Dyster framtid för flygplatser efter Rikstrafikens besked

Publicerad den 2 september 2010
Kommentarer
Ett fortsatt liv som flygplats för någon. Slut på all verksamhet för en annan. Rikstrafikens beslut om vilka flyglinjer som ska få stöd är en fråga om liv eller död för flygplatserna. Storuman, Torsby och Hagfors går nu en osäker framtid till mötes.

Strax innan semestern meddelade Rikstrafiken sitt beslut om vilka flyglinjer som även fortsättningsvis ska få statligt stöd. Det är en prioriteringslista där de 131 miljoner som subventionerna kostar idag, fördelas över ett antal olika flygplatser och flyglinjer.

Torsby flygplats

Tomt i tornet. Flygplatsen i Torsby, med nyinvesteringar gjorda så sent som 2005, går en osäker framtid till mötes sedan Rikstrafiken prioriterat ner flygningarna på Värmland. (Foto: Torsby flygplays)

De lyckligt lottade denna gång är Sveg, Lycksele, Arvidsjaur, Vilhelmina, Hemavan, Gällivare och Pajala. De räknas in i prioriteringsgrupp 1 och blir därmed garanterad trafik till Arlanda, eller som i Pajalas fall, till Luleå.

I de kommande prioriteringsnivåerna 2 och 3 återfinns några flygplatser i landet som hittills haft skattesubventionerad trafik, men som nu av allt att döma blir utan. Rikstrafiken räknar visserligen med att kostnaden för avtalsperioden 2011 – 2015 ökar till 165,5 miljoner, men för Torsby ser det mörkt ut. Den enda de får i prioriteringsgrupp 1 är anslutande busstrafik till Karlstads flygplats, inte riktigt den typen av transporter som flygplatschefen Henrik Johansson räknat med.

– Vår linje till Arlanda via Hagfors har vuxit oavbrutet och snittet på Nextjets Beach 1900 har varit 8 pax. Sedan linjen startade har vi haft drygt 6 000 passagerare och hur många av dem är pigga på att åka buss?

– Går det här igenom, våra politiker jobbar hårt på att ändra beslutet, finns i linjetrafik i princip bara på Karlstads flygplats för hela regionen. Det är inte hållbart.

I det betydligt flygplatstätare Västerbotten var Rikstrafikens besked dödsstöten för den vacklande flygplatsen i Storuman. Där fanns vissa förhoppningar om att komma in från kylan, statsstödet försvann vid förra beslutet, men nu är det med all sannolikhet slut med flyg på fältet i Gunnarn.

– De hade nog redan bestämt sig för att lämna oss utanför, säger Ivan Forsman på flygplatsen i Storuman. Vi utreder om det kan bli aktuellt med en fortsatt drift med kommunala pengar. I vilket fall måste vi fatta beslut om vad som ska göras med själva flygplatsen. Utan verksamhet förfaller den. Närmaste flygplatser blir nu Lycksele och Vilhelmina, 10 mil bort.

– Sammantaget för regionen är det bättre med flyg till Lycksele och Vilhelmina, säger Ulf Lundin, generaldirektör för Rikstrafiken i en intervju med VK.se. Tyvärr har vi inte råd att flyga till alla flygplatser. Vi har granskat argumenten från Storuman kommun och sett att det inte är motiverat med flyg dit.

Nästa steg i Rikstrafikens arbete med inrikesflyget är upphandlingen av de flygbolag som ska trafikera i första hand Hemavan och Vilhelmina och linjerna Sveg-Arlanda, Pajal-Luleå, Arvidsjaur-Lycksele-Arlanda, Gällivare-Arlanda. Nuvarande operatör är Nextjet och Scandinavian Air Ambulance och i en ny upphandlingsomgång lär det bli strid på kniven om uppdragen.

– Det ska bli spännande att se underlagen, säger Magnus Ivarsson, vd på Nextjet. Jag är övertygad om att prislappen generellt blir högre den här gången, vilket bolag som än tar hem uppdraget. Vi står inte och faller med Rikstrafiken och kommer inte att ta det till vilket pris som helst.

Upphandlingen av flygtrafiken sker vid årsskiftet och de nya avtalen på fyra år gäller från oktober 2011.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Baggan
2010-09-06 21:24

Varför skal staten betala för flygplatserne? I Norge betaler LFV/Avinor for 30 småflyplatser… Da betaler Oslo/Gardemoen sitt overskudd. Derfor vil ikke politikerne legge ned noen platser, for det koster inget for dem.. 🙂

Micke
2010-09-06 18:17

Om 2 miljoner stockholmare kan åka 10 mil till skavsta, varför kan inte 10.000 norrlänningar åka 10 mil till en central flygplats?

Bonden
2010-09-06 10:07

Detta med stats bidrag till flygplatserna i Norra Värmland är ju sjukt, Ge ett taxi eller buss bidrag till Karlstads/Kils flygplats istället så den överlever, där flyger Skyways utan bidrag med knappt halvfulla (50 säten) plan till Naven Arlanda & Köpenhamn. Vilhemmina och Hemavan samt Sveg & Pajala är väl de flygplatser som skulle klassa in för bidrag från staten.

Flygande värmlänning
2010-09-05 02:13

Man blir beklämd när man läser vad dessa kommunpolitiker i Hagfors och Torsby skriver. Att bygden skulle dö bara för att flyget försvann är ju strunt. Man har ju färre än vad som flyger från Karlstad enbart på charter.

Att sedan drömma om chartertrafik till Hagfors/Torsby är ju än mer naivt.

Linjetrafiken på Torsby/Hagfors innebär att kommunen köper de tomma stolarna eftersom Nextjet inte står med den chansningen. Hur många lärar eller hemvårdspersonal har den subventionen räckt till?

Johan
2010-09-04 12:18

Statistik går att hämta på Transportstyrlsens hemsida. Under 2009 hade Arvidsjaur 42664 passagerare, 28116 inrikes och 14548 utrikes.

AntiMona
2010-09-04 08:30

Ifall man lägger sin röst på den röd-gröna sörjan, så kan man räkna med ytterligare flygplatsdöd i Sverige.
Vänster blocket hatar allt vad flyg är!
Man ska åka tåg.

Men samtidigt, som man bäddar får man ligga!
Tänker på kommuner uppe i landet, sluta rösta rött, så är det betydligt större chans att flygplatsen finns kvar.

Bästa av allt, rösta brunt! Så är Sveriges problem lösta!

Pratis
2010-09-04 08:12

Det här är väll inget att tjata om. Det handlar väll om att dessa städer håller på att urbaniseras och infrastrukturen är 1 botemedel.

Kalle
2010-09-03 21:34

Rikstrafiken måste vara ett svenskt mini-NordKorea. Att Arvidsjaur, Lycksele, Vilhelmina och Hemavan alla kräver sin egen flygplats är helt sjukt. Arvidsjaur tar sig lätt till Luleå, Lycksele tar sig lätt till Umeå och till Vilhelmina och Hemavan åker nästan ingen ändå. Vad gäller Arvidsjaur så skulle nog både elever och flyglärare bli överlyckliga om verksamheten flyttades till civiliserade trakter. Biltestarna är där för att testa bilar så varför inte köra BIL till Luleå???

Suck
2010-09-03 10:26

Så nu ska vi bara åka tåg med SJ som jämt är sena/inte går alls eller ta bil/buss…? Förstår inte riktigt tanken med sådan beslut.

Resernär
2010-09-03 10:13

Vad tänker Rikstrafiken med? Torsby har ju investerat massor 2005, och nu ska trafiken dras in? Hur kan man göra så mot kommunen?

Sjukt är vad det är!

GERKRA
2010-09-03 08:41

Finns det inga färskare siffror för AJR!. Lite väl gamla tycker jag!.

Henke
2010-09-03 07:03

Den växande biltestnäringen inom Arvidsjaurs och Arjeplogs kommuner, samt den växande chartertrafiken från Europa har gjort att befintlig rullbana och dess bärighet sätts på stora prov. Under 2003 har 31 547 passagerare rest till och från Arvidsjaur med den reguljära linjetrafiken. Chartertrafiken från Tyskland uppgick under 2003 till 9 760 passagerare. Till detta ska tilläggas att vid Arvidsjaur flygplats bedrivs pilotutbildning på gymnasial nivå – den största i Europa.

Johan
2010-09-02 20:36

I Arvidsjaur bedrivs omfattande skolning samt utrikescharter under vintermånaderna. Man har linjer till Stuttgart, Frankfurt, Munchen, Hannover. Samt linjen till Stockholm.

Nisse
2010-09-02 20:26

Nej, det har man inte.

B-O Gavne, Västerås
2010-09-02 20:18

-Klöver till Arvidsjaur!? …men har man där inte REDAN lagt ner verksamheten, sålt av stationsbyggnaden, plöjt upp elledningarna? Har jag väl läst om i våras?

Latmask
2010-09-02 19:05

Attans, jag måste åka tio mil till min flygplats för att få flyga till Arlanda. Arlandas upptagningsområde sträcker sig längre än så.. Sluta gnäll nu Storuman

Nilsson
2010-09-02 15:31

“Vi står inte och faller med Rikstrafiken” HAHAHAHA!

varför
2010-09-02 14:44

Varför vill man döda inrikesflyget i sverige?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten