med taxibanorna stängde flygplatsen. Sparrow har även flugit rutten mellan Halmstad och Arlanda och även en slinga Halmstad – Kalmar – Berlin. Under åren har man använt inhyrda CRJ-145 och ATR-maskiner för trafiken. Fram till och med lördag är det en Fokker50 som flyger Kristianstadslinjen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Örjan
2018-06-21 22:03

Någon gång på 1950/60-talet stod kampen om en flygplats mellan Hässleholm och Kristianstad. Kanske fattade man fel beslut med tanke på ut-(av-) vecklingen.

Roger
2018-06-21 21:09

GVR: I en första version så stod de måndag men blir ju spännande med tanke på att BRA startar den 27/8 på samma flygplats till Bromma.

GVR
2018-06-21 13:34

Måndag den 20 augusti ja.

Tekmek
2018-06-21 08:03

33500 årspassagerare är väl skaplig. Leap flyger de en av fd Nextjets Saab 340?

Roger
2018-06-20 19:59

Tar över trafiken from måndag.

Pf
2018-06-20 19:40

Amapola har opererat en Fokker 50 i Pax version på denna linjen.

thomas
2018-06-20 19:18

har bolaget ett aoc? eller kör de inhyrt
är det till salu

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten