Transwede avvecklar
Publicerad den 28 september 2009Transwede, som är ett systerföretag till Malmö Aviation, har tidigare flugit för SAS på sträckan Stockholm Arlanda-London City Airport. Andra uppdrag är Airone/Alitalia mellan Milano och London City. Detta uppdrag pågår fram till och med 18 november i år, då Airone planeras att slå ihop med Alitalia.
Under en period har Transwede arbetat för systerföretaget Malmö Aviation, där de har satt in två av sina flygplan i Malmö Aviations Linjenät. När detta samarbete upphör kommer två av Transwedes flygplan med största sannolikhet att tas in i Malmö Aviations AOC och produktion.
Transwede har haft en flygplansflotta på 6 stycken RJ70/85. Tre av dem är nu parkerade och ska tillbaka till British Aerospace.
Trygve Gjertsen berättar för Flygtorget att den verklighet som Transwede nu står inför är att avveckla företaget, men att man fortfarande arbetar med att hitta kunder som behöver kapacitetsstöd i form av ACMI.
– Behovet finns för den här flygplanstypen och operation, men konkurrensen är stor menar Trygve Gjertsen. Vad gäller personalen på Transwede så pågår nu MBL-förhandlingar. Jag vill också tacka personalen som har visat stort tålamod under dessa osäkra tider.
* ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance)
Kommentarer
Ibland kan det vara en god ide att syna korten hos motståndaren – även om det frinns risk för att det kostar – nu är fältet öppet för nästa omgång.
Tror du att det är så lätt att växla om mavia till twe? Om det var det skulle väl aldrig ledningen hota om att göra det, då skulle man bara göra det. Det här är ett skrämselskott som slog väldigt bra för ledningen, maviafacket la sig platt och samtidigt kunde de ta ut lite frustration på sina kollegor i twe. Det här med att stämningen mellan mavia och twe är dålig är inte helt sant. Samtidigt finns det personer som fokuserar sin ilska på fel saker, dvs twe istället för sin ledning.
Ett fint exempel på management by “Söndra och Härska”.
Skapa ett bolag som konkurrerar med sitt eget flygbolag för att växla ner kollektivavtal.
I långa loppet kan det bli dyrt då hela upplägget skapar hätskhet och bitterhet mellan personalgrupper och mot ägarna.
Fult gjort!
Kan förstå malmö Aviations personal att de agerars som de gör. Har man att välja på att ändra sitt eget avtal och fortsätta som vanligt eller att inte ändra sitt eget avtal och bli en TWE med mycket sämre avtal och mycket sämre lön så väljer man nog det första. Malmö Aviation och TWE har väl aldrig stått varandra nära då det gäller personal. Rätta mig om jag har fel.
Nu kommer ju TWE att behålla sitt AOC tills man hittar ny marknad.
Twe tycks ju ha en fungerande organisation och ett koncept med många fördelar. Synd att avveckla då tiderna snart går mot de bättre.
Ur fackligt perspektiv förstår jag inte kommentaren att det är synd om Malmös personal. Förlorar de sina jobb? Ni är ju alla del av Braathen. Är det avtalen som avgjort företagets framtid, tror jag Braathen begår ett stort misstag.
Avtal skall vara verksamhetsanpassade och ge fördelar åt båda parter. Annars har man bäddat för framtida problem inom företaget.
Det är inte mkt till kollegor om de viktigaste för dom är att Twe skulle läggas ned än försvara sitt eget K avtal…
Unionen har väl dessutom valt att stå bakom Malmö och inte Twe
Malmöfacket har agerat konstigt mtp att det verkade viktigare för dem att twe skulle läggas ner än att försvara sitt egen k-avtal.
Inte konstigt att Malmö A förhandlade fram ett nytt/sämre kollektiv avtal med sin personal med hot om dom inte fick igenom det så skulle dom ta in Transwede istället och göra Malmö till ett internetbolag. Nu när dom fick igenom det så kan dom ju avveckla Transwede istället, för Malmö går ju med vinst. Fult gjort!
Den linjen är nedlagd för längesedan….
Hur går det med SAS linje till LCY?
Hur kunde detta hända???? Det var ju på väg upp??
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten