Skriv ut  

Miljöexperten Lars B Johansson: Flyget kan köra tåg

Miljö, Anette Nyman, den 21 februari 2008
Teknikförbättringar måste ske – och det finns en potential. Men den räcker inte ens för att kompensera utsläppsökningarna om flyget fortsätter att öka i takt med prognoserna.

Lars B Johansson, ordförande i Svenskt Flygs miljökommitté är inte lika stor teknikoptimist som motorexperten Anders Lundbladh, bland annat eftersom han anser att de ”stora tekniska stegen” redan är tagna, vilket innebär att även mycket små förbättringar kommer att kosta oerhört stora belopp.

- Det krävs ett politiskt mod för att våga utmana en bransch som i så hög utsträckning associeras med mänsklig rörelsefrihet. Människor vill ju kunna resa, och gärna långt - utan att bli ruinerade. Men ekonomiska styrmedel är troligen den enda lösningen för att hantera flygets tillväxt i det korta perspektivet, menar Lars B Johansson.

Han tror att en del av lösningen på flygets klimatpåverkan är att samverka med andra trafikslag.

- Det flygbolag som vågar omdefiniera sin roll och inleda ett nära samarbete med ett eller flera järnvägsföretag bör kunna nå stor framgång.

- Och varför inte själv ta på sig rollen som ett transportföretag som kör både tåg och flyg? föreslår Lars B Johansson.

Han anser att alla flygbolag bör ta sig en rejäl funderare på hur nuvarande situation "bäst kan utnyttjas"?

- Alla förstår att någon form av ekonomiska styrmedel kommer att införas. Så varför då inte gå före och till exempel införa klimatkompensation i biljettpriset som standard - kanske med möjlighet att välja bort, för den som verkligen inte vill klimatkompensera sin resa.

Gör som SJ
Han drar en parallell till SJ, som via sitt beslut att uteslutande köra miljömärkt, enbart erbjuder sina resenärer klimatneutrala resor. Att agera på sätt skulle vara både smart och skapa "good will" för flyget, menar Lars B Johansson.

När det gäller teknikutvecklingen tar han för givet att den kommer att fortsätta och där tror han inte att det behövs några pekpinnar.

- Däremot behöver ett långsiktigt beslut rörande ekonomiska styrmedel fattas - och det snarast. Och självklart ska flygbranschen vara med i dessa diskussioner och på så sätt kunna påverka hur styrmedlen ska fungera, säger han.

Lars B Johansson understryker att han absolut tror att flyget kommer att ingå i ett framtida transportsystem.

- Men branschen måste fortsätta att ta sitt ansvar och se till att både minimera sina egna utsläpp och kompensera på annat sätt för det man inte kan göra något åt. Ett sätt är ju till exempel att stödja teknikutveckling när det gäller lagring koldioxid i gruvor och bergrum till exempel, säger han.

Fakta: Lars B Johansson har jobbat med tranportsektorns miljöproblem sedan 1989 och bland annat varit miljöchef på SJ. I dag arbetar han som miljöchef för Södertälje kommun.

 

 


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev