Hur ofta träffas flygplan av blixten? |
Hur ofta träffas flygplan av blixten och gör att de får problem av det?
Finns det någon typ av statistik för detta?
Vet att det kanske inte är så vanligt men ändå intressant!
http://www.expressen.se/nyheter/presidentens-plan-traffat-av-blixten/ |
|
|
Harry
2012-05-19 12:33:43
|
@!
För att förtydliga: Att flyga igenom ett område med åskceller innebär absolut INTE att du flyger GENOM åskcellerna dvs genom CBn. Du undviker dem, med hjälp av väderradarn. Om du tänker dig de svarta prickarna på en dalmatiner. Flyg då i "det vita", på så stort avstånd från de svarta prickarna som möjligt. Brukar bli väldigt bra och det blir ingen löpsedel av det. Det är så det fungerar.
|
Harry
2012-05-19 12:08:49
|
Attityden är att flyga så säkert som möjligt.
Du kan få blixtnedslag om du flyger vid sidan av ett CB. Flyga igenom ett CB gör du verkligen inte avsiktligt.
Man får ytterst sällan problem på grund av blixtnedslag i flygmaskinen. Det tar bara lite tid att inspektera den efter, vilket stör. Jag är inte på något sätt "rädd" för att få ett blixtnedslag, men vill givetvis undvika det. Smällen skrämmer dessutom passagerarna, som ofta inte vet att blixtnedslaget i princip är ofarligt.
Flyga genom CB kan du få mycket stora problem med. Is kan slå sönder flygmaskinen och turbulens kan bryta sönder den eller skada passagerare och besättning.
Det bästa sättet att inte utsätta sig för risk är att stanna hemma i sängen? Nej det är fel eftersom de flesta dödsfall sker i sängen.
|
!
2012-05-19 08:49:41
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Stryk det här: "Man försöker undvika så gott det går, men ibland måste man ju ta sig igenom ett område med många åskceller. Man gör så gott det går och oftast blir det riktigt bra."
Om piloter hade agerat med den attityden så hade det varit löpsedlar varje dag.
Du behöver inte vara orolig. Personalen ombord vill också komma hem helskinnade.
|
Re: Jb
2012-05-19 08:28:47
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Bra Jb då kom det fram det som jag ville få fram!
Man kan alltså ibland tvingas att flyga igenom CB även fast man inte själv vill välja det!
I teorin heter det att man aldrig flyger igenom ett CB för att man aldrig vet om man kommer ut ur det hel och välbehållen?
Det innebär alltså att oftast så går det bra och man är en stolt bra pilot om allt går bra! Om man flyger igenom och man kraschar så blir man hängd som pilot och idiotförklarad!
Alltså låter det för den vanliga resenären som att flyga kan vara lite som lotteri om man räknar med att överleva om man nu är lite teoretisk och extrem i sitt tänkande om man förväntar sig åska någonstans på sin resväg då man inte kan känna sig riktigt 100 för att veta om man landarhel eller kraschar pga ett CB?
Det är lite av en chansning som piloter ibland måste göra för att kunna nå sin destination som man ska landa på!
|
Ride the Lightning
2012-05-19 00:26:44
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Oftast går det bra att flyga runt åska men ligger det nära fältet är det kanske inte lika självklart. Jag har efter två år blivit träffad en gång. Detta skedde på 10 miles final i södra Italien, mörker, IMC, väderradarn visade ett stort område gult över hela inflygningsområdet (=måttlig nedebörd), TAFen sa inget om TSRA vilket innebär att vi hade ca 15 minuters extra bränsle innan divertion.
Visst skulle man ha kunnat avbryta samt divertera men att ta ett sådant beslut bara för att det ligger måttlig nedebörd på inflygningen gör man ju normalt inte. Förutom blixtnedslaget var förövrigt inflygninen relativt normal, måttlig nedebörd, måttlig turbulens osv och med facit i handen var det säkert att fortsätta.
Visst måste man ha full respekt för vad åska samt den turbulens den kan orsaka, men det är naivt att säga att man aldrig kommer råka ut för blixtnedslag.
|
Jb
2012-05-18 21:28:46
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Bra förklarat av Harry. Speciellt på sydliga breddgrader går det ibland inte att flyga runt (eller över för den delen) pga vädrets utsträckning, så då måste man hitta bästa vägen med hjälp av radar, atc osv. Föregående skribent har helt rätt, piloten styr flygplanet.
|
Sv:Harry
2012-05-18 17:36:54
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
ATC och väderradar har funnits länge och piloter som har studerat väderprognosen och kan kommunicera med ATC och använda egen radar undviker åskmoln för egen, passagerarnas och flygplanets skull. Flygplan flyger dit piloten vill flyga....eller hur, Harry?
|
Bodvar Dorning
2012-05-17 21:45:21
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
CFM56 hade flameout problem pga vatten när den var ung
|
Harry
2012-05-17 19:12:57
|
@sv:peter
Det var en riktigt korkad kommentar. Undrar om du överhuvudtaget vet något om hur det här fungerar.
|
Re: Harry
2012-05-17 17:13:15
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Harry du verkar ha med erfarenhet!
Kopierar din egen text "Man försöker undvika så gott det går, men ibland måste man ju ta sig igenom ett område med många åskceller. Man gör så gott det går och oftast blir det riktigt bra."
Så länge det inte händer något går allt ba det är det jag menar men vad gör man med piloten eller kaptenen den dag man drar i backen av någon anledning om något händer?
|
Sv: Peter
2012-05-17 16:22:12
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Flygplan "hamnar" inte i åskmoln av sig självt, de hamnar i åskmoln pga pilotfel eller bristande omdöme.
|
Peter
2012-05-17 11:38:29
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Det är helt ofarligt med blixtrar som träffar moderna plan.
|
Peter
2012-05-17 11:30:21
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
I västvärlden hänger man aldrig kaptenen för en olycka. Man frågar sig istället varför piloterna agerade som de gjorde och varför inga system eller procedurer hindrade det från att bli en incident.
Olycker har hänt på grund av åskmoln. Air France 447 hamnede i åskmoln och vi vet alla hur det slutade (http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447).
Flameout på grund av vatten är mycket ovanligt men det händer. En 737 fick flameout på båda sina motorer utanför New Orleans. Som tur var lyckades piloterna sätta ner kärran på en gräsyta(!) och alla klarade sig men det är inte något läge man direkt strävar efter. (http://en.wikipedia.org/wiki/TACA_Flight_110)
|
Re: om Åska
2012-05-17 10:00:59
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Om man inte ska flyga i åskväder som en del säger så verkar det ändå vara oundvikligt i vissa fall verkar det som?
Om något skulle hnda då hänger man väl kaptenen?
Men vad skulle han gjort eftersom ni vissa säger att flyga i åskväder kan vara oundvikligt ibland? Förstår att man avsiktligt inte utsätter sig för mer fara än man behöver men om ändå något inträffar och man försöker vara så försiktig som möjlig får man fan för det ändå då? Jag vet inte om det inträffat något haveri vid åska som varit den bidragande orsaken men då kan det inte kännas roligt men vad skulle man då gjort istället eftersom det inte kanske funnits några alternativ?
MVH
Oskar
|
Väder
2012-05-17 09:35:45
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Vädret är något som piloterna bevakar kontinuerligt innan och under flygningen.
Piloterna får väderrapporter innan flygningen och planerar flygningen för att undvika problem som vädret kan orsaka.
Ombord så är väderradarn ett viktigt instrument som används hela tiden när man misstänker att det kan ligga åskceller inbäddade i större moln. Vädrets makter kan ibland vara ganska obestämd och svår att förutspå, det kan ändra sig snabbt. Att blixtar slår ner i flygplan är ganska ovanligt men det händer tyvärr ibland när man flyger för nära.
Nej, man ska inte flyga i åskväder, men blixtar slår ut från åskmolnet och kan transportera sig långa sträckor.
Om vi hamnar i moln med sämre väder i form av turbulens, is eller kraftig nederbörd så ber vi om ny höjd och kurs för att snabbt komma därifrån, vi tänker mycket på passagerarna och deras välmående vilket gör det här till en hög prioritet.
Om du vill se hur man testar en motor kan du se den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=5xlObdXF8VE
Piloter: Använd ATC mer om ni vill undvika dåligt väder. Ligg inte på en departure eller arrival i skiten för att det är ett sträck på kartan.
|
Harry
2012-05-17 09:26:49
|
@oskar
Fråga på du bara,
Man kan se åskcellerna på radarn, men det är ändå inte lätt att veta exakt var blixten slår ner. Det sker nödvändigtvis exakt i åskcellerna. Du flyger oftast i moln också, så du ser inte åskcellerna med ögonen. Man försöker undvika så gott det går, men ibland måste man ju ta sig igenom ett område med många åskceller. Man gör så gott det går och oftast blir det riktigt bra. På 25 år har jag varit med om ca 5 åsknedslag i flygmaskiner. Det smäller till som fan, men det blir bara ett litet brännmärke på maskinen, plus kanske någon static discharger som försvunnit. (några 10cm pinnar som sitter på vingen).
Flameout pga vatten är mycket ovanligt. Det förekom oftare i jetmotorns barndom, men nu som då är den vanligaste anledningen till flameout i en jetmotor brist på bränsle. Detta kan bero på en mängd olika anledningar. Tomt i tanken, pump problem, fruset bränsle, förorenat bränsle osv. För att säkra mot flameout sätter man på kontinuerlig tändning,vid mycket regn. Om man inte gör det startar ändå tändningen automatiskt, på moderna motorer, vid flamout.
Vatten som sugs in i motorn är egentligen ganska bra för förbränningen i en jetmotor eftersom det kyler. På någon P&W JT9-modell fanns vatteninsprutning!
|
Oskar
2012-05-17 09:02:30
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
I fråga i samband med blixtnedslag. Vad jag hört ska man väl undgå åsk väder där bla blixtar kann uppstå. Hur kan då flygplan träffas av blixtar? Flyger man ändå in i åskväder eller? Finns det ingen tumregel för hur långt i från ett åskmoln man bör åka? Förstår kanske att det inte alltid går att undgå oväder eller åskväder men om man ändå kommer in i ett vad gör ni för åtgärd för att snabbast ta er därifrån? En annan aspekt vad jag förstår så kan det väl även finnas massor av vatten i dessa åsk celler. Har aldrig motorer stannat med anledning av att de kommit för mycket vatten in i motorerna? Oj nu måste jag sluta fråga!
|
Peter
2012-05-17 00:00:12
|
SV: Hur ofta träffas flygplan av blixten?
Jag har hört att det händer i snitt en gång per flygplan per år. Enligt min erfarenhet känns det som en rimlig siffra. Det verkar dessutom stämma med förra talarens inlägg.
|
Tekniker
2012-05-15 19:14:04
|
SV: Blixten träffar så gott som alla flygplan .
Det är faktiskt oftare än vad i alla fall jag trodde. Kollade när Saab 2000 flög med Arlanda som bas. På 5-6 maskiner hade vi 5-6 träffar per sommar.
En blixtträff är standard i underhållsmanualerna och förfarandet när det inträffat är rutin.
Efter träffen görs en inspektion där man konstaterar mellan vilka nitar blixten hoppat, dessa byts. Har blixten gått via ADF- antennen får man byta den också. I värsta fall om det finns träffar på roder kanske man får byta något lager.
Blixten håller sig alltid på utsidan på skrovet eftersom den bildar en Farraday-bur.
Blixtträff är knappast något att hetsa upp sig över även om det medför extra maintenance.
|
Tillbaka