Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Sv;L-188C
Skrivet av mamma, 2012-12-02 23:25:16
So what? Underhållskostnaderna för turboprops är skyhöga jmft med jets och pax undviker dem också. Turboprop = Komplicerad propellermekanism + komplicerad transmission + enkel jet motor.
|
|
Fiasko?
Skrivet av L-188C, 2012-12-02 20:17:21
När SAAB:en slogs ut av billiga jets kostade Jet A1 1:80 kr/litern nu kostar den 7 Kr/litern minst!
|
|
Fiasko
Skrivet av maqmma, 2012-12-02 19:18:33
SAAB2000 var ett tillräckligt stort fiasko med endast 50 flygplan tillverkade. Det säger allt.
|
|
Ja
Skrivet av !?, 2012-12-01 23:13:25
Tyvärr gör ryktet gällande att det blir en hottad 2000 med kanske några stolar till. Räcker enligt mig inte borde bygga en med 80 till 100 stolar för att kunna konkurrera med Atr
|
|
SF350
Skrivet av L-188C, 2012-12-01 14:02:58
Här har ingen talat om att man inte ska ha passagerarna i en kabin som inte är trycksatt. Baggagepodden ska inte vara trycksatt. Samma kontruktion som Jetstream 32 har. Det blir en av många optioner som man får välja när man köper kärran.
|
|
F50
Skrivet av L-188C, 2012-12-01 13:55:07
Högvingat och stor tvärsnittsarea gör den långsam. Fyra motorer gör den för dyr. SAAB:en ska tävla med jetkärror med samma payload. (C-130 är svindyr att operera)
|
|
Fokker 50?
Skrivet av SF350, 2012-12-01 13:23:29
Varfor skulle saab ga och gora en fokker 50? Nar dom har gjord bade Saab 340 och 2000 som bada ar battre maskiner! Och flyga utan tryck kabin men en turbo prop maskin hur j***a dumt ar inte det? Du inser att en turbo propp ar en Jet med en propeller kopplad till den via turbiner och vaxel lador!!!
|
|
Vad sägs om en populär tp som redan flyger i SV?
Skrivet av Focker, 2012-11-30 19:58:01
Varför inte göra en Fokker50 som är en av den vanligaste flygplanstypen i Sverige fast med 4 turbopropp motorer och winglets?
|
|
Baggagepod
Skrivet av L-188C, 2012-11-30 18:01:34
Om SAAB använder lite svensk pragmatism och konstruerar en baggagepod under kroppen likt Cessna Caravan. Då kommer turn-around tiden gå med x-pressfart med en rad lastluckor i rad i icke trycksatt kabin! Exportframgången är ett faktum!
|
|
Export
Skrivet av Fackmedlem, 2012-11-30 17:34:24
SAAB exporterar jobb och kunskaper.
|
|
Härligt!
Skrivet av Coz, 2012-11-30 09:28:25
Kul, stort lycka till Saab! Världens bästa regional flygplan.
|
|