Skriv ut  

Tillväxtprognoserna medger ytterligare bankapacitet

Debatt, Redaktionen, den 24 april 2008
Genom att den civila satsningen på Uppsala Flygplats nu går över i sitt slutskede konkretiseras även målen och nyttan. Med över 35 miljoner passagerare per år inom Mälardalens flygplatssystem år 2020 kommer bankapaciteten Uppsala erbjuder vara helt nödvändig för att på ett adekvat sätt bemöta efterfrågan.

Det säger i dag Mattias Sjölund, vd Uppsala Air AB på Flygtorget.se Debatt.

Uppsala Air AB som till företag och privatpersoner i södra Norrland och norra Mälardalen tillskapar ett komplement till Arlanda samt att via lågprisflygbolag och andra samarbetspartners kommer att erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till Skavsta kommer även ge miljöfördelar.

mattias_sjölund
Mattias Sjölund, vd Uppsala Air

Uppsala Flygplats, som redan idag fyller en mycket viktig samhällsfunktion via den flygande intensivvårdsenheten på Akademiska Sjukhuset kommer bland annat att uppgraderas till bankod 4C. Historiskt sett så kommer Uppsala Flygplats ha de lägsta investeringskostnaderna någonsin per kvadrat. Genom smarta terminallösningar och leverantörsavtal bland annat kan mycket attraktiva avgifter på en till huvudstaden mycket närliggande flygplats erbjudas.

Dot Gade Kulovuori, VD för Skavsta, skrev i en debattartikel (UNT den 2 mars 2008) att en ny flygplats inte gynnar någon samt att det inte finns utrymme för fler flygplatser i Stockholmsområdet. Det är i bästa fall så att Dot inte insett tillväxtpotentialen i vår marknad. Skavsta kommer heller inte kunna tillgodose hela det överskjutande behov som uppstår vid vare sig 4,6% eller 3,5% tillväxt. I ställer har ett antal mindre flygplatser som understödjer och till del avlastar noden Arlanda med trafik till nyckeldestinationer i Europa klara miljöfördelar och medger ett mer effektiviserat resande in och ut ur huvudstadsregionen, både vad det avser marktransporter och i luftrummet.

Uppsala och Uppsala Flygplats har dessutom till fördel att väl utbyggd infrastruktur redan är befintlig, någon motsvarighet till ostlänken behöver inte byggas. Goda kommunikationer till hela den norra och centrala huvudstaden existerar redan idag, tåget tar 30 minuter. En inkommande resenär kan alltså via spårbunden kommunikation befinna sig i centrala Stockholm inom 75 minuter eller Kista på mindre än en timme efter att hjulen satts i backen. Bevisligen har även centrala och framförallt norra Stockholm högre reseintensitet än regionens södra delar vilket ytterligare motiverar såväl satsningen som tesen att mer kapacitet totalt sett behövs.

Med nya industriella ägare tillkommer spetskompetensen samt kapitalet.

Väl mött 2010

Mattias Sjölund
VD Uppsala Air AB


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev