Flyglinjen byter flygplan
Publicerad den 27 september 2012
Men nu visar det sig att efterfrågan är betydligt högre än beräknat och redan två månader efter trafikstarten byter Flyglinjen till en Fokker 50.
– Vi startar den 22 oktober och det ger oss 50 stolar och är en välbehövlig kapacitetsökning, säger Henning Lindberg, marknadschef på Flyglinjen till Flygtorget.
Sky Taxi har enbart SAAB 340 i flottan så det blir det grekiska flygbolaget Minoan Air som nu flyttar en av sina Fokker 50 till Sverige. Minoan Air är baserade på Heraklion på Kreta och flyger både linjetrafik i Grekland och beställningstrafik ibland annat Spanien. Uppdraget för Flyglinjen är det första i Sverige.
Det nya flygbolaget ger Flyglinjen möjlighet att med en rockad flytta över SAAB 340 till Jönköping och därmed öka kapaciteten även där.
– Det blir en bra uppgradering från Jetstream 32 med 19 stolar till 33 stolar på SAAB:en. Det gör att vi kan möta konkurrensen från Höga Kusten Flyg som ju drog igång trafik Jönköping – Stockholm i augusti, säger Henning Lindberg. Vi har haft en mycket trogen skara passagerare som flugit med oss på Jetstreamen och nu får de belöning för sin lojalitet.
Kommentarer
Är det OK att det är holländsk besättning i Fokker50 som flyger i Sverige? Det är vad Denim Air använder. Bra om alla som gnäller bestämmer sig för vilka länder som är “OK” så att säga…
Undrar vad alla svenska kontraktare utomlands tycker om denna debatten (svenska piloter som är anställda på en högre lön än i Sverige men lägre än landets löner…).
kanske är mer så att du sitter o röker och drömmer om att sitta i cockpit på F50…
Det går åt helvete med hela skiten!
Lirarna röker i cockpit på F50 säger markpersonalen!
Ägarna på Flyglinjen är ju inte Smålänningar för inte!!!
Svensk utbildning framställer en del som det allra bästa. I så fall perfekt eftersom de grekiska piloterna är utbildade/simulatortränade i Stockholm på Fokker50.
Korrekt. Dansk kostnadseffektivitet i kombination med prisvärd mjölk från tyskland där jordbruk inte är kulturverksamhet = billigt och bra
Svensk utbildning framställer en del som det allra bästa. I så fall perfekt eftersom de grekiska piloterna är utbildade/simulatortränade i Stockholm på Fokker50.
ÄGD!
Netto är danskt.
Flyglinjen har lika mycket svensk crew som utländsk. Extremt punktligt och hög service..
Varför gnäller ni på grekiska och polska bolag. Detta är vad EU handlar om. Skyways flög “svenskt” och förlorade sin konkurrenskraft. För kunden är det skit samma ( 100% på att nästa inlägg handlar om säkerhet..)
En som gärna dricker tysk mjölk från Netto
Har varit svenska piloter dom gånger jag rest Kid – Arn iaf!
Ska det gå som i byggbranchen med lönedumpningar och inhyrd personal. Det kommer väl förmodligen att sluta med någon typ av bojkott.
Hur ska det sluta?
Nu har alla bittra här inne som klagade på och skrev ner Skyways och applåderade bla Flyglinjen för at dom tog upp kampen mot JZ, nu har ni fått som ni vill, för ni trodde väl inte att JZ skulle ersättas med ett riktigt flygbolag med bra villkor för personalen??? Det är så här framtiden ser ut det är bara att gilla läget och bita i det sura äpplet.
Mkt märkligt! Det fanns ett svenskt bolag med svenska piloter och svensk utbildning som flög KID-ARN och JKG-ARN med F50. Nu är det greker och holländare, och 70 svenska piloter går arbetslösa. Det finns någon som tänker fundamentalt fel.
Det verkar vara Svenska piloter på vissa av Flyglinjens flygningar.
Kan Flyglinjens ledning berätta hur det kommer se ut på längre sikt. Ska de hyra in utländska företag i framtiden?
Flyglinjen har ju själva en politik där de menar att de lokala företagen ska ge stöd åt det lokala flygbolaget. Det första man gör är att hyra in utländska flygbolag. Hur stödjer ni det lokala företaget Sverige?
Kul för de styrmän på avies som köpte rating och jobbade nästan gratis. De känner säkert att de gjorde rätt val! Alla måste ena sig i Sverige för annars är det snart slut med att jobba som svensk på svenska kollektivavtal!
Grekiskt bolag!! Skönt att att mina skattepengar används väl! Flygbranschen går åt rätt håll!
VDn för flyglinjen jobbar ju för Malmö Aviation som styrman… undrar vad han säger om Mavia helt plötsligt bestämmer sig för att hyra in kapacitet från Öst till billig peng via separat AOC och konkurrera ut sin egen verksamhet såvida de inte sänker sina löner…. Kul när man vill ha kakan och äta samtidigt… kan bara gå åt ett håll.
Känner verkligen hur vi går åt rätt håll här i Sverige.
Polacker, Greker, Ukrainare, Letter, Slovener. Är ju några svenska jobb som går förlorade med alla dessa inhyrda bolag. Sen har vi ju Norrmännen och finnarna som trycker sig på, snart står väll Irländarna på terminal 3 och säljer ståplatser.
Visserligen tar fokkern mer folk, men är det inte ett sämre alternativ? Jag hade hellre sett Saab 2000, fast de är väl dyrare i drift.
What do you mean “illegaly”?
Jag sökte flyg till Budapest och då fans det en resa att boka med Flyglinjen. Hur fungerar det?
Vet att det är svåra tider etc, men varför inte bara leasa ett flygplan, de kunde till exempel leasa(?) eller köpa en av DAT´s gamla ATR. Men pengar begränsar, så är det.
Har hört att grekiska flygolag är vana att hantera vinterförhållanden…..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten