Skriv ut  

Ryanair sneglar på inrikesflyg i Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 januari 2013
Inrikesflyg i Norge och kanske i Sverige, inga långlinjer på ytterligare ett par år, inget erkännande om fusk och så en förhoppning om att SAS överlever, om det statliga ägandet försvinner och något av de stora europeiska flygbolagen förbarmar sig och köper SAS.

Ryanair

Det var som vanligt när Michael O’Leary besökte Göteborg och berättade om Ryanairs planer på att eventuellt bygga en bas på Göteborg City Airport.
 
Tre presskonferenser i de tre Skandinaviska städerna Oslo, Göteborg och Billund, sedan vidare till Italien och ytterligare tre presskonferenser på lika många platser. I en av Ryanairs vinteravställda Boeing 737 har vd:n Mikael O’Leary kuskat runt i Europa på en PR-turné och på tisdag eftermiddag mötte han pressen på Göteborg City Airport.
           
Några direkta nyheter presenterades inte, Ryanair har redan etablerat Jönköping, Ängelholm och Kalmar som nya flygplatser i Sverige och även också fyra nya linjer från Göteborg City, bolagets näst största flygplats i Sverige efter Skavsta. Och där vill Ryanair växa, från dagens cirka 700 000 passagerare vilket kräver fler flygplan.
Ombord Ryanair

– Aptiten på nya destinationer är stor här i Göteborg, sa Michael O’Leary i en intervju med svt/västnytt i går.
           
Går det i lås kan det bli tal om att bygga en bas i Göteborg, under förutsättning att det går att inrätta en, vad Michael O’Leary kallar ”lågkostnadsbas” på flygplatsen.

– Sen kan Göteborg troligen matcha Stockholm Skavsta och Oslo Rygge, fortsatte Michael O’Leary i tv-intervjun.
           
På en direkt fråga meddelade Michael O’Leary att bolaget gärna startar inrikesflyg i Sverige och särskilt på flygplatserna i norra delen av landet. Ryanairchefen tycker att biljettpriserna inrikes är för höga och behöver konkurrens. Tydligen har Ryanair fört diskussioner med de berörda flygplatserna i Norrland men utan framgång med hänvisning till att de är statligt ägda. Det skulle i så fall innebära att Ryanair haft kontakt med Umeå, Luleå, Kiruna och Östersund.
           
En eventuell satsning på inrikesflyg i Sverige följer på liknande planer i Norge. Där förhandlar Ryanair med statliga flygplatshållaren Avinor, som till skillnad från Swedavia i Sverige äger det stora flertalet av de norska flygplatserna. Även där är det de norra delarna och därmed de långa inrikeslinjerna som intresserar Ryanair. Men också Vestlandet kan vara av intresse vilket i så fall innebär städer som Bergen i söder och Trondheim och Tromsö i norr.
           
Över huvud taget har Ryanair stora planer på en fortsatt tillväxt. Dagens cirka 80 miljoner passagerare ska upp till 120 miljoner. Det kräver en flygplansflotta på cirka 500 flygplan. Ett steg på vägen dit är att ha 300 flygplan redan till sommaren 2013 och så beställa upp mot 200 nya flygplan innan året är slut. Och det är möjligheten att köpa nya flygplan som bolaget ser som den största bromsklossen i expansionen. Det är också anledningen till att Ryanair inte tänker satsa på några långlinjer, i första hand till USA, på ytterligare minst fyra år.
           
De anklagelser som ursprungligen Lufthansa riktat mot Ryanair om att bolaget inte redovisar riktiga viktuppgifter på sina flygplan, avvisade Michael O’Leary kategoriskt.
- De är utredda och avvisade av Eurocontrol. Vikten på alla Ryanairs plan kontrolleras av Boeing och Irländska flygmyndigheter och Ryanair följer Boeings viktregler.

Se intervjun med Ryanairs VD Michael O’Leary



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

förhandlingsposition
Skrivet av Bosse Boeing, 2013-01-10 10:09:35
När Malev konkade hotade Ryan med att sluta flyga på Budapest om de inte fick gratis avisning.
Anmäl inlägget
There ain't no such thing as a free lunch
Skrivet av ekonomen, 2013-01-10 07:44:24
alltid någon som betalar, behöver inte vara ekonom för att förstå att Ryans biljett priser inte täcker den verkliga kostnaden för att bedriva flygverksamhet.
Gemensam lagstiftning inom EU som styr upp denna verksamhet är vad som krävs. Marknaden klarar inte av detta utan att pesonal kommer i kläm.
Anmäl inlägget
Statens ansvar
Skrivet av Förnuft i luften, 2013-01-10 00:46:53
@Skattebetalare. Ja, det blir fler och fler som prostituerar sig med Ryan. Nu senast Ängelholm, Jönköping och Kalmar. Men räkna inte ut Swedavia helt. Malmö-Sturup har fått Ryan att återvända (villkoren vet vi inget om).
@Jacob. SJ går med vinst men subventioneras genom att Trafikverket får miljarder för järnvägarna utan att det tas ut trafikavgifter för de verkliga kostnaderna. Men flygledning och Swedavias flygplatser ska gå med vinst - annars kastas de sistnämnda ut till kommunerna.
Anmäl inlägget
SJ går med vinst...
Skrivet av Jacob, 2013-01-09 23:59:54
...sedan några år tillbaka.
Anmäl inlägget
Skattesubventioner
Skrivet av Sv:Nollbetalare, 2013-01-09 23:09:14
So, what? Våra skattepengar slösas på SJ och andra statliga företag, medan Ryanair är det enda flygbolaget som fattigsvensken har råd att åka utomlands med.
Anmäl inlägget
Ryanair på inrikes
Skrivet av pf, 2013-01-09 22:44:31
En annen sak som kan tale for at FR holder seg vekk er vinterklimaet-det kan være svårt å holde 25 min turnaround med de-ice, evnt delayed pga snow remowal i deler av Norge og Sverige. På den norske vestkysten (BGO og SVG) er snø, even vinterstid sjeldent.
Anmäl inlägget
Nollbetalare
Skrivet av Skattebetalare, 2013-01-09 21:59:22
Ska bli spännande att se hur många skattesubventionerade regionalflygplatser som kommer att vika ut sig för att få någon Ryanair sväng till BCN två dar i veckan. Som tur är håller Swedavia emot så inrikes är nog osäkert. Antagligen är inte lokalpolitikerna lika flata när det är inrikes.
Anmäl inlägget
Två avlånga länder
Skrivet av Förnuft i luften, 2013-01-09 21:40:33
Precis som pf skriver så är det inte första gången som O'Leary "vill" flyga inrikes i Sverige och Norge. Varje gång får det stora rubriker och varje gång säljer Ryan fler biljetter utrikes... I Sverige blir det svårt att tjäna pengar, förmodligen även i Norge. Det inser också M O'L, annars hade det varit igång för längesedan.
Anmäl inlägget
Till Per
Skrivet av Dennis, 2013-01-09 21:31:52
Till Per.

Från Stockholm till alla dessa städer. Går säkert att öppna linjer mellan tex. Luleå - Göteborg också.
Även om dessa linjer inte finns idag så är Ryanair kända för att med sina priser skapa nya linjer. Till Visby kan man på sommaren definitivt flyga dagligen från Stockholm, Göteborg, Malmö.

Gotlandsflyg/Malmö Aviation har gjort det och det har gått bra, kommer Ryan då och lägger sig på halva priset kan man nog fylla upp en 737.

Anmäl inlägget
Stockholm vaddå?
Skrivet av Per, 2013-01-09 21:12:22
@underlag?
Jo, det finns säkert underlag från dessa städer med en Boeing 738 från Ryanair åtminstone en gång om dagen. Men vart ska de flyga till?
Arlanda verkar inte vara aktuellt. Skavsta kan fungera för de längsta linjerna, alltså Luleå, Skellefteå, Kiruna. Möjligen även Umeå, men där är konkurrensen redan så hård med bra priser till både Arlanda och Bromma att det är svårt att priskonkurrera så mycket mer om inte alla biljetterna ska skänkas bort.
Anmäl inlägget
Underlag?
Skrivet av Dennis, 2013-01-09 17:59:11
Finns nog ganska många flygplatser som har kundunderlag för Boeing 737-800 inrikes.
Stockholm, Göteborg, Malmö, Östersund, Umeå, Luleå, Kiruna, Visby kan jag alla tänka mig.
Många av dessa går det redan 737:or på. Visby går det runt 10 avgångar per dag i vardera riktning även på vintern. Kan man sälja biljetter för ett par hundralappar kör man bort Gotlandsflyg och Nextjet men kommer även sno åt sig från båten.
Anmäl inlägget
Bygga?
Skrivet av F undersam, 2013-01-09 11:44:01
Vikarierar som ordpolis i dag....
''bygga en bas i Göteborg'' skrivs i artikeln.
''etablera'' borde det nog vara?
Anmäl inlägget
Var inrikes?
Skrivet av Jens, 2013-01-09 11:20:38
Det känns som Skavsta går bort som inrikesflygplats pga. av avståndet. Ska man söderut har man ju redan kommit en bra bit, ska man norrut har man åkt i över en timme i fel riktning. Och vilka andra städer än Stockholm har underlag för inrikestrafik med Boeing 737-800? Typ Växjö-Skellefteå känns inte så troligt. I så fall måste Ryanair komma in på Arlanda eller hoppas att Uppsala blir av.
Anmäl inlägget
Dette er det vanlige årlige
Skrivet av pf, 2013-01-09 11:00:04
showet fra Hr O'Leary. Hver eneste gang skal det startes innenriks, hver eneste gang dersom han/FR får fly til sine vilkår.
Billig PR, og media biter på hvert eneste år. GSE-NYO v.v. kan jo være aktuell, da slipper han Swedavia-lufthavner, men tror noen at 2 daglige i hver retning vil gjøre noe fra eller til?
Anmäl inlägget
Blir intressant
Skrivet av Peter, 2013-01-09 10:14:26
Skandinaviska marknaden behöver fler effektiva flygbolag än Norwegian, Wideröe, SverigeFlyg och Malmö Aviation. Ryanair om någon kan etablera sig snabbt på vår marknad.

Låt det inte dröja!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev