Nya ägare i Flyglinjen

Publicerad den 22 mars 2013
Kommentarer
Ett flygbolag ensam på en linje och med bra backup på en annan linje. Det ger goda framtidsmöjligheter och är motivet bakom att Jan Havossar och Stefan Crafoord-Wiklund nu är delägare i Flyglinjen.

I Kristianstad var det länge ett vakuum i flygtrafiken efter att Skyways gått i konkurs. Sedan etablerade sig Jönköpingsbaserade Flyglinjen på sträckan och har nu fått igång den viktiga linjen till Stockholm.

– Idag flyger cirka 40 000 personer sträckan men det finns betydligt större potential, Skyways hade närmare 140 000 passagerare, säger Jan Havossar som tillsammans med Stefan Crafoord-Wiklund nu gått in som delägare i Flyglinjen.

– Vi kontrollerar idag majoriteten i moderbolaget, säger Jan Havossar.

Både han och Stefan Crafoord-Wiklund har tidigare erfarenhet av det svenska inrikesflyget, från Gotlandsflyg och Malmö Aviation. Beslutet att gå in som delägare i Flyglinjen baseras främst på de tillväxtmöjligheter som de ser i flygbolaget.

– Vi har sedan tidigare identifierat Flyglinjen som ett flygbolag med stor potential. Här finns en linje där man är ensam operatör, alltså Kristianstad och trafiken mellan Jönköping och Arlanda och Bromma har en stark förankring i regionen. Här finns alltså förutsättningar att göra något bra.

Ännu så länge finns inga konkreta besked om vad de planerna innebär, men det är inte uteslutet att det handlar om både fler frekvenser och nya linjer. Det faktum att man nu ger sig in i den hårda konkurrensen på den svenska inrikesmarknaden är inget som oroar Jan Havossar.

– Been there, done that. Skillnaden är att nu har vi en färdig grundplattform med duktig personal och ett bra koncept att bygga vidare på.

Enligt uppgifter ska de tidigare ägarna fortsatt vara aktiva i flygbolaget. Flygtorget har utan framgång sökt dem för en kommentar.

Kommentarer

Piloten
2013-03-27 00:59

Dessa svenska piloter är säkert nöjda, de har ju varit arbetslösa sedan Skyways lades ner och det är säkert trevligt att få jobba igen. Sedan är jag tveksam till att de kommer att vara så nöjda i framtiden då Flyglinjen byter operatör eller erbjuder dom jobb i England eller liknande. Tror inte heller att bolaget betalar någon tjänstepension så det blir inte lika roligt då de kommer upp i “mogen” ålder.

Piloten
2013-03-26 21:48

Besservisser Everöd, men du vet inte säkert men ni har båda rätt. Det finns minst 2 svenska kaptener på Flightdeck i normalfall men även de kan bli sjuka, ta semester eller behöva avlösning av skilda orsaker och då löser greker av naturligtvis. Sedan, hur dessa är anställda, avlönade eller på kontrakt som egna företagare kan bara dom själva berätta om, och det tror jag inte de gör här.

Everöd
2013-03-26 12:42

Du ljuger Skanåker!! Där ÄR greker på flightdeck i Kristianstad!

Ragnar
2013-03-24 17:28

Det är riktigt underhållande att läsa i den här tråden om vad folk tro sig veta om Flyglinjen. En sak jag VET är att piloterna på Flyglinjen är Svenska och är riktigt nöjda över sin arbetssituation. Känner nämligen flertal av dem, bra lön, bra arbetstider och villkor. Ett mer entusiastiskt gäng får man leta efter! Ni som tror saker, ni borde besöka dem eller kanske PRATA med dem så ändrar ni nog uppfattningen!

Over and out…

Pilot
2013-03-24 00:20

Potential finns alltid men tyvärr har affärsresenärerna lärt sig att det är tryggare att resa via Malmö med de större drakarna. De är mer tillförlitliga, tryggare produkt och mer svenska med bättre service. KID ligger för nära Malmö.

Johan
2013-03-23 18:26

Faktum kvarstår; KID har haft betydligt fler resenärer tidigare – potential bör mao finnas.
Havossar hade järnkoll i Sverigeflyg – klart kompetent kille. Lycka till Stefan och Janne!!

Greken
2013-03-22 18:15

Havossar verkar ju ha noll koll! Etablera sig på KID när man inte kan något om siffrorna. Skyways har aldrig vart i närheten av 140″. Runt år 2000 flögs det totalt 140″ från KID (SAS), men det var över tio år sedan. Senast siffrorna var upp i 40″ var 2011. Nu med FL är vi nere i under 25″.

För övrigt på KID så är det greker på flightdeck, med undantag för en tolk i högersits. Han är bara hälften så dålig på engelska som grekerna. Sen är där två trevliga tjejer i kabin.

ESGJ
2013-03-22 17:28

Någon som har fakta på var besättningarna kommer ifrån och om kollektivavtal finns ?

ESGG
2013-03-22 16:26

Flyglinjen är som redan nämnts en arrangör som hyr in kapacitet och sedan säljer stolarna (precis som Sverigeflyg). Följande bolag används:
Avies – Estland – JKG-ARN
Sky Taxi – Polen – JKG-BMA
Minoan Air – Grekland – KID-ARN

Varifrån besättningarna kommer eller dess anställningsvillkor har jag dock ingen information om.

Hans
2013-03-22 16:06

Den som inte med bestämdhet vet hur saker ligger till med Flyglinjen bör ju kanske inte heller uttala sig..
Det känns som det snackas en hel del utan att någon egentligen vet.

Pilot
2013-03-22 16:01

Det kan flygas med Svenska piloter eller utländska piloter. Flygbolagen är utländska. Frågan är väl vad de har för villkor, k-avtal, pensioner, löner mm. Om Flyglinjen har piloter så är Flyglinjen ett bemanningsföretag som sedan hyr ut piloterna till det utländska flygbolaget. Många bemanningsföretag tvingar de anställda att bli egna företagare och registrera sig i skatteparadis mm. och betalar ingen sjuklön eller sjukförsäkringar mm. Läs om hur det går till på Ryan.

Nian
2013-03-22 15:04

Vet vi att dom har utländska piloter eller gissar vi bara? Jag har flugit med dom 4 gånger och då pratade dom flytande svenska.

Alias
2013-03-22 15:01

Kul att folk har koll…
Konstigt när EUR kostar inget, EU gav oss öppna gränser, 3 år sen dumpa NTJ lönerna. Folk gnäller på utländska bolag? De har ju bättre lön…

Rattarn
2013-03-22 13:19

Bullseye! Sverigeflyg är ju kända för seriös personalpolitik. Norsken har ju en tendens att slänga ur sig det ena och det andra som får anställda att känna olust. Flyglinjen har egna anställda piloter och värdinnor. Flygplanen har mindre tid och ålder på nacken än vad Nextjets har.

LIN
2013-03-22 12:38

SF har inget operativt tillstånd, inget AOC, inga flygplan eller piloter. De är också en Arrangör.
Säljer biljetter och hyr in flygplan och piloter.

!?
2013-03-22 12:22

Bara hoppas Sverigeflyg krossar denna uppstickare, oseriöst bolag med utländska bolag utan kollektivavtal, gamla flygplan o deras besättningar får antagligen jobba mer eller mindre gratis o skattar troligen inte i Sverige

resenär.
2013-03-22 10:45

Såg på uppdrag granskning i TV angående löner och arbetsförhållanden för utländska chaufförer.Är det samma förhållande på flyglinjen?

Piloten
2013-03-22 10:05

Påstår återigen att Flyglinjen inte är ett flygbolag. Det är falsk marknadsföring. De har inget operativt tillstånd, inget AOC, inga flygplan eller piloter. De är en arrangör, säljer biljetter och hyr in utländska flygbolag. På dessa finns svensk personal anställda och det skulle vara intressant att veta vad de har för villkor och löner??? Kollektivavtal??

Undrande
2013-03-22 09:02

Glömde säga att jag sökte mellan jönköping och stockholm.

Undrande
2013-03-22 09:01

När man söker flyg på flygtorget så kommer det upp NextJet och ett annat bolag som heter Flexflight, vad är det?

LIN
2013-03-22 08:09

Låter spännande! Flyglinjen har sommartrafik mellan Visby-Jönköping/Örebro/Västerås. Det behövs mer kapacitet o konkurrens även under resten av året.
Varför inte en åretruntlinje mellan Stockholm-Visby? Önskar er lycka till i framtiden.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten