Det meddelar Volvo Aero i ett pressmeddelande på torsdagen.
Flygmotorerna i projektet kallas Open Rotor och innebär att man använder en fläkt utan kåpa. Motorn, som sägs vara ett mellanting mellan turboprop och turbofläkt, ska främst användas i flygplan med minst 100 säten.
De nya motorerna har en diameter som är dubbelt så stor mot den som används i dag. Därmed arbetar motorn med ett större luftflöde, oavsett flyghastighet.
Energin kan utnyttjas bättre, samtidigt som bränsleförbrukningen minskar, skriver Volvo Aero.
- På ett medeldistansplan kan 12-20 procent bränsle sparas med den här teknologin. Till dessa förbättringar kan läggas 10-15 procent som ett nyutvecklat konventionellt flygplan kan ge.
- Enligt bedömare i branschen lär det inte finnas någon annan teknik det närmaste decenniet som kan ge en lika stor förbättring som denna.
Totalt investerar Volvo Aero närmare 100 miljoner kronor i Clean Sky; EU skjuter till ett lika stort belopp. Clean Sky väntas vara avslutat 2014.