Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Bönräknare
Skrivet av Strateg, 2013-02-21 17:28:43
Det vore intressant med lite strategiska analyser snarare än dessa "bean räknar" grejerna. Det är affärsidéer som ger bra och bärkraftiga flygbolag. Ekonomistyrning är en förutsättning numera. Det är inte ekonomistyrningen som är strategin som skribenten tycks tro...
|
|
SAS Fi
Skrivet av Yo, 2013-02-21 12:28:55
Att Hubbe : Antar att du då menar att de skulle ha kört samma upplägg som AY/ DY/FR och förlagt jobben utomlands via diverse upplägg ? Där hade man ev haft chansen att göra det i ett dotterbolag - KF ( vilket det nu inte längre är )
|
|
Om man hade haft pengar !
Skrivet av Hubbe, 2013-02-20 16:08:07
Jo om SAS hade haft lite mer i kassan, så hade man utvecklat Blue 1 i rätt riktning. och inte som nu en stilla på fläcken stampade liten aktör för att hålla Finnair på armlängs avstånd för västkusten i Finland. men som vanligt inga pengar, ofokuserat ledning i SAs. Hej och hå !
|
|
Blue1
Skrivet av Realist, 2013-02-20 13:27:22
Dom kan kanske dra in finska skattepengar till SAS, så får hela norden betala och då finns pengar att öpnna upp fler förlustlinjer med mer eurobonus, bonus som bonus, hurra!
|
|
Skriv på svenska
Skrivet av Förnuft i luften, 2013-02-20 13:00:25
Det heter Vanda flyplats på svenska. Om artikelförfattaren klarar av att skriva Helsingfors på svenska och inte Helsinki så borde han klara av att skriva Vanda.
|
|
717 är en bra kärra
Skrivet av Guggel, 2013-02-20 11:11:22
717 är inte så dålig som man kan tro, den är billigare i drift än en 737-600, lättmeckad, robust, lagomt stor för KF och det behövdes ingen längre konverteringskurs för piloterna från MD. Sänkte kostnaderna rejält från Avron.
|
|
Bara början..
Skrivet av Yo , 2013-02-20 11:00:42
SAS Finland kommer komma starkt i Sverige..
|
|
SAS utveckling av produktionsplattformen.
Skrivet av Kalle, 2013-02-20 09:16:40
Det kommer 1 A340, 13 A320 samt 13 B737. MD80 är borta till hösten. I tillägg till övriga åtgärder sänks produktionskostnaden dramatiskt. Att utnyttja Blue1 hjälper. Det är därför S&P höjer utsikterna för SAS.
|
|
Det görs redan.
Skrivet av Kalle, 2013-02-20 09:08:44
Blue1 finns inte längre som bolag, med administration osv. Det finns flygplan och besättningar och produktionskostnaden är låg. Flygmaskinerna har både låga kapitalkostnader (en bråkdel av en ny 737-800) och låg bränsleförbrukning. Blue1 kommer att flyga tunna linjer på svensk inrikes i sommar, när SAS flyger semesterdestinationer med större maskiner. Juli -12 var SAS mest lönsamma månad någonsin. -13 blir det ännu bättre.
|
|
NEJ
Skrivet av KLM, 2013-02-20 09:02:03
NEJ, Blue1 är en sten som sänker hela SAS
|
|
Not
Skrivet av !?, 2013-02-20 07:44:40
Tyvärr är 717 fel flygmaskin som dessutom är dyr att operera!
|
|