Skriv ut  

SFR vill ha nya regler om ersättning till passagerare

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 2 januari 2009
EU:s regler om att flygbolag ska ersätta passagerare vid inställningar av tekniska skäl kritiseras nu också av Svenska Flygföretagens Riksförbunds ordförande Jan Palmér, som menar att populism ligger bakom besluten som äventyrar flygsäkerheten och att politikerna måste vara "beredda att ta sitt ansvar när den dagen kommer."

Flygpassagerare i EU är sedan några år berättigade till ersättning vid inställningar och förseningar. Häromveckan beslutade EU-domstolen att tekniska skäl inte utgör den typ av extraordinära omständigheter som befriar flygbolagen från ersättningskraven. (Flygtorget 2008-12-23).

Skyways, J Palmér

- Domstolen inför ett oönskat element av kortsiktigt ekonomiskt hänsynstagande inför varje flygning, som underminerar det pågående flygsäkerhetsarbetet, säger Jan Palmér.

Han kritiserar EU-kommissionen, som välkomnade den prejudicerande domen, som alltså kan åberopas i senare fall.

- Man kan kanske inte förvänta sig att EU-domstolens medlemmar till fullo skall förstå de allvarliga flygsäkerhetseffekterna orsakade av deras juridiska beslut, men av EU-kommissionen måste vi kunna förvänta oss detta.

Samma kritik framfördes tidigare i veckan av det europeiska regionalflygets samarbetsorganisation, ERA. (Flygtorget, 2008-12-30).

De båda organisationerna menar att en säker flygning måste vara passagerarens primära rättighet.

- Flygbranschen har framgångsrikt förbättrat flygsäkerheten och skapat system där all personal ständigt identifierar och rapporterar händelser och förhållanden som skulle kunna påverka säkerheten negativt, säger Jan Palmér i ett pressmeddelande.

EU:s regler säger att passagerare kan kräva mellan 250 och 600 euro vid inställningar, beroende på flygningens längd. När domstolen slår fast att tekniska skäl och underhåll inte utgör undantag från reglerna innebär det att passagerarättigheterna sätts före flygsäkerheten, menar ERA och SFR.

Jan Palmér säger att beslutet i klartext innebär att på marginalen ökar risken att en flygning genomförs som annars skulle ställas in av flygsäkerhetsskäl, eftersom en inställning nu kan bli mycket kostbar.

- Vi får hoppas att de EU-politiker som så snabbt välkomnade EU-domstolens beslut också är beredda ta sitt ansvar när den dagen kommer.

- Alternativet är att EU-kommissionen omvärderar regel 261/2004 och tydligt anger att inställningar och förseningar av tekniska skäl skall vara undantagna regel 261. En sådan åtgärd är kanske inte så populistisk, men helt enkelt ett riktigt beslut om man bara tänker efter.

Bakgrund 

Fallet som avgjordes av EU-domstolen gäller vilka extraordinära omständigheter som utgör undantag från samma regel, 261/2004. Käranden, Wallentin-Hermann, krävde 260 euro i kompensation av flygbolaget Alitalia, för en flygning 28 juni 2005 som ställdes in strax innan avgång.

Familjens resa från Österrike till Italien försenades med nästan fyra timmar.

På grund av ett komplicerat motorfel krävde reparationsarbetet både speciella reservdelar och experter. Motorn blev inte åtgärdad förrän 8 juli 2005, skriver ERA.

Enligt domstolens beslut kan tekniska problem som framkommer i samband med normalt underhållsarbete, eller fel som man av någon anledning inte lyckats åtgärda, inte anses utgöra extraordinära omständigheter för att ställa in eller försena en flygning.


Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev