Flygbolagen är upprörda och säger att EU:s regler kommer att höja priserna för deras passagerare och att bolagens överlevnad hotas under en allvarlig lågkonjunktur.
Det skriver the Atlanta Journal-Constitution (AJC) den 8 november. Tidningen berättar att de tre stora flygbolagen - Delta, American och Continental - har begärt att branschorganisationen ATA (Air Transport Association) ska föra deras talan.
ATA:s ordförande, James May, säger att utsläppshandeln kommer att leda till att passagerarna väljer andra färdsätt, som är mindre säkra och släpper ut mer.
- Reglerna hämmar branschens tillväxt, äventyrar flygets miljöutveckling och höjer priserna för passagerarna.
Enligt ATA strider EU:s system för flygets handel med utsläppsrätter mot Chicago-konventionen från 1944, där nationer förbinder sig att arbeta tillsammans i frågor om flyget.
I ett brev till EU har USA:s regering redan opponerat sig mot systemet. Om EU inte svarar måste frågan avgöras internationellt, säger Carl Burleson, chef för "the Federal Aviation Administration's Office of Environment and Energy," till AJC.
- Problemet är att EU går sin egen väg och till tvinga USA och andra länder in i sitt system.
- I EU har utsläppen ökat snabbt, men inte i USA, vi behöver inte fler marknadsincitament, vi har redan gjort ett bra jobb.
Att flygbolagen i USA kommer att vidta laga åtgärder tror också flygkonsulten Patrick Murphy i Washington:
- EU lägger miljöskatter på flygningar utanför sitt territorium, säger han till AJC.
- Till exempel kommer en flygning från Los Angeles till London att beskattas för hela flygningens längd, trots att flygningen till största del genomförs inom nordamerikanskt och internationellt luftrum.