Skriv ut  

Trafikflygutbildning i enlighet med MPL(A)

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 januari 2010
Under de senaste åren har det nya certifikatet MPL(A) och utbildningen som leder fram till detta diskuterats.
L.U.S.A., eller TFHS, som vi är mest kända för, har valt att ändra sin utbildning till MPL(A) istället för den äldre ab-initio utbildningen.

Den första MPL (A) utbildningen på TFHS startade i april 2008. Dessa studenter har nu gjort sina uppflygningar för Transportstyrelsen. Totalt examinerades 13 studenter, fem på Embraer ERJ 145 och  åtta på Fokker 50. Samtliga av studenterna klarade uppflygningarna med utmärkt resultat. Transportstyrelsens representant och examinatorer var mycket nöjda med studenternas kunskapsnivå och prestationer. 

Syftet med denna artikel är att ge en bakgrund och belysa L.U.S.A.s beslut, och att tillrättalägga några av de missförstånd och felaktigheter som förekommer i debatten.  Det är inte är MPL(A) generellt vi förklarar, utan hur MPL(A) utbildningen utförs på L.U.S.A. .
En viktig egenskap hos  L.U.S.A. MPL(A)-utbildningen är att den leder till en kandidatexamen, MPL(A)- utbildningen är en del av trafikflygarprogrammet vid Lunds universitet.

Luftfarten är en konservativ bransch och förändringar sker med försiktighet. Den grundläggande flygutbildning som bedrivits fram till idag härstammar från 50-talets tänkande och anpassades då till den tidens flygmaskiner och den arbetsmetodik som tillämpades då. Utvecklingen av nya flygplantyper, och i synnerhet ny teknik, har dock fortskridit, och sedan slutet på 80-talet är datorer och annan modern utrustning vanligt förkommande i våra flygplan.

Kvar finns dock det ”gamla sättet” att utbilda piloter, men den pedagogiska utvecklingen har varit ett eftersatt område. I takt med att flygplanen utvecklats har samtidigt hjälpmedlen för träning förbättrats. Vi har idag flygsimulatorer som är godkända för s.k. zero-flight time training, vilket innebär att man under vissa förutsättningar kan göra en typinskolning helt och hållet i simulator utan träning i flygplan. Detta tyvärr utan att kravspecifikationen på utbildningen har ändrats. De ”tunga” flygplan som används idag, så väl inom passagerartrafik som inom frakt, är sofistikerade tekniska farkoster som kräver andra former av kunskaper och färdigheter än de som tränats tidigare. Generellt gäller detta teknikområdet, men främst inom Human Factors. Människans förmåga till kommunikation och samverkan är avgörande.

Det har tidigare funnits två sätt att bli civil trafikflygare.  Den ena formen är genom att stegvis (den s.k. modulformen) erhålla certifikat och behörigheter i den takt som den enskilde själv väljer, och som slutligen leder till trafikflygarcertifikat. Normalt är detta en kostsam väg, och tyvärr är innehållet och kraven många gånger inte i balans med de krav som ställs i den moderna yrkesrollen som pilot.
 
Den andra formen är att gå en integrerad utbildning, eller ”ab-initio utbildning”. Studentens mål är desamma som i modulformen, men man läser mer intensivt och i ett sammanhängande upplägg. Tiden nyttjas dock inte effektivt, och en del av innehållet är inte heller här alltid motsvarande yrkets krav.
Noteras skall att i inget av fallen leder utbildningen till en fullvärdig behörighet att tjänstgöra inom tung luftfart. Kvarstår gör typinskolning och bolagsutbildning, dvs. förutsättningar för att flyga en specifik flygplantyp på ett specifikt bolag.
Detta har varit något av ett dilemma för Lunds universitet, eftersom en avslutad universitetsutbildning skall innebära direkt anställningsbarhet.  Dock har trenden under de senaste åren varit att fler flygbolag kräver att piloten ska vara typinskolad innan anställning, det vill säga ”färdig” styrman, vilket L.U.S.A.s studenter inte var i det äldre utbildningssystemet.   

I början på 2000-talet diskuterades inom ICAO möjligheterna att införa nya utbildningsformer, och ett arbete med att ta fram en utbildningsvariant inom tung luftfart påbörjades. Resultatet var den utbildning som leder till MPL(A)-certifikatet. 2005 utgav ICAO nya styrdokument för detta. Via JAR-FCL1, Amd7, implementerades i Sverige i september 2008 den nya utbildningsformen och certifikatet MPL(A).

L.U.S.A. har sedan tidigt 2000-tal arbetat aktivt med den nya MPL(A) modellen, och har under dessa år fått kunskap och erfarenheter i hur den på bästa möjliga sätt kan införas  i vår universitetsutbildning.

Utbildningsgången för att erhålla ett MPL(A) är anpassad till dagens behov och krav. Avsikten är att skapa ett program som motsvarar de uppgifter och den miljö som den blivande piloten ska tjänstgöra i.
Genom att nyttja den pedagogik, den teknik och de utbildningsverktyg som finns idag ges studentpiloten en optimal anpassning till sitt framtida yrke.  Competency Based Training, en viktig ingrediens i MPL(A)-utbildningen, innebär att studenten i princip skall uppvisa föreskrivna kunskaper och färdigheter för en viss nivå innan han/hon får fortsätta till nästa. Utbildning i Threat and Error Management (TEM) ingår och är ett myndighetskrav.

När det gäller flygträning är kravet satt till minst 240 timmar, varav minst 100 timmar skall vara  verklig  flygning och resterande 170 timmarna i  simulator. Detta ska jämföras med den träning som tidigare genomfördes i flygplan och som var satt till 140 timmar. Det skiljer alltså 40 timmar i verklig flygning mellan det gamla ab-initio programmet och det nya MPL(A)-programmet. Till detta kommer  den träning i flygplan  som görs efter MPL(A) skill test, och som måste inkludera minst 12 starter och landningar innan piloten kan påbörja  line training.

För att kartlägga vilka effekter det nya upplägget får, kommer L.U.S.A.s forskningsavdelning att studera  detta ur ett vetenskapligt perspektiv .

Utbildningsgången delas in i fyra faser. I den första, Core, har TFHS valt att fokusera mot ett PPL(A) med  skill test. PPL(A)  är en bra plattform för resterande utbildning, så väl praktiskt som teoretiskt. Efter PPL(A) skill test genomförs mörkerflygning varvat med ensamflygning/navigeringar och upset training.  Upset training skall inte förväxlats med avancerad flygning, i up-set training lär sig studenten att hantera onormala lägen som kan uppkomma genom att manövrera ur dessa på ett säkert och för passagerarna komfortabelt sätt. 

Andra fasen benämns Basic.  L.U.S.A.s upplägg bygger på tre steg, varav de två första stegen fokuserar på ren IR-skill, vilket innebär att studenten lär sig grunderna i instrumentflygning och får en insikt i IFR flygning. SID, STAR, Holding, Race Track, precisions- och ickeprecisionsinflygningar är några av ingredienserna här. Fördelningen mellan simulator och riktig flygning i skolans Cirrus SR20 är jämn  och sker växelvis, vilket är den bästa metoden ur pedagogisk synvinkel.  I sista steget i Basic läggs fokus på MCC i kombination med fortsatt IR-träning.

Under skedena Core  och Basic varvas den praktiska flygningen med flygteoristudier. Första fasen är PPL(A) teorin, och när denna avslutats med prov för Transportstyrelsen genomförs också ATP-teorin i sin helhet, även detta avslutat med prov för myndigheten.

Tredje fasen är Intermediate. Här kommer studenten för första gången till den verkliga miljön och till den specifika flygplantyp som hon/han kommer att flyga i sitt Host Airline (se nedan).  Denna del av utbildningen genomförs i en FFS, Level C/D Fokus ligger på route träning med normala procedurer och under normala förhållanden. Studenten får fördjupad insikt och erfarenhet av Host Airline SOP och flygplanets operativa egenskaper.

Fjärde och sista fasen, Advanced, kan liknas vid en normal typinskolning på den aktuella flygplantypen. Detta görs också i en FFS och avslutas med en uppflygning MPL(A). Avslutningsvis och före line training ska tolv stycken start och landningar i flygplan genomföras.

Under Intermediate- och Advanced-skedena genomförs parallellt bolagsutbildningen. Wet drill, fire drill, teknisk kurs på aktuell flygplantyp, prestanda etc. ingår, allt för att den enskilde studenten ska vara förberedd  som fullvärdig styrman  när uppflygning för MPL(A) skall ske.

Utöver flygrelaterad utbildning har TFHS valt att fördjupa studenterna i ytterligare fyra, akademiska kurser. De omfattar Human Factors, Aviation Management, praktisk yrkesutövning och ett enskilt arbete (uppsats). Det praktiska yrkesutövandet ger studenten insikt och erfarenhet av den dagliga rutinen som pilot. Från detta perspektiv kan studenten se villkoren för arbetet som pilot och hur ett bolag fungerar.  Därefter skall han/hon skriva ett enskilt arbete som är relaterat till luftfarten.

Vid MPL(A) uppflygning ställs samma höga krav på studenterna som på personer med CPL/ME/IR/MCC och som skall göra en uppflygning för type rating.  Detta innebär att MPL(A) piloten har samma ställning och kompetens när denne påbörjar line training, som en pilot som gått den ”traditionella vägen”. Redan från början av utbildningen läggs fokus på vilket bolag man ska operera och då vilken flygplantyp som gäller. På TFHS kallar vi dessa bolag ”Host Airline”.  Detta innebär att man arbetar med bolagets SOP redan från första dagen. Kommunikation och samarbete i cockpit präglar  hela utbildningen.

Dagens teknik ger möjligheter till en mycket realistisk utbildning, situationer som är omöjliga att skapa i verkligheten är fullt möjliga i simulator. 

L.U.S.A. har i dag två Host Airlines, City Airline och Avia Express (f.d. Skyways). Dessa bolag har genom sin kompetens och operativa erfarenhet varit ovärderlig i framtagandet och genomförandet av utbildningen. Att vara host airline har många uppenbara fördelar, men innebär också ansvar, engagemang och delaktighet i utbildningen.

Något som också är unikt för L.U.S.A. är kopplingen mellan flygutbildning och forskning. Human Factors är en centralt i MPL(A), liksom TEM. Att observera hur studenten påverkas under utbildningen och vilka resultat som uppnås är mycket intressanta forskningsområden. L.U.S.A. har redan genom Nicklas Dahlström doktorsavhandling, ”Exploring Levers for Improvement of Basic Civil Aviation Training”, (2007) bland annat studerat skillnader mellan träning i simulatorer och i flygplan i vissa avseenden.
 
Utbildningen på L.U.S.A. syftar till att förse flygbolagen med styrmän, som vid en eventuell anställning redan är utbildad på bolagets SOP:er och vald flygplantyp. Tyngdpunkten i utbildningen är från början lagd på den miljö studenten skall arbeta i i sitt yrkesverksamma liv. ”Host Airline” har inga förpliktelser att anställa studenten, men har stora fördelar av att göra så. Skulle studenten inte bli anställd finns det inget som hindrar att han/hon anställs i ett annat bolag.

L.U.S.A. är för närvarande den enda skola i världen ger MPL(A) som en universitetsutbildning, ledande till en kandidatexamen med Aviation Management och Human Factors som tilläggsämnen.




Kommentera artikeln
Det finns 43 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Realization...
Skrivet av F.D TFHS:are, 2010-02-02 00:48:00
Forts...
Vänta och se om MPL visar sig vara ett bra koncept eller inte istället för att bara totalt förkasta den. Som någon här nere skrev, "LIVRÄDD"... Fruktansvärt barnsligt, skulle jag vilja påstå, att fälla sådana kommentarer.
TFHS är en flygskola precis som alla andra men är statligt finansierad och eleverna är vanliga svenssons precis som du och jag. Punkt!
Anmäl inlägget
Realization...
Skrivet av F.D TFHS:are, 2010-02-02 00:35:35
Forts...
Det är absolut inga uppblåsta superhjältar som flyger ut från Ljungbyhed som tycker sig stå över andra. Alla jag känner som gått TFHS är väldigt ödmjuka och sympatiska människor vilket säkert är ett av kriterierna för att ens komma in där.

Eleverna/piloterna som gått där förtjänar inte någon som helst skit för att de hade privilegiet att få gå denna utbildning. Det är bara människor som tog chansen och råkade få den.
Anmäl inlägget
Realization...
Skrivet av F.D TFHS:are, 2010-02-02 00:32:52
Nu är det såhär att TFHS finns (än så länge), alla som har fysik B och engelska B kan söka (helt gratis), det är en grymt bra utbildning och den som tvivlar är säkert välkomna ned till Ljungbyhed för att se för sig själv).

Med dessa fakta förstår jag inte vad detta hackande på TFHS och TFHS:are ska vara bra för? Piloterna som kommer ut från TFHS har en gedigen utbildning och är väldigt glada att ha fått chansen att gå där.
Anmäl inlägget
Kejsarens nya kläder
Skrivet av Bogg, 2010-02-01 20:58:02
"En universitetsutbildning, ledande till en kandidatexamen med Aviation Management och Human Factors som tilläggsämnen.".
Knappt så man förstår att det är piloter som utbildas...
Varför göra något så mycket mer komplicerat än det egentligen är...? Är det många flygbolag som eftersöker dessa kompetenser?
Anmäl inlägget
Var vill du komma?
Skrivet av X, 2010-02-01 14:14:20
hogg, somna om. Kom med något kreativt istället.
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 14:11:42
Tror någon att det är svårt att läsa mellan raderna i kommentarerna till den här artikeln? Wake up and smell the f*cking coffee!
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 14:07:41
Nu när verkligheten kommit ikapp dem, nu när amorteringsplanen sträcker sig 30 år fram i tiden, när lånet äter 4000 spänn av den disponibla inkomsten per månad, när man läser artikeln om drömutbildningen på TFHS. Den man blev ratad till. Eller ändå värre, den man aldrig ens vågade söka. Då kryper den klassiska svenska avundsjukan fram och gör sig påmind.
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 14:06:07
Vidare är argument om att statligt finansierad flygutbildning ska avskaffas ren avundsjuka från de som sitter med skiten upp till öronen i form av skulder på en flygutbildning de en gång gick till banken för att låna till.
Anmäl inlägget
tfhs
Skrivet av piloten, 2010-02-01 13:53:08
Utbildningen man får på TFHS är mycket bra. Det är en dyr utbildning om man räknar på den korta tid det tar att utbilda sig till pilot, men priset per "färdig" student är ingalunda dyrast inom universitetet. Det upp till var och en att söka utbildningen. Det är svårt att bli antagen eftersom det är få platser och konkurrensen är hård, precis som vilken annan populär utbildning. Visa inte agg mot de elever som har gått där. De ska bara gratuleras. Synd att inte fler får möjligheten att gå där.
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 13:43:27
Efter avslutad utbildning har TFHS-studenten en REELL chans att erhålla arbete hos en skandinavisk flygoperatör (läs host airline). Han/hon är en modern och kvalitativt utbildad pilot, tränad i en utbildning som är volymanpassad till marknadens behov. Det är vad staten får tillbaka av sin investering i en TFHS-elev. Belys nu gymnasieskolans utbildning ur samma perspektiv. Du kommer då inte i NÄRHETEN vad gäller avkastning i samhället!
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 13:41:26
I nutid och framtid fokuserar beslutsfattarna på Utbildningsdepartementet på EN frågeställning; hur ser möjligheterna till anställning ut för den utbildade efter avslutad utbildning? När man belyser denna frågeställning i relation till statligt finansierad flygutbildning blir man mörkrädd! Om statliga pengar ska finansiera utbildning så ska denna också ge avkastning i samhället. TFHS MPL-utbildning tillfredsställer de statliga kraven.
Anmäl inlägget
Re:
Skrivet av Piloten, 2010-02-01 12:07:28
12 nya piloter per år lär väl knappast förstöra marknaden, eller? Dessutom är ju TFHS utbildning långt mycket bättre än de privata alternativen. Är rätt säker på att det är detta som är nageln i ögat för så många. Gymnasierna får ju inte alls lika mycket skit trots att de är finansierade med samma pengar.
Hederlig svensk avundsjuka helt enkelt.
Anmäl inlägget
Just det!
Skrivet av Just det!, 2010-02-01 11:51:02
Bort med de statliga pengarna, det behövs inte fler piloter!
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 10:44:08
När de sen är färdiga med utbildningen (som kvalitetsmässigt inte är i närheten av ovan beskriven utbildning) är de så desperata att få ett jobb så de arbetar gratis, kanske betalar de tom för att få arbeta - sjukt!
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 10:43:17
Dessutom är de flesta så rädda för ett nederlag och ett nej att de inte ens vågar skicka en ansökan till TFHS. Istället går de raka vägen till banken och skuldsätter sig upp över öronen för att sedan bli mottagen med öppna armar på en kommersiell och vinstdrivande "flygskola" där bilförsäljarmentaliteten i allra högsta grad råder.
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 10:41:30
Vidare klagas det på att dessa elever utbildas för att möta en arbetsmarknad där behovet av piloter är mycket lågt. Varför är det då på det viset? Delvis därför att SAS är kört i botten. Men också därför att var och varannan kotte som har en dröm om att flyga gör helt huvudlösa ekonomiska investeringar i en utbildning där sannolikheten att få ett jobb är minimal. Vi snackar miljonbelopp. MILJONBELOPP!
Anmäl inlägget
Vakna!
Skrivet av Hogg, 2010-02-01 10:39:05
Till alla er som gnäller på att skattebetalarnas pengar går till utbildning av piloter på TFHS; Wake up and smell the f*cking coffee! Är ni medvetna om att det existerar en gymnasieutbildning i Västerås och Arvidsjaur som utexaminerar 50 elever PER ÅR med behörigheterna CPL/VFR? Prislappen på varje elev är ca 400 000 kr. Hur ser förutsättningarna för arbete i flygbranschen ut på en sån behörighet? NOLL! DET, om något, är slöseri med skattebetalarnas pengar.
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Fakta, 2010-01-31 10:52:07
Bästa sättet vore väl att kolla med city, avia och luftis hur dessa piloter klarar sig i konkurrensen? Dom har både erfarenhet av CPL och MPL nu. Istället för att spekulera om det är en dålig utbildning eller inte så varför inte ta reda på fakta av de som var där? Det ligger väl dock i naturen för svenskar och kanske framförallt piloter att utgå ifrån att det nya måste vara sämre än det gamla. Man är intresserad av att TRO saker istället för att VETA... Konstigt betéende tycker jag..
Anmäl inlägget
forts
Skrivet av xxx, 2010-01-30 17:03:43
Vilket var svårast, uppflygningen för CPL single-pilot i en PA31 eller TR på valfritt flygplan. För mig är det inte ens jämförbart. Uppflygningen för CPL var riktigt tuff, uppflygning för TR är mycket lätt i jämförelse. Jag har inget emot MPL:are utan det är systemet och det "nya" TFHS hållning till arbetsmarknaden. Vet folk som blivit idiotförklarade på skolan för att de helst inte ville köpa TR.
Anmäl inlägget
osanningar forts
Skrivet av xxx, 2010-01-30 16:59:58
Sedan detta fokus på CRM. Innan MPL hade man omfattande tester, och det har man väl fortfarand, för att de värsta dårarna ska falla bort och då är sällan CRM ett problem. Naturligtvis kommer alltid någon genom maskorna med så är det alltid. Den stora skillnaden är de 50 timmar i PA31 Single-pilot som man fick förr. Då lär man sig att hantera ett flygplan ensam och mycket svårare än så blir det inte.
Anmäl inlägget
osanningar
Skrivet av xxx, 2010-01-30 16:55:38
Faktum är att alla utbildarorganisationer, som ska utbilda på MPL, första utbildningsomgången MÅSTE ha 100 flygtimmar. Detta kan man sedan ta ner till 70 flygtimmar vilket LUSA naturligtvis kommer att göra när omgång två, eller lite senare, ska flyga. Jämförelsen 100 timmar vs. 140 är felaktig, ingen CPL-tfhselev har haft så få timmar. Det lägsta jag hört är ca 170 timmar.
Anmäl inlägget
Men..
Skrivet av M, 2010-01-30 13:20:25
.. att utbilda till specifika bolag. Vad säger alla om KY då. Där är 1/3 av utbildningen praktik på ett bolag. Alltså är man på ett bolag och ofta får de anställning där efter utbildningen.. Usch och fy, hur kan man lägga skattepengar på det!.. (observera sakrasmen)..
Anmäl inlägget
illa
Skrivet av m, 2010-01-30 13:14:54
Fint att lund kunde få en annons publicerad som nyhet hos flygtorget. Dock mycket illa att våra skattepengar går till att utbilda folk till ett specifikt bolag. Enda positiva är att det är 2 svenska bolag denna gång, då det var på tal om Sterling innan de gick i konkurs.
Anmäl inlägget
Jaa, vad säger man.
Skrivet av M, 2010-01-30 10:40:45
3. Till Ingenjör - Min uppfattning är som din, att här inne på flygtorget är det bara bittra och negativa människor, men de jag själv har flugit med och träffat ute i flygvärlden har långt ifrån dessa attityder, så några timmar på höjd har varit en fröjd! Sen får man dra sina egna slutsatser om människorna här..

Öppna ögonen och sinnet, ta reda på fakta!

Den som vet, förstår...
Anmäl inlägget
jaa, vad säger man.
Skrivet av M, 2010-01-30 10:38:31
1. Alla som har gått i skola i Sverige har fått den betald av staten. Så varför det gnälls och grymtas om pilotutbildningen fattar jag inte. Svensk avundsjuka eller nått kanske?
2. Ståhejet kring MPL handlar bara om okunskap. Dock kan jag hålla med om att det kan bli problematiskt när det är två parter involverade. Högskola & ett bolag. Som någon skrev så är det nog mindre friktion om bolaget håller i det själv.. ex Swiss,Lufthansa..
Anmäl inlägget
Inte dyrast
Skrivet av Johnte, 2010-01-30 00:15:33
Ni som gnäller på vart skattepengarna tar vägen: Ta nu reda på vilken utbildning på Lunds universitet som är dyrast per elev! Tips. det börjar på teater...
Anmäl inlägget
MPL... Välkommet eller inte?
Skrivet av Gamal Elev!!, 2010-01-29 21:38:47
TFHS eller L.U.S.A har alltid haft väldigt höga ambitioner att vara ledande inom forskning och skap gedigen flygutbildning. Men jag är besviken och inte alls imponerad av att man valt denna väg. Ja MPL låter som en väldigt bra lösning, men brasnchen är inte där ännu. Kanske är ett sätt för skolan att överleva, men tyvärr inte för de nyutexaminerade piloterna med MPL cert:-(
Anmäl inlägget
Avundsjuka och bitterhet (Svensk folksjukdom).....
Skrivet av Ingenjör med flygintresse, 2010-01-29 21:33:45
Jag är intresserad av flyg och har alltid varit men valde att köra på ingenjörsspåret istället för att pengarna inte fanns till en pilotutbildning. Jag är här och läser rätt ofta och tanken slår mig precis varje gång jag är här att piloter verkar vara ett av de bittraste och gnälligaste folk som finns. Vilket helvete det måste att sitta 5h i sträck i cockpit med er...

// Glad ingenjör
Anmäl inlägget
?
Skrivet av men, 2010-01-29 21:19:30
Har du inte fattat att det inte finns jobb för piloter så det räcker till alla. Vi har hur mycket piloter som helst utomlands som vill komma hem. Aldrig hört om poliser som får söka jobb i andra länder för att det inte finns i Sverige. Läkare har det varit brist på.
Flygtrafikledningen styr det här själva genom egen utbildning, men dom pressar inte en massa folk genom utbildning som ska gå arbetslösa.
Anmäl inlägget
Tack NNN
Skrivet av M, 2010-01-29 21:04:00
Bra skrivet!
Anmäl inlägget
Bitterhet
Skrivet av NNN, 2010-01-29 20:57:38
Varför ska utbildning inom flygbranschen betalas av studenten själv när staten finansierar utbildning till alla andra branscher? Staten har betalt min utbildning som jag fick jobb på direkt , fast inom en annan bransch, är det också fel? Läkare får sina utbildningar betalda, jurister och poliser likaså. Varför inte piloter? Detta är en sur jävla egenskap hos svenskar att så fort inte alla får någonting så ska ingen få det. Man blir äcklad.

FY FAN vad avundsjuka ni är!
Anmäl inlägget
MPL
Skrivet av Roll, 2010-01-29 20:53:43
Det är inget måste att få jobb hos sitt "host airline" eftersom man är "fri" efter sin Line Trainingen. Man kan då söka jobb på vilket flygbolag som helst som vilken CPL:are som helst. Finns det inga jobb på typen som sitt host airline opererar får man, precis som CPL:are, ta den nya ratingen. Dvs, efter line traning har MPL:are samma förutsättningar som en CPL-pilot. Förutom SP/ME-piston som ersätts i FFS.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av X-file, 2010-01-29 19:59:16
Vi har inget behov av mer piloter i Sverige, vill staten utbilda folk som ändå blir tvingade till jobb utomlands samt vägledda in i arbetslöshet?
Ta hand om de hundratals piloter som vill komma hem till Sverige och jobba.
Anmäl inlägget
Inge vidare
Skrivet av 2010, 2010-01-29 19:35:56
Det är ju skandalöst att TFHS ska TYP utbilda piloter gratis till kommersiella flygbolag i deras SOP för skattebetalarnas pengar. Bättre att satsa dessa pengar på Stridspiloterna, som åtminstone flyger ett par år flyger för vårat rikes säkerhet.
Anmäl inlägget
Inge vidare
Skrivet av 2010, 2010-01-29 19:35:29
Det är ju skandalöst att TFHS ska utbilda piloter gratis till kommersiella flygbolag för skattebetalarnas pengar. Bättre att satsa dessa pengar på Stridspiloterna, som åtminstone flyger ett par år flyger för vårat rikes säkerhet.
Anmäl inlägget
Funderingar..
Skrivet av Gåsen, 2010-01-29 18:50:59
Gedigen kvalitet i utbildningen är sannolikt en stor fördel med MPL. Gäller att verkligen få jobb på sitt "Host Airline" bara. Annars kanske det måste till ett CPL-prov och ny typ m.m.? I så fall kostsamt/tidsödande och mindre flygsäkert (dubbelutbildning..). Var nog tänkt att MPL skulle skötas av flygbolagen själva, dvs. anställning först och sedan MPL-utb. genom "Host FTO/TRTO". Hursomhelst hoppfullt att läsa om ett modernare tänk när det gäller flygutbildning! :)
Anmäl inlägget
Skattepengar till bolagen?
Skrivet av H, 2010-01-29 18:30:50
Tycker den där flygskolan ska få bära sina egna kostnader genom studenternas plånböcker. Helt galet att staten ska bekosta detta. Är den verkligen helt finansierad på bidrag?
Bara 380kkr kvar på studielånet nu, hur mycket har man efter TFHS?
Anmäl inlägget
Re:
Skrivet av Piloten, 2010-01-29 16:51:53
Bra artikel och grattis till genomförandet av MPL!
Anmäl inlägget
Livrädd
Skrivet av livrädd, 2010-01-29 15:59:33
Livsfarligt!!!!
Jag åker inte med dessa.
Hoppas att man pblicerar en lista var man flyger med inte kvalificerade piloter. Kanske där det är billigast...
Anmäl inlägget
Skatte $$$
Skrivet av HSI, 2010-01-29 15:30:11
TFHS tar in hur många studenter per år? Kul för dem att de får en fin och gratis utbildning. Jag tror möjligheten för de resterande 99% av blivande piloter är ca noll att kunna uppnå likartad utbildning någon annanstans. Det förekommer bara i Sverige...
Anmäl inlägget
MPL
Skrivet av A, 2010-01-29 15:28:10
En härligt pompös och översittande attityd från TFHS/LUSA! Kanske ingen dum idé att det ska läggas ner?
Anmäl inlägget
Mycket fina ord
Skrivet av MPL?, 2010-01-29 14:23:20
Seriöst, palla o läsa den artikeln. Massa tomma ord när det bara handlar om att sälja in ett cert till bolagen i Sverige som bara vill komma undan så billigt som möjligt. Gäsp.
Anmäl inlägget
MPL
Skrivet av P, 2010-01-29 13:35:49
Hej,

Finns det fler "uppenbara fördelar" för host bolagen än att det finns tillgång till inkörda piloter vid ev. rekrytering?
Har ni några betänkligheter mot att fortsätta använda AVIA som host airline i framtiden med tanke på deras personalpolitik?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev