Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
förhandlingsposition
Skrivet av Bosse Boeing, 2013-01-10 10:09:35
När Malev konkade hotade Ryan med att sluta flyga på Budapest om de inte fick gratis avisning.
|
|
There ain't no such thing as a free lunch
Skrivet av ekonomen, 2013-01-10 07:44:24
alltid någon som betalar, behöver inte vara ekonom för att förstå att Ryans biljett priser inte täcker den verkliga kostnaden för att bedriva flygverksamhet. Gemensam lagstiftning inom EU som styr upp denna verksamhet är vad som krävs. Marknaden klarar inte av detta utan att pesonal kommer i kläm.
|
|
Statens ansvar
Skrivet av Förnuft i luften, 2013-01-10 00:46:53
@Skattebetalare. Ja, det blir fler och fler som prostituerar sig med Ryan. Nu senast Ängelholm, Jönköping och Kalmar. Men räkna inte ut Swedavia helt. Malmö-Sturup har fått Ryan att återvända (villkoren vet vi inget om). @Jacob. SJ går med vinst men subventioneras genom att Trafikverket får miljarder för järnvägarna utan att det tas ut trafikavgifter för de verkliga kostnaderna. Men flygledning och Swedavias flygplatser ska gå med vinst - annars kastas de sistnämnda ut till kommunerna.
|
|
SJ går med vinst...
Skrivet av Jacob, 2013-01-09 23:59:54
...sedan några år tillbaka.
|
|
Skattesubventioner
Skrivet av Sv:Nollbetalare, 2013-01-09 23:09:14
So, what? Våra skattepengar slösas på SJ och andra statliga företag, medan Ryanair är det enda flygbolaget som fattigsvensken har råd att åka utomlands med.
|
|
Ryanair på inrikes
Skrivet av pf, 2013-01-09 22:44:31
En annen sak som kan tale for at FR holder seg vekk er vinterklimaet-det kan være svårt å holde 25 min turnaround med de-ice, evnt delayed pga snow remowal i deler av Norge og Sverige. På den norske vestkysten (BGO og SVG) er snø, even vinterstid sjeldent.
|
|
Nollbetalare
Skrivet av Skattebetalare, 2013-01-09 21:59:22
Ska bli spännande att se hur många skattesubventionerade regionalflygplatser som kommer att vika ut sig för att få någon Ryanair sväng till BCN två dar i veckan. Som tur är håller Swedavia emot så inrikes är nog osäkert. Antagligen är inte lokalpolitikerna lika flata när det är inrikes.
|
|
Två avlånga länder
Skrivet av Förnuft i luften, 2013-01-09 21:40:33
Precis som pf skriver så är det inte första gången som O'Leary "vill" flyga inrikes i Sverige och Norge. Varje gång får det stora rubriker och varje gång säljer Ryan fler biljetter utrikes... I Sverige blir det svårt att tjäna pengar, förmodligen även i Norge. Det inser också M O'L, annars hade det varit igång för längesedan.
|
|
Till Per
Skrivet av Dennis, 2013-01-09 21:31:52
Till Per.
Från Stockholm till alla dessa städer. Går säkert att öppna linjer mellan tex. Luleå - Göteborg också. Även om dessa linjer inte finns idag så är Ryanair kända för att med sina priser skapa nya linjer. Till Visby kan man på sommaren definitivt flyga dagligen från Stockholm, Göteborg, Malmö.
Gotlandsflyg/Malmö Aviation har gjort det och det har gått bra, kommer Ryan då och lägger sig på halva priset kan man nog fylla upp en 737.
|
|
Stockholm vaddå?
Skrivet av Per, 2013-01-09 21:12:22
@underlag? Jo, det finns säkert underlag från dessa städer med en Boeing 738 från Ryanair åtminstone en gång om dagen. Men vart ska de flyga till? Arlanda verkar inte vara aktuellt. Skavsta kan fungera för de längsta linjerna, alltså Luleå, Skellefteå, Kiruna. Möjligen även Umeå, men där är konkurrensen redan så hård med bra priser till både Arlanda och Bromma att det är svårt att priskonkurrera så mycket mer om inte alla biljetterna ska skänkas bort.
|
|
Underlag?
Skrivet av Dennis, 2013-01-09 17:59:11
Finns nog ganska många flygplatser som har kundunderlag för Boeing 737-800 inrikes. Stockholm, Göteborg, Malmö, Östersund, Umeå, Luleå, Kiruna, Visby kan jag alla tänka mig. Många av dessa går det redan 737:or på. Visby går det runt 10 avgångar per dag i vardera riktning även på vintern. Kan man sälja biljetter för ett par hundralappar kör man bort Gotlandsflyg och Nextjet men kommer även sno åt sig från båten.
|
|
Bygga?
Skrivet av F undersam, 2013-01-09 11:44:01
Vikarierar som ordpolis i dag.... ''bygga en bas i Göteborg'' skrivs i artikeln. ''etablera'' borde det nog vara?
|
|
Var inrikes?
Skrivet av Jens, 2013-01-09 11:20:38
Det känns som Skavsta går bort som inrikesflygplats pga. av avståndet. Ska man söderut har man ju redan kommit en bra bit, ska man norrut har man åkt i över en timme i fel riktning. Och vilka andra städer än Stockholm har underlag för inrikestrafik med Boeing 737-800? Typ Växjö-Skellefteå känns inte så troligt. I så fall måste Ryanair komma in på Arlanda eller hoppas att Uppsala blir av.
|
|
Dette er det vanlige årlige
Skrivet av pf, 2013-01-09 11:00:04
showet fra Hr O'Leary. Hver eneste gang skal det startes innenriks, hver eneste gang dersom han/FR får fly til sine vilkår. Billig PR, og media biter på hvert eneste år. GSE-NYO v.v. kan jo være aktuell, da slipper han Swedavia-lufthavner, men tror noen at 2 daglige i hver retning vil gjøre noe fra eller til?
|
|
Blir intressant
Skrivet av Peter, 2013-01-09 10:14:26
Skandinaviska marknaden behöver fler effektiva flygbolag än Norwegian, Wideröe, SverigeFlyg och Malmö Aviation. Ryanair om någon kan etablera sig snabbt på vår marknad.
Låt det inte dröja!
|
|