Finnair i Marimekko dekor
Koppar, väskor, paraplyer och förkläden. Det är några av de artiklar som finns att köpa ombord på Finnairs långlinjer. Alla är de designade av det finska designföretaget Marimekko som sedan ett drygt år samarbetar med flygbolaget. Designers har också varit med och inrett kabinerna, satt färg på kuddar och filtar, utforma personalens kläder och över huvud taget medverkat till att lyfta hela intrycket ombord på flygplanen.
Det är ett treårigt samarbete som väckt mycket uppmärksamhet. Problemet är bara att kollektionen Marimekko for Finnair har mottagits över all förväntan av passagerarna: Men ingen vill köpa varorna ombord, istället stjäl de nämligen allt de kan komma över med de vackra och, visar det sig, åtråvärda mönstren.
– På vissa av långlinjeflygningarn försvinner upp till 30 procent av våra filtar och kuddar, säger Allister Paterson, Vice vd för den kommersiella avdelningen på Finnair till Flygtorget.
Finnair har ännu inte bestämt sig för hur man ska hantera den galopperande stöldvågen ombord. Extra besvärligt blir det sedan det kommit fram att en del av flygbolagets agenter och resebyråer i Japan använt de vackra textilierna som försäljningsargument och berättat att det är fritt fram för passagerarna att förse sig.
– Just nu ser vi det som en PR-kostnad och det gör det lättare att hantera men samtidigt börjar det kosta lite väl mycket pengar att ständigt behöva fylla på förråden ombord.
Ett sätt att komma runt problemet är att lägga på kostnaderna på biljettpriset men det skulle drabba de som faktiskt kan hålla fingrarna i styr.
– I och för sig är det ett angenämt problem. Det visar att vi gjorde ett riktig beslut när vi började samarbeta med Marimekko. Nu återstår frågan, är det här bra eller dålig PR för oss, säger Allister Paterson med ett leende.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Marimekko
Skrivet av Steward, 2014-03-14 23:43:08
Marimekko har varit i USA redan på 70-talet och nuförtiden runt i världen. Jag är överraskad att IE har inte ens sett eller hört om detta.
|
|
Fräscht med Marimekko
Skrivet av Markus, 2014-03-14 11:09:28
Det är klart att det blir stöldbegärligt då man har Marimekkos designade artiklar i kabinen. Det där med att bestick o.dyl försvinner i flygkabinerna är känt sedan länge. Det hände ganska ofta på den tiden då flygbolag hade metallbestick med deras logotype tryckta på besticken. Det är rätt som du säger, Vihi, att det är mönstret "Metsänväki" som var ett plagiat. "Unikko"-mönstret är, däremot, inget plagiat.
|
|
Ja
Skrivet av MMek, 2014-03-13 18:52:14
Ja de är ett väldigt känt märke och de finns Marimekkobutiker i många andra länder, Sverige, Ryssland, USA, Kanada, Japan m.fl.
|
|
Plagiatet är bortmålat
Skrivet av Vihi, 2014-03-13 17:14:51
Det mönster (Metsänväki) som konstaterades som plagiat kort efter att de målats på en av Finnairs A330 målades över väldigt hastigt efter det. Däremot pryds ett av planen i A340-flottan fortfarande av Marimekkos Unikki-mönster - men det är inget plagiat.
|
|
Plagiat
Skrivet av Finnen, 2014-03-13 17:04:49
Det framkom att Marimekko åkt fit för plagiat förra sommaren. AY som precis målat sin kärra i dess mönster lovade att mönstret skulle tas bort. Än har så inte skett!!
|
|
Marimekko?
Skrivet av IE, 2014-03-13 13:07:58
Är det bara jag som aldrig hört talas om Marimekko i något annat sammanhang än när Finnarna skryter om hur världskänt det är? Har aldrig sett eller hört någon prata om "Marimekko" utanför Finland och då har jag rest och shoppat en hel del runt om i världen.
|
|
Det kliar i fingrarna
Skrivet av Bertil, 2014-03-13 12:23:50
Ja det är lite svårt att hålla fingrarna i styr. Det är verligen snygga glas från Ittala man får att dricka ur.
|
|
Det går över
Skrivet av turbulens, 2014-03-13 09:35:27
Skitsnygg design på Finnair! Det var samma problem när SAS introducerade Orrefors glas, Georg Jensen bestick och Det Kongelige Porslin på Business för många år sen. Idag är det ingen som vill ha vår trötta design längre...
|
|