För första gången får Sverige och Norge tillgång till ett skandinaviskt lågprisflygbolag som koncentrerar sig på långdistanser. Det nya bolaget med namn FEEL Air kommer under 2010 att starta upp linjer till New York och Bangkok från Arlanda och Gardermoen 2010.
VD är Kai Holmberg, tidigare VD för VIA Travel Group. Kai Holmberg anser att tillväxtprognosen är bra för flygbranschen och hänvisar bl.a. till siffror från IATA, International Air Transport Association.
– Historiskt sett har de främsta hindren för upprättandet av nya flygbolag varit ett behov av stora investeringar och risk att inte få stordriftsfördelar snabbt nog. Idag är uthyrningskostnaden för nya flygplan historiskt låg, och markservicen läggs ut till stora professionella samarbetspartners. Det innebär att det inte finns något behov av investeringar för dessa tjänster. I övrigt har vi planerat för en utnyttningsgrad på 16,7 timmar per dag, vilket ger oss omedelbara stordriftsfördelar, säger Kai Holmberg.
Han berättar också att:
– I och med finanskrisen har lågprisbolagen fått större marknadsandelar. Den skandinaviska marknaden för långrutter är underutvecklad och vi kommer att kunna konkurrera med låga priser.
I FEEL Air har Holmberg med sig Otto Lagerhus, tidigare luftfartsdirektör och koncernchef inom SAS. Lagerhus har under de senaste åren varit rådgivare till en rad stora internationella flygbolag när det gäller säkerhet och kvalitet.
Holmberg och Lagerhus ser nu fram emot att ha hela organisationen på plats.
– Många kolleger i flygbranschen tycker att det är spännande att delta i uppbyggnaden av ett nytt skandinavisk bolag, det händer inte varje dag, avslutar Kai Holmberg.
Det finns 39 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
JA JA JA!!!
Skrivet av Mange, 2009-10-05 20:13:47
Klart det går! Annars skulle man ju inte dra igång det. Vi håller tummarna!
|
|
Nej,nej,nej..
Skrivet av Dream on, 2009-10-05 13:15:34
detta kommer IKKE att gå..!! Visst flashig presentation på hemsidan. Men det är också allt. För många frågetecken för att det ska kännas bärande. Var ska dom tjäna pengar? På alla tillägg? 307 stolar? Endast 2 maskiner är en riksfaktor. Alla bolag får teknik. Hur får dom ETOPS som ett helt nytt bolag? 240 mille..räcker det?
|
|
Spännade.
Skrivet av Anthony, 2009-10-05 03:26:04
Hmm härlig äntligen att annat flygbolag som kan utmana andra bolag... jag ser fram emot att ev kunna få söka arbete o så klart prestera me allt jag kan.
|
|
Uteslut SAS
Skrivet av Ojojojoj, 2009-10-04 20:18:45
Inte fasen kan SAS ligga bakom detta bolag. Sulle det vara fallet så klappar ju hela deras Intercont trafik ihop, skulle ju bli ett totalt sammanbrott i relationerna till fack och pilotföreningar. Däremot så är ju iden om att flyga till KUL klart intressant. Thailand håller ju så sakteliga på att se till och göra sig av med sina turister....
|
|
Klargöra vissa saker
Skrivet av Stockholmare, 2009-10-04 20:02:50
Vi 08:or är inte störst och bäst. Och vi kallar inte Skavsta för Stockholm-Skavsta. Stockholm har två flygplatser och dessa är Arlanda och Bromma. Skavsta är Nyköpings flygplats och det är Nyköping som man borde använda i sin marknadsföring om flygplatsen. Att Ryanair använder Stockholm-Skavsta får stå för dem..det är dock vad jag kallar för falsk marknadsföring..
men kul att få en ny aktör på long-haul marknaden...=)
|
|
Seriöst
Skrivet av Mmm, 2009-10-04 15:29:30
För att vara 100% seriös, så har jag inga problem med Stockholm som stad. Det är en fin stad med många bra invånare. Men sedan finns d dom som försöker trycka ner alla andra svenska städer (läs tex. nedan). Varför liksom?? Räcker d inte med att ni är huvudstad & flest invånare? Kan ni inte låta andra städer vara nåt att ha? Tex. så vet vi alla att restan av det svenska folket tycker Göteborg är Sveriges bästa stad, varför måste ni då haka upp er så fort ni inte är #1 på precis allt?
|
|
Till Spännande
Skrivet av Magnus1, 2009-10-04 12:07:08
Du skriver att du tycker de lucktar SAS lång väg! om du läst artickeln så står de ju där, jag citerar: I FEEL Air har Holmberg med sig Otto Lagerhus, tidigare luftfartsdirektör och koncernchef inom SAS... Men SAS är väl inte känd för att vara billig?
|
|
Re:Jo
Skrivet av Magnus, 2009-10-04 09:52:53
Jo
Som stockholmarna kallar stockholm-skavsta.
Det är väl snarare så att flygbolaget ryan air skriver stockholm-skavsta. Mig veterligt kommer dom från irland och inte stockholm.
Blir så trött på folk med stockholmskomplex!
|
|
Vilka ligger bakom
Skrivet av Spännande, 2009-10-04 08:50:47
Det ska bli intressant att se vilka som ligger bakom FEEL Air, det luktar SAS lång väg. Jag gissar att namn från SAS toppar kommer att dyka upp.
|
|
Jo
Skrivet av Mmm, 2009-10-04 05:23:11
Eller ut till Skavsta som Stockholmarna lustigt nog kallar STOCKHOLM-Skavsta. Deet är lustigt hur ni måste ta hjälp av Norr- & Linköping som ligger närmare å ändå kalla det för ER flygplats, än en gång i Västerås. När ska ni komma ner hit till Landvetter och kalla det för Stockholm-Landvetter haha, ni är gulliga ni ;) Säve ligger inte bara nära Göteborg, utan till och med iii...
|
|
WOW!
Skrivet av Cool kille, 2009-10-04 01:15:46
Vilka fantastiska experter det finns här!! Alla vet så otroligt mycket..NOT!! Se till o bli lite torra bakom öronen innan ni diskuterar företags etableringar & ekonomi. Återgå till eran vanliga syssla..att bygga modellflyg o dregla över sunkiga B-747 på G-kraft! Eller varför inte ta lokalbussen ut till Säve o dregla lite vid nån hangar! Over & out.
|
|
Haha
Skrivet av Mmm, 2009-10-04 00:58:04
Haha, jo precis, vi tar våra räktrålare till Oslo precis som ni tar er Silja Line från förorten Stockholm in till Stan (Helsinki), som lyckats väldigt bra med Asien... Tja, ja vem vet, ni kanske lika gärna kan ta å lägga ner era Thai & AirChina flyg till Bangkok och Beijing och simma bland Östersjöns döda fiskar för å ta Finnair som flyyger 2 ggr dagligen till BKK ;) låter la gött?
|
|
KUL
Skrivet av Magnus, 2009-10-03 20:05:48
Har hört rykten om att MH redan planerar för återstart ARN-KUL men kommer låta bli New York. dock med färre avgångar.
|
|
Sluta tjöta nu
Skrivet av Sven, 2009-10-03 19:41:53
Göteborgarna kan väll ta sina räktrålare till Oslo och ta flyget därifrån. Det är inte långt.
|
|
Why not KUL
Skrivet av Michael, 2009-10-03 18:23:53
Man borde flyga till KUL istället för BKK. Det gick faktiskt jättebra för MH till KUL (dock ej till New York) och turismen till Malaysia bara växer och växer medans folk börjar tröttna på Thailand och deras dollarsign ögon....
|
|
Göteborg2
Skrivet av Mmm, 2009-10-03 17:34:53
Jag har statistik från Landvetter som visar att det finns ett stadigt underlag för en direkt linje! Flygbvolag och folk är bara så dumma och tror alltid att Stockholm skulle klara allt bättre. Men som tur var är Delta lite smartare och planerar en NewYork-Göteborg 2010/2011 (notera att dom inte flyger NewYork-Stockholm (bara Atlanta-Stockholm), haha!
|
|
Göteborg
Skrivet av Mmm, 2009-10-03 17:34:09
Folk här verkar ju helt rensade i skallen! Den som precis gjorde jämförelsen mellan Sundsvall och Göteborg behöver köpa sig en faktabok. Sundsvall har 100,000 invånare i storstadsområdet medan Göteborg har 1,000,000. LITEN skillnad där du! Och anledningen till varför Göteborg borde få den före Stockholm ät att ni redan har SAS, Continental & US Airways till nordöstra USA, medan Göteborg inte har något ännu!
|
|
Alla vill
Skrivet av margareta, 2009-10-03 16:34:39
Alla vill ju flyga långt. Det gäller nog MCA också! Men kul om det nya "skandinaviska" bolaget förblir "skandinaviskt" och inte börja flyga inrikes på nån suspekt destination...
|
|
Recruitment
Skrivet av Blueswede, 2009-10-03 15:10:29
Ska man söka jobb någonstans kanske man ska börja med att lära sig att stava!!?!!
|
|
Varför dessa destinationer?
Skrivet av Ojojoj, 2009-10-03 14:44:48
Prispressen är ju mycket stor både på New York och Bangkok redan nu. Thai börjar snart flyga dagligen OSL-BKK i tillägg från ARN/CPH. Och till USA finns det åtskilliga operatörer redan etablerade, till låga priser. Finns det inte destinationer som har hyfsat underlag och mindre konkurrens?
|
|
Förvirrad
Skrivet av Flygintresserad, 2009-10-03 10:50:21
Tycker de verkar spännande med ett bolag som vågar ta upp kampen om långlinjerna, Önskar dom lycka till.. Men! Jag har läst artikeln flera gånger och hittar inte en gång som MCA nämns.. Och vad jag vet så opererar MCA med en A320 vilket har för kort räckvidd för att nå BBK eller JFK. och en större maskin skulle nog inte passa in på deras övriga linjer.
|
|
mca
Skrivet av hejdå, 2009-10-03 10:20:06
Ja kul att ett annat nytt bolag hinner före!
|
|
Kul
Skrivet av Jens, 2009-10-03 10:01:24
Va kul med någon som satsar, Lycka till kom gärna och konkurera lite på CPH också det kommer ju en lågpris terminal där snart. Det bor 3,5 miljoner i Öresunds området. Tänk på det.
|
|
Ha ha
Skrivet av Janne, 2009-10-03 00:43:42
Ett nytt flygbolag som skall gå i KK inom ett år!
|
|
OSL DIREKT USA; det var på tide.
Skrivet av T.Granaas., 2009-10-02 23:45:04
Gratulerer med dagen Otto; är det någon som klarar av det her så är det Du. Takk for samarbeide under IATA tiden, Du gjorde ett jettebra jobb. Beste hilsner till dig og Sisill. Tore.
|
|
anställning
Skrivet av Cabin Crew, 2009-10-02 23:12:37
När kommer Cabin Crew recrutiment börja hos dem vad tror ni ? Vill gärna söka ditt som Cabin Crew:)
|
|
Se upp!!
Skrivet av Börje, 2009-10-02 23:06:43
Se upp, köp inte biljetter. Kommer ni ihåg Goodjet, SWEFLY, Flyme etc ?? samma sak här. Luftis borde få in en garanti summa som täcker retur biljetter vid en ev konkurs innan ett AOC skrivs ut denhär gången. Annars får ni stå för hemresan själva.
|
|
...
Skrivet av Knut, 2009-10-02 22:37:04
Lovar att 1500:- är grundpriset, sen tilkommer säkert en massa avgifter för check-in och bagage så att priset hamnar uppe vid 2500. Sen lär det endast ett fåtal säten till lågt pris..
Kul att någon försöker men knappast att det kommer gå runt!
|
|
MCA?
Skrivet av Mattias, 2009-10-02 22:25:56
Vad har MCA med detta att göra?
|
|
Göteborg?
Skrivet av Snake, 2009-10-02 18:54:26
Ingen konkurrens i Göteborg? Nä, men det är ingen konkurrens på LongHaul från Sundsvall heller, men det är för litet underlag.
|
|
Nu jäklar får MCA se upp!!!
Skrivet av Tomas G, 2009-10-02 18:15:27
Shit vad spännande det här kommer att bli! Vad säger MCA ledning nu tro? Det här hade dom nog inte räknat med... Dessutom lär FEEL sno över all deras duktiga crew!
|
|
Göteborg
Skrivet av Sluta, 2009-10-02 17:04:17
Varför Göteborg? Ni får nog vänta lite, Först ska den kungliga hufvudstaden åka bekvämt, sen kanske ni kan få pröva.
|
|
Göteborg
Skrivet av Jonas, 2009-10-02 16:55:52
Har ställt frågan varför inte Göteborg finns med. En Thailand linje hade garnaterad funkat. Utan konkurens dessutom.
|
|
Räcker inte..
Skrivet av Globetrotter, 2009-10-02 16:30:05
240 miljoner är peanuts..Måste finnas mer kapital bakom..iaf tre gånger så mycket..
|
|
***
Skrivet av Patric, 2009-10-02 16:29:01
Varför inte börja på Göteborg Landvetter Flygplats(GOT)-Fast nu ska vi ju få Delta Air Lines till New York-men ändå. Det blir bara dyrare för oss som bor i andra städer med att först åka till Stockholm eller Oslo
|
|
240 miljoner kronor
Skrivet av XXX, 2009-10-02 15:45:55
240 miljoner kronor är emissionen på, hur länge räcker det i flygvärlden, någon som vet?
|
|
Vågat
Skrivet av Hasse, 2009-10-02 15:30:49
Hoppas att dom har mkt kapital bakom sig.
|
|
Välkommen FEEL Air!
Skrivet av Bertil i Täby, 2009-10-02 15:06:40
Vi behöver konkurrens på långlinjerna. Jag har väntat länge på att någon skall erbjuda långresor till vettiga priser. Hoppas det går bra! Ser fram emot att flyga med Feel Air. Gå bara inte i Ryan Airs fotspår med att ta betalt för allt exkl. toa-besök.
|
|
...
Skrivet av Magnus, 2009-10-02 14:10:39
Äntligen någon som sticker ut näsan och utmanar alla kartellbolag som ingår i diverse alianser.
|
|