Skriv ut  

Oviss framtid för Skavsta flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 november 2012
Ny banbeläggning måste på inom tre år. Men det är en kostnad som de spanska ägarna inte vill ta. Pengar från kommun eller stat annars läggs flygplatsen ner, är budet från Abertis.

Ryanair

Skavsta flygplats utanför Nyköping har varit navet i lågprisflygets utveckling i Sverige, framför allt med Ryanair som drivande kraft. Sedan 1998 har flygplatsen ägts av utländska intressen, först engelska TBI som 2005 köptes av det spanska flygplatsbolaget Abertis. Och det är de spanska ägarna som nu har tröttnat på att driva förulusttyngda Skavsta vidare.
– Det är den kommande omläggningen av landningsbanan som ställer allt på sin spets. Det är en investering på drygt 80 miljoner som ägarna inte ser några möjligheter att få tillbaka, säger flygplatschefen Dot Gade Kulovuori till Flygtorget.
            Den 2 880 meter långa huvudbanan ska ha ny ytbeläggning inom en treårsperiod och Albertis menar att kostnaderna för det måste Nyköpings kommun eller svenska staten vara med och betala. Alternativet är att kommunen tar över ägandet helt och hållet. Utspelet görs mot bakgrund av att Skavsta Airport inte har varit någon lysande affär för Albertis. Förra året var det bästa någonsin i flygplatsens historia, då stannade underskottet på ”bara” 963 000 kronor. Detta trots att flygplatsen är den femte-sjätte största i landet och hanterar 2,6 miljoner passagerare årligen.
            Nyköpings kommun äger fortfarande 9,9 procent av aktierna och har tidigare skjutit till 20 miljoner i aktieägartillskott när terminalbyggnaden byggdes ut. Att idag lägga in ytterligare pengar för att bekosta banarbetena, är inte aktuellt, enligt kommunstyrelsens ordförande Urban Granström.
– Nej, vi får inte gynna ett enskilt företag på det sättet, det sätter lagstiftningen stopp för. Jag tror inte heller att det är aktuellt för oss att köpa flygplatsen. Däremot hjälper vi till att få en långsiktig lösning på framtiden för Skavsta, säger han.
            Ryanair är överlägset största kund på flygplatsen och står för 86 procent av trafiken, följt av Wizz Air, enstaka charterflygningar och en inrikeslinje till Gotland. Ryanair är erkänt hårda förhandlare när det gäller start- och landningsavgifter och det fick flygplatsen erfara vid den förra förhandlingsrundan. Ett försök att höja avgiftsuttaget resulterade i att flygbolaget drog bort ett av de sex flygplan som är stationerat där.
            Både kommun och flygplatsledning har nu börjat arbetet på att se på en eventuell framtid utan Abertis. Att flygplatsen måste läggas ner, som de spanska ägarna hotar med, tror ingen riktigt på.
– Vi ser en långsiktig bärighet, flyget fortsätter att öka och på sikt kommer den nya järnvägen, Ostlänken att knytas till flygplatsen. Vi har också ett miljötillstånd på upp till 6 miljoner passagerare, säger Urban Granström.
            Dot Gade håller med.
– Vi har business as usual och jag är optimist men också realist. Banan måste ha ny beläggning och det är den utmaning som vi måste lösa. Jag hoppas att hela regionen ser värdet i vår flygplats.



Kommentera artikeln
Det finns 30 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ryan
Skrivet av Resenär också, 2012-12-03 15:30:59
klart att det resenären som skall betala men RyanAir
Går ju med vinst trots biljett priser som knappt täcker
Bränsle kostnaden samt överflygnings avgifter. Lönerna betalas ut i skatteparadis, trygghet nix, osv.
De är subventionerade på olika sätt bl.a. Via reklam avtal. Får se vad politikerna vågar göra, skulle inte tro att metall skulle gå med på de villkor som dessa anställda tvingas till. Men åka billigt det skall de göra........
Resenär 2
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av Resenär, 2012-12-02 16:51:10
Två alternativ, passagerarna får betala eller lägg ner flygplatsen. Det är inte mer komplicerat än så.
Anmäl inlägget
I äkta Ryan-anda
Skrivet av Blomman, 2012-11-30 21:00:24
Jag tycker det borde vara så att Ryan måste komma ihåg och ticka i boxen för asfaltslandning i färdplanen. Detta medför dock ett asfaltstillägg som faktureras i samband med landningsavgiften. Glömmer de att ticka i så får de landa på gräset på sidan om.

Nej, jag är inte dum, jag är sarkastisk.
Anmäl inlägget
Många bäckar små . .
Skrivet av Paul, 2012-11-30 14:39:16
Man kan bara hoppas att politikerna inte viker ner sig och fegar ur även denna gången.. Om OLeary fick betala samma landningsavgifter som övriga bolag så skulle flygplatshållaren ha råd att sköta underhållet. Och då skulle vi slippa den snedvridna konkurrensen från bolagen som inte vill betala varken flygplatser eller anställda, bara tjäna pengar på andras arbete.
Anmäl inlägget
Bojkotta Ryanair
Skrivet av Nissse, 2012-11-29 23:31:59
Räcker det inte med att vi skattebetalare genom EU subventionerar Spanien med en väldans massa penngar, ska vi dessutom ge bort 80 miljoner till det spanska flygplatsbolaget bara för att de uppenbart har gjort en dålig affär? Hade det visat sig att flygplatsen gått med vinst hade de ju knappast delat med sig av vinsten till skattebetalarna...
Låt skiten gå i konkurs om det inte går att driva med ekonomi (vilket det tydligen inte gör med Ryanair som kund).
Anmäl inlägget
??
Skrivet av Viking, 2012-11-29 20:10:40
Självklart ska inte kommunen betala! Får taxiägaren betald p-plats? Tänk om alla flygplatser skulle säga "stopp" till Ryan mfl som inte vill bära sina egna kostnader, då skulle dessa bolag gå omkull som en tall i "Gudrunstormen". Konkurrens är bra, men det ska vara på lika villkor, annars blir det Nordkorea av allt.
Anmäl inlägget
Social dumpning
Skrivet av Anders, 2012-11-29 19:14:53
Det är brist på piloter som vill gå med på att flygbolagen ska nå sina mål med social dumpning.
Anmäl inlägget
Lätt räkneexempel
Skrivet av Kalle Lilja, 2012-11-29 17:52:40
2,6 Milj pax per år. 3 år. 100 MSEK. 13 kr/pax. Varför ska kommun eller stat betala???
Anmäl inlägget
Skavsta bye-bye....
Skrivet av Skunken, 2012-11-29 17:20:59
Om staten eller kommunen går in och täcker upp för att Spyan skall få billiga avgifter så går våra skattepengar indirekt (läs direkt) till dåren på Irland!
Lägg ner flygplatsen om dom inte kan få lönsamhet, dessutom borde dom heta Nyköping-Skavsta och inget trams om Stockholm.
Anmäl inlägget
Till Daniel
Skrivet av Bron, 2012-11-29 17:15:43
Vem
Vill betala för broar när
Man kan gå över
Plattan.. På så sett är Ryan air bra för att de håller nere kostnader
Anmäl inlägget
Sluta Fjäska
Skrivet av Daniel, 2012-11-29 16:44:42
Se till att Ryan betalar nödvändiga kostnader. På Alicante nya flygplats vägrar Ryan att betala kostnaderna för användning av gångbroarna vid av och påstigning och får därför ta passagerarna via plattan. För två veckorna såg vi hur folk gick i ösregn för att komma ombord i ett av Ryan`s plan, allt för att bolaget vägrar att ta de kostnader som alla andra bolag får betala. Hoppas flpl kan hålla ställningarna.
Anmäl inlägget
Asfalt och vad kommer sedan?
Skrivet av Asfalt, 2012-11-29 16:25:59
Har man en gång sålt sin själ så sitter man i rävsaxen......
Anmäl inlägget
Håller med standardpiloten
Skrivet av Bengt, 2012-11-29 16:07:36
Dags att
Säga ifrån sörmlänningar!!! Ni kan inte acceptera att era politiker skriver sådana avtal med polaget Ryan air... De samarbetar inte med
Fackföreningar
Anmäl inlägget
Odtlänken
Skrivet av Ostlänken, 2012-11-29 16:04:23
När ostlänken är klar kommer inte Skavsta finnas kvar. Den ligger allt för långt ifrån Stockholm.. Folk kommer inte ha råd att åka tågen som trafikerar Skavsta. Jag tror mig veta att Ryan air inte kommuner vika sig en smula ens. Ryan air var 2009 på Norrköping flygplats. De är säkerligen tillbaka till sommaren 2013. För att
Återigen sätta press på Nyköpings kommun.
Anmäl inlägget
Inte en enda skattekrona till detta, tack!
Skrivet av Standardpilot, 2012-11-29 15:23:48
Inte ett ynka korvöre ska gå till en privatägd flygplats, som dessutom "ska gå med vinst" och husera Ryan.
Skavsta är ett hån mot Arlanda och de seriösa flygbolag som trafikerar Arlanda, resp. Bromma.
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av Anders, 2012-11-29 14:25:43
Rimligen måste det anses vara "kommunalt stöd till privata företag" när kommuner driver flygplatser med förlust genom att fjäska för RyanAir. Det borde inte finnas utrymme i lagen för att Ryan ska kunna spela ut två orter som Västerås och Nyköping mot varandra.
Anmäl inlägget
Ingen subvention.
Skrivet av Milla E, 2012-11-29 13:54:03
Ryan air måste bära sina egna kostnader. Finns inget värde för kommunen att subventionera verksamheten.
Anmäl inlägget
Sluta subventionera
Skrivet av inga subs, 2012-11-29 13:42:48
Lägg ner. Någon måste vara först med att sluta subventionera Ryan Air genom att inte ta täckning för de faktiska kostnader driften av en flygplats kostar.
Anmäl inlägget
Sluta subventionera Ryan!
Skrivet av Erik Pilot, 2012-11-29 13:32:29
I fall kommunen tar över ägandet och ekonomiska ansvaret för att täcka upp för Ryans låga avgifter. Får vi en situation där statens lånelöften till SAS bleknar i jämförelse.
Anmäl inlägget
Rävsax
Skrivet av Mr.Know Everything, 2012-11-29 13:30:16
Nyköpings kommunalpolitiker sitter verkligen i en rävsax.Två tveksamma aktörer utnyttjar politikernas storhetsvansinne om att göra Nyköping till en "metropol".....
Anmäl inlägget
En femma?
Skrivet av Ali, 2012-11-29 13:18:45
Utslaget på 10-12 år tills nästa asflatering rör det sig om ca en tusenlapp per start dvs en dryg femma per pax. Det borde många lågprisresenärer vara beredda att betala för att få behålla trafiken.
Anmäl inlägget
Granska avgifterna!
Skrivet av Lars, 2012-11-29 12:57:56
Dags att Ryanair, Wizz m.fl. lågkostnadsbolag granskas ordentligt av myndigheterna och media.
Vilka avgifter betalar dessa till Skavsta flygplats? Hur ser subventionerna ut?

Helt orimligt att skattepengar ska få bekosta en snedvriden konkurrens som med fusk slår bort de flygbolag som tar ansvar för personalens sociala avgifter, pensioner och kostnader vid sjukskrivningar.
Anmäl inlägget
Ledande inom lågpris?
Skrivet av Anders, 2012-11-29 12:44:08
Bara idag onsdag finns 50 avgångar med lågprisflyg från Arlanda ((Norwegian, Air Berlin, Pegasus, Vueling och Iberia Express). Det antalet kommer inte Skavsta upp till ens i högsäsong. Valde Ryanair att flyga till Arlanda kanske de slapp pinsamheten i att ta 452 kr till Malaga på samma dag som Norwegian tar det tredubbla och SAS lyckas få det fyrdubbla.....
Anmäl inlägget
Ställ upp nu Nyköpingsbor
Skrivet av Fattig Västeråsare, 2012-11-29 12:23:48
Nyköpings kommun måste satsa mer pengar i flygplatsen, annars kommer Ryanair att lämna Nyköping Skavsta flygplats och flytta över sin verksamhet till Västerås, med stora ombyggnadskostnader som konsekvens och det har inte vi Västeråsare råd att skattesubventionera, det räcker med de ca 20 miljoner som vi subventionerar Ryanair och Västerås flygplats med idag. Snälla Nyköpingsbor ställ upp nu.
Anmäl inlägget
Ärna-nej
Skrivet av Deniro, 2012-11-29 12:22:13
Ärna är inget alternativ till Skavsta. De får problem med miljötillstånden och dessutom så har de lika svårt att leva upp till Ryans tuffa krav. Varför flytta ett problembarn från en flygplats till en annan?
Anmäl inlägget
Avgifter
Skrivet av Sörlänning, 2012-11-29 11:57:08
Jag är trött på att finansiera Ryanairs passagerare, höj landningsavgifterna så kan flygplatsbolaget lägga om banan, precis som alla andra flygplatser. Om inte, så lägg ner flygplatsen. Arlanda ligger där det ligger och har kapacitet över och där betalar alla för sina landningar, inga gräddfiler åt någon. Dit kan Ryanair och de andra flyga till.
Anmäl inlägget
Nya ekonomiska modeller krävs
Skrivet av Elg, 2012-11-29 11:55:19
Om vi skall vara beroende av privat ägande av vår infrastruktur så behövs det nya företagsekonomiska modeller som tar större hänsyn till de samhällsekonomiska effekterna. Där företagen inte bara behöver vara med och betala för kostnaderna för dessa effekter utan också kan vara med och dela på vinsterna.
Anmäl inlägget
Så är det tal om kostnader och intäkter igen
Skrivet av Biggles, 2012-11-29 11:07:25
Infrastruktur är livsviktigt för alla och Sverige är ingen undantag, frågan är vem som ska betala vad det kostar? Med en så extremt ensidig produktion som på Skavsta, med en extremt dominant aktör blir stat och kommun gisslan i att ha eller inte ha. Det är också Ryans affärsmodell och de är tvingade att vara konsekventa annars faller hela deras affärsmodell samman som ett korthus. Lycka till med förhandlingarna och arbeta aktivt för att sprida intäkterna på fler aktörer.
Anmäl inlägget
Se till att Ryan betalar...
Skrivet av JOhan, 2012-11-29 10:45:52
Se till att Ryan betalar skäliga kostnader som alla andra flygbolag får göra, så är saken klar. I annat fall kan de hitta en annan flygplats att flyga ifrån, det är inte rimligt att skattebetalare ska finansiera Michael O'Learys lekstuga.
Anmäl inlägget
Skavsta-Nej, Uppsala-Ja
Skrivet av Den enes bröd..., 2012-11-29 10:15:07
Anders Celsius Airport i Uppsala. Detta är eran chans.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev