Flyglinjen tar timeout

Publicerad den 29 april 2010
Kommentarer
Från noll till 35 procent av marknaden på drygt två månader. Och en etablering som skapat marknadstillväxt och nytt intresse för flygtrafik på Jönköping. Men askmolnet från vulkanen på Island blev en för svår konkurrent och tvingar nu Flyglinjen att ta en timeout.

– En av våra investerare har dragit sig ut, säger Henrik Lindberg. Det innebär att vi inte kan betala räkningarna till Eastern Airways som står för produktionen och de drar sig därför tillbaka. Alltså lägger vi för en tid ner flygningarna. Men vi lägger inte ner Flyglinjen.

Det dramatiska beskedet lämnade bolaget på onsdag eftermiddag i telefon till Flygtorget och redan idag torsdag är det slut med trafiken mellan Jönköping och Bromma. På hemsidan ges det korta beskedet att de problem som uppstått efter askmolnet skapat en "dålig ekonomisk situation".

– De inställda flygningarna gav ett gigantiskt tapp, fortsätter Henrik Lindberg. Veckorna innan vulkanutbrottet var vi uppe i en kabinfaktor på 65 procent så vi förlorade pengar i storleksordningen 100 000 kronor per dag.

Trots den ekonomiska smällen såg bokningssituationen fortsatt ljus ut när flygningarna kunde återupptas. Men det drastiskt minskade kassaflödet och en avhoppad investerare sätter nu en temporär punkt för trafiken.

– Ingen skugga över Eastern Airways, säger Henrik Lindberg. De har tagit ett affärsmässigt beslut och så här fungerar marknaden. De har gjort ett kanonjobb med flygningarna, hållit tidtabellen och en servicenivå som våra resenärer uppskattat.
Det faktum att Flyglinjen på bara drygt två månader lyckats etablera sig med en marknadsandel på ca 35 procent, gör beslutet igår extra tungt.

– Vi står för hela passagerartillväxten på Jönköping och har dessutom byggt upp mer marknad. Vår prispolitik har sänkt biljettpriserna med cirka en tusenlapp och åter gjort flyget till ett alternativ till tåg och bil. Det märker ju Skyways som satt in större maskiner på sin linje till Arlanda.

Det gör å andra sidan att Henrik Lindberg och övriga intressenter är övertygade om att den egna verksamheten på sikt är en god affär med stor livskraft. Ambitionen är nu att snabbt hitta nya investerare och sedan kunna dra igång trafiken igen. På vägen dit vill bolaget också vara så öppna som möjligt med informationen om vad som händer.

– Det har vi varit från första början. Att det sedan har missbrukats på vissa håll och att våra framgångar skapat en avundsjuka och skitsnack, det är as expected. Det är ingen idé att tjura utan vi har koncentrerat oss på jobbet och på all den uppskattning vi fått av våra resenärer.

– Vi har en bra affärsidé och en bra produkt och tänker mogna i den. Därför är det här bara ett temporärt stopp.

Skriv en kommentar

Kommentarer

JP
2010-04-30 18:39

Smidigt att kunna skylla på askan..

B-O Gavne, Västerås
2010-04-30 05:48

som dessa inläggen naturligtvis är, när skribenterna uppträder anonymt. ..får, i alla fall mig, ja nästan bara en vanlig gammal gubbe, att undra över flygbranschens aktörers mänskliga kvaliteter. Och däri inte minst dess flygsäkerhets tänkande. Men detta är kanske som inom också andra branscher, inom t.ex. köttfärsbranschen?

Gustavsson J
2010-04-30 00:05

Känns lite konstigt att bolag som detta inte ens har ekonomin för att klara 1,5vecka utan trafik, tyder på dålig finansiering och dåliga kalkyler, gör om och gör rätt nästa gång.

Iceman
2010-04-29 22:23

Vad hade hänt med SAS om finansiären svenska staten hade dragit sig ur mitt under askmolnet?

Martin
2010-04-29 18:02

Skyways Fokker 50 på Arlandalinjen är väl lika stor som den alltid har varit?

E.S
2010-04-29 17:33

Synd om resenärerna som nu tvingas betala högre biljettpriser hos Skyways nu när konkurensen försvinner.

Jönköpingsbo
2010-04-29 16:18

Jag vill önska Flyglinjen ett stort lycka till
och hoppas verkligen att ni får igång eran
trafik på den genomtänkta routen
Jönköping – Bromma igen!

Kalle
2010-04-29 15:22

Är det någon här som tror att staten är så korkad att de går in med stödpengar i flygresearrangörer? Det skulle antagligen öppna upp för en flodvåg av ansökningar från varenda researrangör/resebyrå.

Johny
2010-04-29 14:38

Enligt J Gustavssons resonemang borde väl i så fall samtliga flygbolag som vill ansöka om statlig lånegaranti vara lycksökare eftersom de inte har råd att stå still en vecka. Således hela Sverigeflyg, SAS mfl. Här verkar det ju snarare vara så att pengarna tog slut precis innan lånelöfterna är klara (om de blir klara).

Realisten
2010-04-29 14:20

Lycksökare är ju också en snevriden verklighetsuppfattning. Förövrigt har det inget med flygsäkerheten att göra, läs artikeln!! Eastern Airways stod för flygplan med piloter som då drog sig ur pga brist på kapital var får du in bristande säkerhet i det? Om du vet hur branschen fungerar så går vartenda bolag på marginalen hela tiden.

Dr.
2010-04-29 14:04

Konstigt synsätt av J Gustavsson.
Får nog börja analysera dig som person om man ska förstå hur du tänker när du skriver.

Malmöpågen
2010-04-29 13:35

Vadå lycksökare?
Seriösa entreprenörer som försöker att skapa något nytt är ju minst sagt sällsynt. Skyways lär ju sätta in en jetstream nu och låta linjerna dö sotdöden i vanlig ordning. Lycksökarna hittar du bla i mca,air sweden mm

J Gustavsson
2010-04-29 12:11

Skönt att alla dessa lycksökare försvinner. Bolag som inte kan stå stilla en vecka utan att gå omkull bör inte finnas, betänk hur en sådan finansiellt tight verksamhet får effekter på exempelvis flygsäkerhet mm. Inget ont om flyglinjen och dess skapare men det ska vara seriösa aktörer som bedriver flygbolag!

Kalle
2010-04-29 10:24

Väldigt tråkigt att flygsverige krympt lite till, men det hela bevisar bara att flygsverige fortsätter att finnas kvar. Flyglinjens resenärer kan lika väl flyga Skyways. Kalmarflygs kan lika väl flyga SAS, Östersundsflygs kan lika väl flyga Nextjet o.s.v. Flygsverige fortsätter men de svagaste aktörerna byts ut mot lite starkare.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten