Skriv ut  

Höghastighetståg ansluter väl till Skavsta och Landvetter

Debatt, Redaktionen, den 3 juni 2008
Föreningen Svenskt Flyg och Järnvägsforum är positiva till den rekommendation som Banverket idag överlämnat till regeringen att gå vidare med planerna för höghastighetsbanorna Götalandsbanan och Europakorridoren.

- Götalandsbanans deletapper Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås kommer att kraftigt förbättra tillgängligheten till två av landets viktigaste flygplatser Skavsta och Landvetter, säger Föreningen Svenskt Flygs generalsekreterare Peeter Puusepp.

Men det finns skäl att vara bekymrad över att dessa inte kan vara i drift förrän tidigast år 2020.

 

Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad

I den utmaning det innebär att minska det svenska transportsystemets klimatpåverkan gäller det att inte minst underlätta för resenärerna att göra rationella och klimatsmarta val mellan de olika trafikslagen. Att förbättra möjligheterna för människor att ta tåget till flyget är en viktig del av den svenska flygbranschens strategi för att klimatanpassa flyget. Det är viktigt att poängtera att flyget och tåget i huvudsak kompletterar varandra även om det naturligtvis finns sträckor där konkurrensen mellan trafikslagen är stor.

- Den tidplan som Banverket lämnat sätter fingret på ett allvarligt systemfel i den svenska infrastrukturplaneringen, säger Roger Kristenson, generalsekreterare i Järnvägsforum.

- Det tar alldeles för lång tid från idé till färdigställande och trafikstart.

I det perspektivet finns det anledning att fråga sig om inte Banverkets ambitioner beträffande höghastighetståg borde vara ännu mer framåtsyftande än det som presenterats idag.

- Om regeringen slutligen bestämmer sig för att en satsning på Götalandsbanan ska ske bör bygget inte delas upp i etapper som sträcker sig över ett antal år, säger Peeter Puusepp och Roger Kristenson.

Hela Götalandsbanan måste betraktas som en sammanhållen sträcka som ska öppnas för trafik hela vägen samtidigt. Och helst mycket snabbare än den tidtabell som Banverket idag presenterat.

 

För ytterligare information var god kontakta:

Peeter Puusepp, generalsekreterare, Föreningen Svenskt Flyg, telefon 070-233 07 91
Roger Kristenson, generalsekreterare, Järnvägsforum, telefon 070-860 38 48

Föreningen Svenskt Flyg kommunicerar idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Syftet är att hos utvalda målgrupper stärka förtroendet för det kommersiella flyget och flygindustrin så att dessa ges möjligheter att verka och utvecklas i Sverige.

Järnvägsforum är en ideell paraplyorganisation för järnvägssektorn där medlemmarna utgörs av branschorganisationer, större företag, forskningsinstitutioner, konsultföretag och intresseorganisationer med järnvägsanknytning.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev