Unikt beslut skjuter upp flygstrejken i morgon
Publicerad den 8 juni 2010Nu väntar en veckas respit för att föra förhandlingarna framåt.
Det är paragraf 49 i MBL som ger medlarna möjlighet att skjuta upp både SPF:s varslade konflikt och Flygarbetsgivarnas varslade lockout som skulle trätt ikraft i morgon. Den hade lamslagit hela det svenska inrikesflyget under åtta timmar i morgon förmiddag.
Samtidigt väljer SPF att inte fortsätta strejken på de fyra regionala bolagen under morgondagen.
– Det finns inget värde i att strejka en dag till, säger Michael Rongve på Svensk Pilotförening.
Medlingsinstitutet som sköter förhandlingarna har möjlighet att med stöd av lagen skjuta upp varslade åtgärder. Förutsättningen är att medlarna tror att en lösning ligger inom räckhåll.
– Jag hoppas att de har rätt i sin bedömning, säger Michael Rongve. Det är en helt unik åtgärd, mig veterligen har den aldrig inträffat i en svensk avtalsrörelse tidigare.
Vad medlarna bygger sitt beslut på och när parterna kan förvänta sig ett nytt bud, är det ingen som vet. Medlarna uttalar sig i nuläget inte i media. Men fortfarande är det bemanningsfrågan som är det stora problemet.
– Det här är den tuffaste utmaningen vi haft över tid, fortsätter Michael Rongve. Det gäller fundamentala, existentiella frågor för hela pilotyrkets framtid. Och för andra branscher också. Så vi känner ett stort stöd från omvärlden.
Det stöd som Michael Rongve talar om finns både inom och utom landet. Konflikten i Sverige studeras noggrant av branschen utomlands.
- Stridsviljan är enorm, det märker jag inte minst hos SAS piloter, säger Sören Skog, ordförande för SAS-sektionen inom SPF i ett pressmeddelande.
Från Flygarbetsgivarna hoppas man att den respit som medlarna skapat, kan ge ett genombrott i förhandlingarna. Nya konfliktåtgärder träder inte i kraft förrän den 16 juni.
– Det överhängande hotet är nu undanröjt, men tiden framöver ska användas till att på nytt överlägga för att nå fram till kollektivtal för de berörda företagen, säger Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen och Flygarbetsgivarna.
– Vi uppskattar givetvis mycket att de svåra förhandlingsfrågorna kan hanteras i en miljö som ger bättre förutsättningar för att kunna enas om lämpliga avtalslösningar. Vi kommer att anstränga oss och utgår ifrån att detta också gäller vår motpart.
De förhandlingarna kommer med all sannolikhet att understödjas av ett bud från medlarna någon av de närmaste dagarna. Under tiden är flygtrafiken i Sverige åter igång.
Kommentarer
Jeg har sagt det tidligere, men da den almene svenske befolkning aabenbart er tungnem – goer jeg det igen. Det her er ingen luksusstrejk! Det handler om ansaettelestryghett. Er i da dumme som pap? tror i at det er en menneskeret at flyve for for peanuts i Kongens Sverige!?? Koer for fanden i Saab’en hvis i ikke har raad til at flyve!! Go’ SPF!
Du går under alias Fd pilot. Före detta? Jag tror det verkar mer som en person som försökte sig på pilot yrket, men som inte klarade trycket och nu så är du avundsjuk på alla som förverkligade sina drömmar. De som detta handlar om har urdåliga avtal och inget annat. De strejkar för sin, min och många andra arbetsgruppers framtid.
Det måste ha varit på 60-talet Du var pilot! Jag jobbar för det mesta mer än 10 tim/dag och är hemifrån måndag till fredag. Allt som måste skötas hemma samt all socialt umgänge med familj o vänner får ske på helgen. Detta till en lön som är likvärdig med en sjuksköterskas. Inget ont om dom, men alla anser ju helt riktigt att dom är lågavlönade. Innan Du uttalar Dig så tvärsäkert så ta reda på FAKTA!!!
Piloter är en av de mest bortskämda yrkesgrupperna i Sverige. De måste ha sidojob för att inte bli uttråkade av all sin ledighet som de inte vet vad de skall göra av. Börja anpassa er till verkligheten, Ni har redan bra avtal, pinsamt vad pilotfacket gör
Det kanske istället blir så att facket knäcker bolagen, som inte kommer kunna tjäna pengar och därför gå i konkurs.
Då öppnad ju en finfin marknad för andra europeiska bolag att ta våra jobb med piloter som kostar mindre.
Är det bättre??
Hoppas att alla piloter verkligen förstår vad förslaget innebär. Hur många orkar en längre tid åka runt hit o dit och jaga kort kontrakt vid behov. Vad är det för liv. Många slipper nog, men på sikt kommer det att bli en standard. Det enda som biter på dessa människor är strejk. bara att knäcka dom med strejk
…med dig som inte riktigt litar på SAS piloter men jag tror inte DE kan få medlingsinstitutet att skjuta upp strejken.
Troligen backade saspiloterna i föreningen ur,när det gäller sina egna avtal vill dom ha strejkstöd av alla pilotgrupper, men har aldrig ställt upp när det gäller några andra piloter.Jag har under mina snart 40 år i pilotyrket varit med om ett antal strejker och vi fick aldrig något stöd av sas avd,dom ställer inga “kärror”
Intressant. Jag tror fortfarande att medlarna är mutade och väldigt partiska. Jag förstår inte vad det är för “miljö” dom hade tänkt sig som skulle ge bättre förutsättningar. Ska dem åka utomlands och förhandla? Antagligen till baltikum i så fall.
“Vi kommer att anstränga oss och utgår ifrån att detta också gäller vår motpart.”
Är det ansträngande för de stackars flygarbetsgivarna att försämra våra avtal med fantasilösningar?
Striden är inte över.
Med ett av tio års djävelskap motiverat pilotkolektiv är inget över.
Det har inte börjat ännu……
Ja, Nu är det bara att gratulera arbetsgivaren. Striden är över.
Ser ut som att denna konflikt kommer att sluta på ungefär samma sätt som för kommunal och sjuksköterskorna (2ggr dessutom). Dvs mycket väsen och just när man har arbetsgivaren på halstret ger man upp. Medlarna använder en paragraf som endast hjälper arbetsgivarna och man kan undra om deras neutralitet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten