Vad får man för pengarna man betalar till luftis |
Hej,
Det snackas en hel del om att luftis (numera luftfartsavdelningen hos Transportstyrelsen eller vad det nu kan heta) tar ut hutlösa avgifter. Hur mycket dom nu än tar ut är jag till att börja med intresserad av vad jag överhuvudtaget får för dom 2700kr (för CPLet) jag årligen betalar in för att få min utskrivna papperslapp.
Om det rör sig om enbart personaladministration hos en myndighet som ska bära sin egna kostnad betyder det ju i ren svenska att det kostar 2700 för att person på myndigheten ska skriva ut en papperslapp, sätta en kråka på den och skicka iväg på posten, m.a.o. 2700 för typ max 5 minuters jobb! Applåder!
Nä, nu måste man ju få någon annan typ av fantastisk tjänst som 99% inte känner till. Jag är väldigt intresserade av att få reda på vad detta är!
Seriöst och välgrundat svar efterfrågas tack! |
|
|
Mike
2011-08-09 18:54:33
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Personen som skriver under pseudonymen TS är bara pinsam. Jobbar han verkligen på luftis har han enbart bekräftat våra farhågor... Tack TS!
|
Ludde
2011-08-09 08:44:00
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Ni som förnyar era certifickat för att desperat få ett arbete förstår er! Inte nog med att det bara är luftis som snor en på pengar när man ska förnya certen!
|
Student
2011-08-08 11:49:52
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Tidigare så kunde man vid teoretisk examination kontakta en provvakt och betala denne för att få skriva proven. Mycket praktiskt att då gå ihop några stycken och komma överrens om ett fastpris med provvakten, vilket sänkte totalkostnaden väsentligt. För ca ett år sedan ändrades detta till att provvaktsavgiften skulle betalas direkt till TS som i sin tur betalde provvakten per prov. Detta tog bort möjlighteten att få "mängdrabbatt". På samma gång passade man på att höja avgiften per prov. Någon annan förklaring än att det var för att "täcka TS ökade kostnader" fick man inte. Det är sådana handlingar som gör att man tappar förtroendet för en myndighet.
|
svampbob
2011-08-08 10:55:09
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Körkort, förnyelse: 150:- Giltighetstid: 10 år Format: Laminerat kort med foto, giltigt som identitetskort Myndighet: Transportstyrelsen
Certifikat, förnyelse: 2700:- Giltighetstid: 1 år Format: Papperslapp med i princip samma information som föregående papperslapp. Myndighet: Transportstyrelsen
Jag väntar fortfarande på att någon ska motivera dessa skillnader i kostnad, utan mängder med irrelevant snyftnonsens.
|
Olle
2011-08-08 09:54:11
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
@TS Om 60 timmars arbetsvecka skulle korta din arbetsdag lyfter jag på hatten och ber om ursäkt. Av de jag känner på som arbetar år "luftis" så har man betydligt kortare veckor än så... Jag förstår av din post att du inte uteslutande jobbar på certifikatsavdelningen och är övertygad om att du gör ett gott jobb. MEN, TS är ett affärsdrivande verk som ibland godtyckligt kan tyckas höjer avgifter med 30-40% utan någon egentlig motivering Dessa avgifter betalas av bolagen och specificeras inte på biljetten vilket gör att dessa avgiftshöjningar går obemärkta förbi. Några intresseorganisationer gör vad de kan men oftast om inte alltid klagar de för döva öron. Det finns dock en avgift som drabbar den lilla människan och det är certifikatavgiften. Vi som har råd med 10.000:- för att få vår nya rating inskriven i certifikatet eller förnya fem år för 15.000:- får de här avgifterna betalda av våra bolag. Men de som är arbetslösa och just spenderat 5,6,7 ja kanske 800.000:- eller ännu mer på ett frozen ATPL är det här mycket penger. Till dessa avgifter ska läggas årlig medical samt LPC så ser du snart att det blir mycket pengar för en redan utsatt grupp.
Mitt förslag, om någon i Norrköping läser detta, är att i stället föra över delar av certifikatavgifterna direkt på bolagen och därmed sänka för den enskilde piloten I nio fall av tio är det ju ändå bolagen som betalar denna avgift för sina piloter men skulle avlasta den arbetslöse piloten. För 2.700:- är en omotiverad hög kostnad för ett certifikat som räcker i ett år.
Sen att jag skrev vuxendagis var för att få lite "drag" i debatten. Men de jag känner som gått från privata bolag till att arbeta för er har inte gjort det för lönen utan för arbetstiderna och den ganska generösa semestern jämfört med flyget i övrigt...
Olle
|
TS
2011-08-07 20:14:03
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Jo, jag flyger själv också. Och om jag kunde få använda mig av subpart Q i mitt jobb på "luftis" så skulle min arbetsvecka bli betydligt kortare. Lägg därtill att ha ett antal bollar i luften samtidigt med deadlines att följa. Resor runt hela landet och ett ständigt dåligt samvete för att man aldrig är hemma hos familjen... de som "bara" har ett fulltidsarbete som pilot har det lätt. Självklart kan det dock vara så att vissa avgifter inte är fullständigt transparenta då man har slagit ut dessa så bra det går. Förbättringar går alltid att göra och arbete pågår kontinuerligt för att minska kostnaderna för certifikatinnehavare, flygskolor, flygbolag etc. Det som ofta inte kommer fram i debatten är dock just kostnaderna bakom själva utfärdandet (papperslappen). Med den insikt jag har i hela verksamheten så tvivlar jag starkt på att ett privat företag skulle kunna ta över samma verksamhet med samma budget och då kunna sänka avgifterna. Du som har tänkt att låta certet vara vilande, kontakta certifikatsektionen så kan du få råd om hur du ska gå till väga. Det kan ju tyckas att planeringen varit tveksam om man betalat för ett cert, kanske 5 - 700 000 SEK och sedan inte har råd att lösa ut sitt certifikat... Ta direktkontakt med TS om ni har frågor och är oroliga över kostnader, vi bits inte och försöker besvara era frågor så gott som det går. Det känns bättre att föra en dialog direkt med berörda istället för på ett anonymt forum, där känslor ofta svallar pga arbetslöshet el annat och där då debatten ofta blir oseriös. Ha det så bra,
|
Uppriktigt
2011-08-07 19:10:14
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Jag har det lite dåligt med pengar och min flygutbildning har ruinerat mig. Just nu har jag ett jobb som tyvärr inte har så bra lön. Min fråga är vad som händer om jag inte löser ut mitt certifikat innan utsatt datum på pappret, kan jag lösa ut det senare om jag ändå inte ska flyga?
Tacksam för svar!
|
Någon
2011-08-07 18:57:02
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Jag håller med ATCC, det börjar bli lite obekvämt nu, kan ni inte säga att avgifterna är okej och bara betala. Seså.
Jag menar det drabbar ingen fattig, eller?
|
ATCC
2011-08-07 18:53:39
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Om man skall döma av nivån vissa "piloter" använder när de raljerar och generaliserar är det ju nästan så man blir flygrädd! Å det trots att man själv har cert! Nä, skärpning nu om vi ska tro att ni är högutbildade och potentiella högavlönade individer, annars tror vi bara att ni är wanna-be:s!
|
Olle
2011-08-07 17:00:46
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
@TS Det betyder alltså om jag förstått det rätt att man mjölkar certifikatinnehavare här i landet så vi får betala andra områden där man inte kan ta ut tillräckligt höga avgifter. Om jag missförstår så ber jag dig klargöra för en som inte förstår...
Sen det här att jobba häcken av sig. Jag föreslår härmed att alla som jobbar på "luftis" ska jobba enligt Subpart Q. Då kommer ni att förstå vad jobba häcken av er betyder bokstavligen....
|
TS
2011-08-07 16:15:30
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Först ska jag säga att jag anmält ett par inlägg som kränkande. Detta då man pratar om TS arbetsplats som ett "vuxendagis" och att ett annat inlägg helt klart var i syfte att förlöjliga TS insats.
Om ni vill ha seriösa svar föreslår jag att ni har en ödmjukhet, särskilt när ni berör ämnen som ni uppenbart inte har koll på.
Avseende avgifterna igen. TS skall bära sina egna kostnader, det är ett regeringsbeslut. TS har dessutom ett antal krav på sig som myndighet. Bl.a. då datasäkerhet, diariehållning, arkivering etc. För detta krävs kunnig personal, datasystem och lokaler, vilka måste betalas genom avgifter. Personalen måste vara kunnig för att kunna göra bedömningar och hantera avvikelser från det normala på ett flygsäkerhetsmässigt och rättsäkert sätt. För att kunna skriva ut "en lapp" så krävs det först att det finns en utbildning som är godkänd. Regler ska skrivas och harmoniseras över hela Europa för att vi i Sverige ska kunna få flygskolor som fungerar. Dessa skolor ska godkännas av TS. Godkännandet innebär granskning av manualer, godtagande av managementpersonal, kontroll av lokaler, fortlöpande kontroller etc. Många av dessa kostnader hamnar på flygskolorna men delar av kostnaderna, ex. regelutveckling är svårt att göra transparent mot något specifikt och hamnar då som en overheadkostnad som läggs ut på många områden. Jag kan fortsätta länge men jag tror ändå att ni som vill förstå gör det. Jag arbetar själv vid TS och vi jobbar ständigt med resursbrist för att ni ska få en så bra produkt som möjligt. Det är trevligare om ni då kan bemöta oss lite mer ödmjukt, tack.
|
Olle
2011-08-07 08:31:43
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
@TS Tala nu om för oss vad vi får för certifikatavgiften. Ni har telefontider mellan 930 och 1130 och ni kollar att vårat medical fylldes i rätt av våra flygläkare. Så skriver ni ju papperslappen också. Vad är det mer ni ska ha betalt för?
En kul kille...
|
Mike
2011-08-06 21:14:46
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
TS, vari ligger problemet? Kan du inte läsa? Jag klankar inte ner på luftis. Jag ställde en seriös fråga om exakt vilken TJÄNST det är jag får när jag betalar mina 2700 till luftis förutom den utskrivna papperslappen. Tackar ändå för det intetsägande blajsvaret om "säkerhet" "jobba häcken av sig" osv. Att jobba häcken av sig är väl högst relativt. För myndighetspersoner kan man bara gissa sig till hur lågt den tröskelnivån ligger...
Dessutom menar du på att TS tillför något till flygsäkerheten??? Exakt vad skulle det vara?
|
Finansierar jobbskatteavdrag
2011-08-06 20:08:54
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Transportstyrelsen = Transportskatteverket
|
Sune
2011-08-06 18:48:40
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Skaffa er ett jobb i stället! Då är de ju flygbolaget som ni jobbar för som betalar.
|
Que?
2011-08-06 18:33:31
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Jo, men vägverket bygger inte säkra vägar för körkortsavgifter, så var vänlig att utveckla.
Det gäller administrationen runt papperslappen som privatpersoner får betala, då är det bättre att myndigheten hittar intäktskällan någon annanstans.
Löjliga svar undanbedes!
|
TS
2011-08-06 17:04:30
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Kul kille... Självklart kostar det för TS att administrera ett certifikat. Om det bara handlade om att skriva ut en papperslapp så skulle inte TS behöva göra det, då kunde var och en göra det från sin egen dator. Det är väldigt "tufft" att klanka ner på myndigheten men hade inte den funnits så hade olycksstatistiken successivt ökat och Sverige skulle klassas som ett U-land i sammanhanget. Har ni ingen koll på vad myndighetens uppdrag är så föreslår jag att ni kikar in på TS hemsida och läser lite info där. Jag tror kanske att ni kommer att mogna lite efter den informationen. EASA samt ICAO har även en hemsida där ni kan begrunda de regler och krav som en myndighet har att följa, och som något i slutänden måste betala. Vänligen försök att vara lite mer ödmjuka när ni generellt pratar om "luftis". Personalen där jobbar häcken av sig för att göra ett bra jobb, för dig som flyger. Löjliga svarskommentarer undanbedes.
|
en som vet
2011-08-03 02:32:38
|
SV: Vad får man för pengarna man betalar till ...
Det kostar ligga på topp, där har du svaret
|
Tillbaka