”Mycket väl. Vi får många klappar på axlarna. I september och oktober har vi lika stor kabinfaktor bokad som hos våra andra bolag. Det fyller på bra.”
Och hur mottas Wings of Bornholm (som startade i söndags den 23 augusati)?
”Bornholm är ännu mera fantastiskt. Tidningen där skrev en ledare om oss med varma ord. Hela folket har gått man ur huse för att välkomna oss. Det kom 1 000 personer på invigningen! Och försäljningen går mycket bra.”
När kommer ni med ytterligare någonting nytt i Sverige eller utomlands?
Michael Juniwik,
Foto Anette Nyman
”För tillfället är ingenting nytt på gång. Men Wings of Europe, som leds av Daniel Långsten, har som målsättning att starta fem-tio nya bolag utanför Sverige inom fem år.”
Hur stor marknadsandel har ni i Sverige idag?
”Eftersom vi inte flyger på de stora destinationerna Göteborg, Malmö och Luleå, så har vi inte mer än 12-13 procent om vi ser till hela den svenska marknaden. Men ser vi till de linjer där vi flyger, så har vi 47 procent. Vårt mål är att vi ska ha 50 procent, så vi är nära.”
Skulle du göra det SAS nu gör för att klara sig om du fick bestämma? Vad skulle du göra om du var SAS-chef?
”SAS har idag inget annat val än att skruva ned verksamheten, tills man försvinner… Man kan inte växa sig ur krisen. Så det är rätt att rätta till kostnadsproblematiken. Om jag tvingades bli SAS-chef…!? Jag skulle känna att jag drogs ned i ett mörkt hål och bli en bister människa. Jag skulle sluta! Precis som Finnair-chefen, Jukka Hienonen!”
FOTNOT: Sverigeflyg äger och driver idag Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Flysmaland, Östersundsflyg och Wings of Europe, nu med Wings of Bornholm, samt Avitrans Nordic, med elva Saab 340 i sin flotta.