Avia Express lättar från Arlanda
Publicerad den 11 juni 2010Valet stod mellan Halmstad och Jönköping och det blev Jönköping Airport som drog det längsta strået. Redan i augusti flyttar Avia Express både sitt huvudkontor och tekniska underhåll till flygplatsen.
– Suveränt, säger Hazze Sandström, flygplatschef på Jönköping Airport. Att få hit en flygteknisk bas gör att vi kan utveckla flygplatsen ännu mer.
Att Avia Express väljer att lämna Arlanda är främst en kostnadsfråga.
– Vi har förhandlat i närmare ett års tid med Arlanda, säger Lars-Åke Bertilsson, vd på Avia Express. Men det har varit en enormt rigid inställning och en total ovilja att diskutera en prissänkning. Nu slipper vi arlanda-priserna, kan flytta en del verksamheter från Halmstad och gör samordningsvinster i företaget.
Det var bland annat den redan befintliga infrastrukturen i Jönköping som fällde utslaget. Skyways skötte tidigare sitt underhåll av Fokkerflottan där, innan allt flyttades till Arlanda. Hangarkapaciteten klarar service av två Fokker 50 samtidigt och på sikt tänker Avia Express locka till sig fler kunder på underhållssidan.
– Nya kunder är tveklöst vår ambition, säger Lars-Åke Bertilsson. I och med flytten kan vi arbeta med en helt annan prissättning än tidigare.
Arbetet på att flytta bolagets verksamhet har varit igång en tid. Att det nu fattade beslutet sammanfaller med den pågående avtalskonflikten, där Avia Express i högsta grad är indragna, är en tillfällighet, enligt Lars-Åke Bertilsson.
– Reaktionerna har varit mycket mer positiva än vad vi räknat med, säger han. De som hör av sig tycker att det skickar signaler om framtidstro och att vi tar ansvar för bolaget så att det inte går över styr.
På Jönköping Airport innebär etableringen att olyckskorparna nu slutar kraxa. Sedan Luftfartsverket, nuvarande Swedavia, tog sin hand från flygplatsen har många ifrågasatt om det över huvud taget behövs en flygplats i Jönköping.
– Det finns inte på kartan att kommunen tänker lägga ner flygplatsen, säger Hazze Sandström. Visst reser många ut från Landvetter, som är vår främsta konkurrent, men framför allt inresande passagerare vill kunna landa i Jönköping. Det finns otaliga bevis på att vi behövs.
Det faktum att flygplatsen nu har en maintance-verksamhet ger råg i ryggen för ytterligare satsningar. De tio Fokker 50 som Avia Express ska serva i Jönköping hoppas också Hazze Sandström ska kunna bli betydligt fler. I nuläget har de europeiska bolagen drygt 200 maskiner i trafik. Även själva flygtrafiken ska enligt planerna expandera. Nattetid är Jönköping den näst största fraktflygplatsen i landet tack vare post- och fraktflyget och på önskelistan finns bland annat tätare frekvens till Stockholm för att få upp beläggningen.
– Dessutom vill vi ha ytterligare en direktlinje till någon europeisk hub. Köpenhamnslinjen är igång och fungerar okey, men vi behöver direkttrafik till fler destinationer. Faktum är att vi har förhandlingar igång men inget är ännu klart.
Kommentarer
som en flygbolags VD skall upprepa varje morgon när han vaknar!!!
KABINFAKTORN-KABINFAKTORN-KABINFAKTORN
(Vägen till en hög sådan skiljer pojkar från män).
In your derams, markanställd. ES satte en vinstnivå per flygplan som var extremt hög, därav anledningen till uteblivna affärer. Unfit….
Larvigt!
Att Realist: Så att flygbranschen gått igenom sin djupaste lågkonjunkur fanns visst inte med på din lista…: Skyways tappade Blue One för att piloterna körde unfit for flight vilket gjorde att bolaget inte ansågs vara en pålitlig leverantör, Rikstrafiken försvann för att Nextjet lade ett gravt olönsamt bud som låg på halva nivån som Skyways (så att Rikstrafiken fått subventionera dem under hela perioden de haft kontraktet). Men fortsätt du att jaga väderkvarnar…..
2007-2008 gjorde Skyways vinst. Sen kom ES in i bilden och hans track record är inte direkt lyckat:
Tappat Blue 1
Tappat GOF
Tappat rikstrafiken
Man kan väl säga att det var där denna tragiska historia började…..
Tror det blir många som passar på att byta yrke då det nödvändigt inte behöver vara flygplan som vi skruvar på. Jobb nära hemmaplan utan pendling kostnader m,m. Tackar Skyways för all utbildning och erfarenhet den tar jag med mig. Hoppas det poppar ut lite mer unga killar ur flygmekskolorna kanske till och med B1 certade, men dom klarar ju inte ens alla ämnen idag tyvärr.
Där flygplats Jönköping problem kort bana att större plan broms för 2203 meter . Kan få nya flera bolaget av Swiss Air , Air Berlin , Finnair , Ryanair , British Airways , Norwegian , Iberia någon framtida ?
Tror nog att det blir fler som får flytta med från ARN än vad det var som hängde med från JKG för ett par år sedan. Det dräller ju inte precis av jobb.
Med facit i hand så skulle man nog inte gjort den där flytten som Trötter skriver.
…och bevittna gamla Skyways dödsryckning. Ingen Arlanda anställd vid sina sinnens fulla bruk väljer väl att flytta med?
man gjort för flera år sedan!!!
Nu gäller det för ledningen att få den kvarvarande “producerande” personalen med sig in i framtiden!!!
Utan personalen med sig kommer man aldrig att lyckas!!!
Vad kör dom andra regionalbolagen i Sverige sitt underhåll? Inte gör dom det på Arlanda i alla fall, endast line på ARN annat underhåll på flygplatser ute i “landsbygden”. Kanske skulle AVIA/Skyways ha stannat kvar i Jönköping och ej flyttat till ARN.
Malmö Aviations bas är i Malmö, Direktsflygs i Borlänge, Sverigeflyg på Gotland, SAS och Nextjets i Solna, Britannias på Södermalm, Novairs i Vasastan, Thomas Cooks i Danmark och Primera/JetX på Island. Problemen för Skyways/Avia Express kommer om linjen ARN-JKG behöver läggas ned. Miljöpartiet växer och vid en rödgrön seger i höstens val kan avgifterna mycket väl skjuta i höjden för de flyglinjer som anses miljöpolitiskt onödiga. Vad händer när de sitter där helt avskurna från omvärden?
Linhangaren på Arlanda där AVIA håller till ska bort förr eller senare. Inget regionalbolag i dagens läge har råd att vara kvar på ARN, vem vill årligen slänga upp massor med miljoner SEK och flytta in en hangar som snart ska rivas. Kanske AVIA ska köra motor och ställbyten m.m ute på rampen eller vad föreslår experterna här.
Den som tror att låga kostnader i Jönköping kan rädda det här flygbolaget drömmer. Det här blir definitivt slutet för Avia Express tror jag tyvärr. Att flytta bort verksamheten från trafiken är alltid tokigt. Mentalt släpper man greppet om verksamheten om man försöker styra från Jönköping när all verksamhet finns i Stockholm. Nu lämnar man öppet mål för någon ny aktör i Stockholm. I JKG finns ingenting mer än möjligen fraktmöjligheter… och möjlighet till båtliv i Vättern Trist!!!
Flygplanen i Svenska inrikesnätet kommer alltid att behöva mest teknisk hjälp på Arlanda framför allt när de kommer första flighten från “utestationen” en vintermorgon… ja ni piloter vet vad jag menar.
Det är lämpligt att ha sitt underhåll och HK där trafiken finns. Tyngre underhåll kan ju läggas någon annanstans men inte resten. Hur som helst tror jag det här flygbolaget som tydligen drivs från var VD:n har sin bostad kommer försvinna ganska snart. Trenden är tydlig… Så småningom tar något arlandabaserat flygbolag över trafiken. Det sker nog ganska fort och så kan VD:n sitta där nere och fundera över vad som hände… Synd om personalen…
Jobbade då på Arlanda när Skyways hade enbart line där. Teknik hade öppet 06:00-02:00 mån-sön året om. Vad jobbade vi med: Lc checker, planerade mindre jobb (Wo). Akuta fel ibland större typ motorbyten. Flytt av flygplan som står ivägen vid långa stopp m,m. Fullt upp hade vi framför allt vintertid ibland lugnare sommartid. 9-12 st gubbar gick det åt för att täcka alla skift med 3 st Tekniker. Men då måste ju trafiken bli som förr om gamla tider ska komma igen kanske.
Dessutom som sagt, hangaren ska bort, så e det bara och att man skulle fått en nybyggd hangar uppe på ARN e väl lika troligt som att helvetet fryser till is.
Det som kan vara synd är att man nog inte ska räkna med att alla “flyttar” med till JKG, så ett ett visst tapp blir det.
På de sista kommentarerna säger jag bara: Ju billigare biljetten blir desto fler passagerare får man, eller hur? Har man inte råd………Va e det för obegåvat inlägg?
Så det så.
Var man flyger och var man gör underhåll är två olika saker. Det finns fler bolag även större som får ta sig till ställen där det finns underhåll. I JKG har man dessutom trafik. Dessutom så spelar det ju ingen roll i vilken ände man börjar. Dit folk vill eller när de ska hem igen(det är ju i regel på två olika ställen och inte tex ARN-ARN tor!)
Nerifrån och upp. 1
Serva flygplan så klart, piloter kan man alltid få tag på.
Att det inte finns 200 kärror vet nog de flesta men man kan ju alltid serva andra typer, eller hur? Tex SAAB 340/2000, ATP, ATR, J31/32, etc etc.
Glöm inte att man en gång flyttade allt från JKG en gång i tiden, då var ARN ren line på dagtid(oftast)
Varför skulle det vara naturligt att lägga en bas på Arlanda ? Hela Sverige ligger inte i Stockholms regionen. Finns faktiskt fler regioner som vill ha bättre flygförbindelser och med detta skapa tillväxt.. Arlanda är dessutom en dyr flygplats. Det är dags att tänka om och låta andra flygplatser få mer av kakan.
har man inte råd att driva flygbolag ska man inte göra det…
Billigt och konstruktivt. Ingen ska behöva betala för en biljett. Lönen ska vara så låg som möjligt. Kramfors eller Piteå, de har billiga hyror och kostnader.
Varför en fegisflytt till Jönköping? Flagga ut till billigast möjliga EU-land! Vill de spara riktigt mycket kan de lägga det i en mindre stad på Litauens landsbygd. Om de sedan slingar ut all sin flygande peronal från Vilnius kan de säkert spara massor. Vem bryr sig om piloterna kan svenska och så länge flygvärdinnan lär sig “kaffe, te, kaka, spänn fast bältet, baggaget under sätet” så märker vi passagerare nog ingen skillnad. Kanske kan crew bo i husvagnar på flygplatsparkeringarna.
var huvudkontor, teknik, flygavdelning, skolavdelning ligger!!!
Bara det är billigt, det tjänar väl hela företaget på eller???
Minimal overhead är framtiden!!!
JKG är bara ett alternativ i Hazzes och Larssas våta dröm. Ingen annan vill flytta dit eller flyga dit. Flying var där en gång och försvann.
Snart startar herren Erik ett nytt bolag i huvudstaden där det bör ligga.
Skyways/Avia har tidigare bedrivit underhåll i Jönköping. Underhåll kan man göra var som helst. Arlanda har väldigt dyra lokalkostnader och i Jönköping så är det gratis, i alla fall första året.
Del 2
Nackdelen med flytt är att man tappar mycket kompetens, gäller att försöka få med sig en del pendlarvillig personal så man inte står helt utan personal efter flytten. Linhangaren på Arlanda som AVIA håller till i nu skulle egentligen ha rivits i år 2010 då den står i vägen för nya Cargo City men nu är rivningen uppskuten ngt/några år och det verkar som om hangaren inte kommer att ersättas när den väl har rivits.
Det är bra att du tar ned siffrorna på jorden. Flygtorgets skribenter är duktiga på att basunera ut flygbolagens lögnaktiga uttalanden. Om och om igen ser vi exempel på det. Det är viktigt att alla inser att Flygtorget inte längre bedriver journalistik, utan enbart PR. Så har det varit sedan ägarskiftet.
Till flyg:
Det vanliga är att man flyger ditt passagerarna vill flyga. Jönköping är inte och kommer inte att bli en sådan plats medan Arlanda är och förblir en sådan. Den som vill flyga i glesbygden är naturligtvis välkommen men den får inte så många passagerare, eller hur? Det naturliga är en bas på Arlanda och inte i Jönköping… om man vill ha en expansion framöver…
Allt, jag menar verkligen ALLT med Avia har varit konstigt åtminstone sen 10 år tillbaka… så flytten till JKG är inget undantag…
Varför skall all flygtrafik alltid koncentreras till Arlanda. Om bolaget väljer att lägga sin bas ngn anannstans av ekonomiska stjäl så är det väl inget konstigt i det.
Har VD:n för Avia Express tröttnat på att pendla från bostaden (Taberg i JKG-området) till Arlanda!!??
Finns pengar inblandade mellan bygdesonen och
JKG:s flygplatschef??
Man undrar!
Att flytta från stället där Sveriges flygtrafik är koncentrerad visar hur illa ute detta flygbolag är. Nu riskerar man att tappa kontakten mentalt med flygplatsen där Sveriges mesta flyg finns. Synd om flygbolaget för flygets framtid i Sverige ligger definitivt inte i Jönköping… Snart tar kanske andra flygbolag tyvärr över trafiken… baserade på ARN…
Det är bara ägaren av Jönköpings Flygplats och Lars Åke B som inte tror att det finns en koppling mellan Aviaexpress och Skyways.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3771695
Är inte överdrifter och halvsanningar ganska symptomatiska för Lars-Åke B och Hazze S. Ett bolag som sålts för en krona och har 10 maskiner som fasas ut verkar vara ett helgjutet koncept för “disaster”. Tycker synd om dom som luras med till JKP. Vet att folket på Flyglinjen varit lätt kritiska att hyra hangar av Lars-Åke B alias Sahlen..
Stämmer just nu Werner. Endast Amapolas 10 maskiner är säkra kunder ett tag till.
Varför väljer man att fara med osanning i fakta som så lätt kan kollas upp? Totalt byggdes det 213 (den sista för 15 år sedan) Fokker 50. För fyra år sedan (högkonjuktur) var 171 i drift. I operatörslistan finns flygbolag i Etiopien, Colombia, Mongoliet, Kongo, Peru, Kazakstan, Australien (2 bolag), Iran (3 bolag), Sudan (4 bolag), Egypten, Pakistan, Angola, Indonesien (2 bolag).
I Europa finns/fanns några få stora operatörer. KLM Cityhopper (gjorde sin sista F50-flygning 28 mars i år), VLM (ägs av KLM/Air France), Denim Air (gick i konkurs 18 februari), SAS Norge (F50 fasas just nu ut), Air Iceland, Air Baltic och Skyways/Amapola.
…ska göra i framtiden, serva flygplan! För flyga tänker dom uppenbarligen inte för dom har väl fortfarande sagt upp alla piloter…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten