– Det är förstås många delar som ska redas ut tillsammans med tillverkaren Bombardier men vi är på god väg, om några veckor tror vi det är klart, förklarar SAS-gruppens kommunikationschef, Bertil Ternert.
Det var i oktober förra året som SAS meddelade att bolaget slutar att flyga med modellen Dash 8 Q400. Beslutet kom efter flera uppmärksammade incidenter med flygplanens landningsställ.
Prislappen för att ställa hela Q400-flottan på marken är inte liten: 700 miljoner kronor enbart för 2007 enligt SAS bokslut.
– Kostnaden för 2008 kan handla om liknande belopp, vi vet mer när kvartalsrapporten publiceras 3 mars, säger Bertil Ternert.
De höga summorna förklaras bland annat av de löpande leasingavtalen för flygplan som SAS inte längre använder, liksom nya full-service avtal för ersättningsmaskinerna.
– Utöver detta tillkommer den lite svårare frågan om våra kostnader för passagerare som vi kan ha förlorat på grund av de här incidenterna, vi jobbar på det också, säger Bertil Ternert.