Halva priset – dubbelt så långt med Feel Air

Publicerad den 20 januari 2010
Kommentarer
Trots lågkonjunkturen fortsätter lågprisbolagen att växa. Och nu är det dags att pressa priserna på långdistansflygningarna. - Allt fler flygbolag börjar fundera i de här banorna, det innebär att vi ligger rätt i tiden, säger Kai Holmberg, VD på Feel Air, Skandinaviens första lågprisbolag med enbart interkontinentala flygningar på programmet och ambition att flyga långt för halva priset.

”Lowcost och Longhaul”, med det begreppet som ledstjärna vill nystartade Feel Air börja flyga från Oslo och Stockholm till New York och Bangkok. Ännu finns inget officiellt startdatum för trafiken, inte heller någon möjlighet att boka biljetter och därmed börja lära vad lågprisflyg till andra världsdelar innebär. Kai Holmberg och Otto Lagarhus har dock arbetat ”undercover” med projektet i över ett år och sedan planerna offentliggjordes i oktober förra året, har entusiasmen knappast svalnat.

feelair

– Antagligen är man lite crazy när man väljer att starta ett flygbolag idag, säger Kai Holmberg till Flygtorget.

 Men startat har de gjort, vägledda av en idé som föddes i ett samtal med en person som reste ofta på Vietnam och tyckte att det var både dyrt och besvärligt.

– Varken personen eller destinationen är med idag, fortsätter Kai Holmberg. Men det blev utgångspunkten för en seriös diskussion om ett flygbolag med pressade priser på långväga destinationer.
 Att det är en framåtblickande diskussion är självklart. De historiska spåren förskräcker med konkursade försök från Silverjet, Zoom, Oasis och andra flygbolag. I höstas lade också Malaysian Airlines ner sin rutt Kuala Lumpur-Stockholm-New York, där det gick att fynda biljetter på sträckan mellan Arlanda och USA.

Idag har dock lågprisflygmarknaden mognat att ta steget till längre distanser och inspirerade av Ryanairs kostnadsmodell och det system för affär och drift som Air Asia X tillämpar, vill Feel Air bli första skandinaviska bolag på en ny marknad. En del rykten gör gällande att andra flygbolag och i första hand norska Norwegian agerar i bakgrunden eller rent av är involverade i planerna, men det förnekar Kai Holmberg.

– Vi är ett helt fristående alternativ, däremot har vi ägare som hör hemma i branschen, säger han utan att nämna några namn. Att andra bolag bär på liknande tankar visar ju på att timingen är rätt.

– Vi väljer två rutter som enligt vårt sätt att se det har en stor utvecklingspotential. Vi använder ett klassiskt lågpriskoncept där biljetten ger resenären en flygstol och bagagehantering. Mat, underhållning och annat är tilläggskostnader.
 En hård kostnadskontroll, Kai Holmberg talar om ”kostnadsreligion”, innebär dock inte att ställa sig i samma ringhörna som Ryanair vad gäller kvalitet.  Låga biljettpriser, Feel Air tänker lägga sig 50 procent under nuvarande priser vilket innebär ca 2 500 – 3 000 kronor för en tur och retur till New York, är inte detsamma som låg servicegrad. Där hämtas inspirationen istället från Virgin, med unga, ambitiösa medarbetare i kabin och andra servicefunktioner. Enligt planerna blir det ca 160 egna anställda, i första hand piloter och kabinpersonal, medan de flesta kringtjänsterna hyrs in.

– Leasingkostnaderna för flygplan är historiskt låg just nu och det finns en väl etablerad marknad med företag som säljer teknik- och markservice. Det gör att vi kan starta utan alltför stora investeringskostnader.
 Finansiärerna är ännu okända, vilka de är presenteras inte förrän biljettförsäljningen officiellt börjar, har försett Feel Air med ett aktiekapital på 240 miljoner norska kronor. Det räcker till ett års drift med ett oljepris på 110 dollar fatet. Men bolaget har redan försäkrat sig om priser väsentligt under det. Budgeten i övrigt utgår från en beläggning i kabinen på 75 procent, en väl tilltagen summa eftersom break-even ligger på 62 procent. Därtill skall de planen i flottan, två Airbus 330-200 torrleasade direkt från Airbus, genom att rotera New York – Bangkok med stopp i Skandinavien, utnyttjas upp till 16,5 timmar per dygn.

– Det är inga glädjekalkyler, vi vill bygga långsiktigt och räknar med att komma på fötter med New York och Bangkok. På sikt kan det bli tal om Kalifornien, Florida och fler destinationer i Asien.
Och när sker jungfruturen?

– Det är fortfarande hemligt, vi väntar på vårt norska AOC, men alla planer är lagda för att vi ska vara igång till sommarsäsongen i år.

Skriv en kommentar

Kommentarer

norrmann
2010-01-24 16:42

Ex-SAS ansatte klarer neppe å jobbe på lavprisselskaps måte-enten må man ta inn folk direkte fra slike eller yngre, som ikke er bortskjemte i SAS.

Innerst inne tror jeg Feel blir en “white duck”, som aldri kommer i lufta.

Pedro
2010-01-23 00:24

Det er godt at se at Otto Lagarhus er med i ledelsen, for så er man sikker på fiasko.
Han kunne ikke få Sas’s Intercont forretning til at give overskud da han var chef for denne.
Dette til trods for at Sas på den tid opererede nästen alene på al intercont trafik ud af skandinavien.

Välkomna
2010-01-22 19:08

Kommer vi att få se er på Arlanda i sommar, kan ni inte berätta mer om hur långt ni har kommit och om det finns några hinder på vägen. AOC är inget problem, men hur är det med finanserna?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten