Viking Airlines i konkurs
Publicerad den 8 mars 2011Viking Airlines tillhörde pionjärerna i den nisch som kallas etniska flygningar. En stor del av trafiken gick mellan norra delarna av Europa och mellanöstern, främst för passagerare med rötterna i Irak. Men det var när två av de engelska charterresearrangörer som bolaget också flög för gick i konkurs som de stora problemen började, i sin tur en effekt av det isländska askmolnet. Lösningen blev att parkera delar av flottan på tre Boeing 737-800 och tre 737-300 och övervintra i väntan på att situationen och marknaden skulle ljusna.
– Kostnaderna för att hålla personal och maskiner i beredskap är för höga. Bättre då att ställa in och dra åt svångremmen under vintern, sa Viking Airlines Bo-Göran Svensson till Flygtorget i augusti förra året.
Men det hjälpte inte. I oktober drog Transportstyrelsen in den operativa licensen, alla flygningar ställdes in och de fyra flygplan som då fanns återlämnades till leasingföretaget. Ledningen för Viking Airlines meddelade att bolaget skulle omstruktureras, allt med sikte på att vara tillbaka i trafik till sommarsäsongen i år.
– Vi kommer då att kunna skaffa nya flygplan, hette det i ett pressmeddelande.
Rekonstruktionsarbetet gick dock trögt, drifts- och tekniktillstånds återkallades och i början av 2011 återtog Transportstyrelsen också den operativa licensen på permanent basis.
– Vi har haft kontinuerlig kontakt med bolaget sedan i höstas men någon lösning på de ekonomiska problemen har inte visat sig, berättade Carina Pettersson på Transportstyrelsen, när Flygtorget senast skrev om situationen.
Och i dagarna har alltså det definitiva konkursbeskedet offentliggjorts. Måns Dahlqvist på G Grönbergs Advokatbyrå har arbetat med att försöka rekonstruera bolaget.
– Det är 500 fordringsägare och 180 miljoner i skulder, säger han. Dessutom finns ett antal tvistiga fordringar som kan innebära ännu större skulder. De egna tillgångarna är små, mest reservdelar och en liten kassa. Det skulle kosta för mycket att genomföra ett ackordsförfarande så vi såg det som en omöjlighet att återuppta flygverksamheten.
Den rekommendationen vidarebefordrades till styrelsen för Viking Airlines som fattade beslutet att försätta flygbolaget i konkurs. I ett uttalande menar styrelsen att de var på god väg att säkra finansieringen för fortsatt drift.
– Sorgligt nog var en av flygplansuthyrarna motvilliga till att samarbeta vilket gör att vi inte kan slutföra en återfinansiering, som skulle ha gjort det möjligt för oss att skydda våra fordringsägare och återuppta trafiken i det bolag som betyder så mycket för oss och många andra tillskyndare.
– Därför hade vi inget annat alternativ än att begära företaget i konkurs.
Det är nu konkursförvaltarens uppgift att en gång för alla avsluta Viking Airlines.
Kommentarer
Synd om personalen. Flyger en heldelmellan Køpenhamn o Barcelona. Å sællan jag møtt så fantastisk Cabin Crew.
Riktigt synd,var mycket intressant att kika och fota viking air.
Blanda inte korten, Christian startade Hellas med A320, samtidigt som dessa kriminella engelsman köpte in sig i i Viking Airlines, efter att kört XL i england i putten. Det enda som var stort hos dessa var fickorna.
Om allt blir programenligt, kommer även TOR AIR att bli dränerade och hamna i konkurs runt okt 2012-juli 2013. Minns gärna detta.
Det här är väl inte särskilt spännande, de har ju inte varit i luften på länge… Nyheten var väl när de slutade flyga för ett halvår sedan eller mer?
ju då Air Sweden
Finns det inga seriösa aktörer denna bransch?
OK när viking hadde så många miljon skulder hur kundde delägarna att starta nytt flygbolag .
Kanske TS visst inte att Engliska delägare har invisterat pengarna nyligen i Tor Air och svenska delägaren Mr Tadjerjan har fixat grekisk AOC , Hoppas att konkurs förvaltaren går genom detta bluf .
Så lämpligt att man har ett grekiskt AOC som kan köra trafiken istället!
Dagens chock, satte kaffet i vrångstrupen…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten