Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tomma flygplan?

Tråden startades av Rädd Groda

Har rest en hel del med Norwegian sista tiden och planen har inte varit halvfulla ens, hur är läget?

Publicerad den 2012-10-20 10:05
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

Sitter bekvämt
2012-10-29 17:28

Johan uttryckte det mycket enklare än vad jag gjorde – och helt korrekt!

Johan
2012-10-29 16:16

Att vara med och flyga linjen Stockholm-Göteborg är mer prestige än lönsamhet, och att befästa sin ställning på den svenska marknaden.

Sitter bekvämt
2012-10-27 20:18

Nä, JP. Norwegian har inte något viktigt nav i Göteborg som gör att linjen Arlanda-Landvetter är strategiskt viktig. Det är nog ytterst ovanligt att någon från Arlanda åker vidare med Norwegian från Göteborg. Speciellt som alla desitinationer redan finns med Norwegian direkt från Arlanda med större frekvens + att SAS och/eller en mängd andra bolag finns på samma sträcka. Ni göteborgare drömmer ofta om att Landvetter ska bli ett nav – men så är det inte idag på något enda sätt. Kanske några passagerare från Direktsflygs Borlängelinje (högts 10 passagerare 2 ggr/dag) åker vidare med någon linje från Göteborg. Det är allt. Göteborg behöver fler direktlinjer, även till viss del interkontinentalt men man har ett eget stort upptagningsområde. Håll dig till fakta och använd inte Flygforumet som ett medium för marknadsföra dina egna flygdrömmar från Göteborg. Däremot finns det nog en hel del från på Göteborgsplanet som åker vidare med Norwegian från Arlanda till t ex Luleå eller Helsingfors. Det gynnar knappast Göteborg när det gäller att få fler direktlinjer…
Sebbe, du måste nog studera Norwegians ekonomi lite närmare och även SAS.
Calle, de har inte råd att fortsätta länge till med förlustlinjer. Landvetter-Arlanda är en prestigelinje som de har kvar enbart som brand marketing. Men förr eller senare läggs sådant alltid ned. Som alla andra marknadsföringsinsatser så är de tidsbegränsade och ersätts med andra medel när det behövs.

Calle
2012-10-27 16:11

Är ni så korkade att ni tror att svensk inrikestrafik är det DY lever på?

Jimmy
2012-10-27 10:13

Själv flyger jag alltid med Norwegian, finns alltid gott om plats när man kliver ombord. Sen att de inte går på tid kan jag leva med, betalar endast 249 kr varje gång, mycket billigare än både bil och tåg. Detta går det ju knappast runt på för Norwegian, men det är ju inte förbjudet att sälja till underpris och knappast mitt problem.

Sebbe
2012-10-27 02:47

Till Anders: Norwegian har bäst OTP från Norden och
så hade man 900 miljoner plus senaste kvartalet,
den du !! Det bolaget du flyger har samma siffror
åt andra hållet antar jag 🙂 Vad ska man säga
om svenska avundsjukan.

svar
2012-10-26 21:50

B737-600 kan visst vara lönsam men bara om biljettpriserna inte är för låga, att cabinfaktorn ej heller är låg.
Ett synnerligen bra flygplan att använda på mindre flygplatser med kanske ngt kortare banor, pereferi runt flygplatasen ( berg etc ) som gör att kortare reaktionstider finns.
Tack för ordet!

Nokab
2012-10-25 00:07

-Snälla Bokan, utveckla din djupa analys!

Bokan
2012-10-24 17:45

oj vad många experter det är här sas 737 600 lönar sig inte ens när dom är fulla kän på den

SAS
2012-10-24 17:40

I morgon redovisas Norwegians kvartalsrapport. Då får vi veta hur det står till med bolaget.
Enligt analytikernas prognoser förväntas ett resultat före skatt på 991 miljoner norska (686 MNOK år 2011).

Sebastian
2012-10-24 16:19

Är det här någonting att gnälla över egentligen? Om jag ska se saken i ett passargerar-perspektiv så är det väl bara skönt om flygplanet är halvfullt? Jag hatar att resa när det är fullbokat, alla ska trängas, småbarnen skriker, folk väsnas och har sig. Jätteskönt ju om flygplanet är halvfullt, kan man ju i lugn och ro välja sittplats (om man inte reserverat plats) och passar det inte är det ju bara att välja nytt säte under resans gång?!

Norwegian har nog råd att flyga halvfullt!
Däremot deras konkurrent Ryanair har nog inte råd att flyga halvfullt. En i släkten skulle bl.a till Malta med Ryanair och flygplanet var inte ens halvfullt. Detta var dessutom i säsongsmånad!

PAX
2012-10-24 14:24

Har flugit CPH-PRG-CPH 10 gånger sedan Augusti med Norwegian. Max 10-12 lediga stolar per flyg. Känns som om dom har bra kabinfaktor, i alla fall på den linjen. Har betalat mellan 900 – 1400 SEK t/r, och grannarna i sätena brevid ungerfär lika mycket. Vet inte om det räcker för att täcka deras kostnader på en B738……..

thomas
2012-10-24 10:26

frågan är vad som står i DTS en på ARN MMX GOT BMA
där finns sanningen om beläggningen på alla flighter
DTS (Daily traffic survey) används för flygbolags debitering

tror inte på nån annan statistik, bara glädjekalkyler och företagstrixande

DYARN
2012-10-23 13:33

Flightstats anger Norwegians OTP på ARN-GOT till 94% och SAS till 96% och på GOT-ARN är siffrorna för Norwegian 97% och SAS 96%. Beräknat på 15 augusti till 15 oktober. Malmö Aviation på BMA-GOT och omvänt får 93%/96%.

Statistik kanske är en mer tillförlitlig källa än några enstaka flygturer hit eller dit och om det nu är så att alla vi på Norwegian inte vet när vi ska avgå så tycker jag att det är anmärkningsvärt att vi lyckas vara på tid så ofta som vi är.

GOT-STO
2012-10-23 00:27

Halvfullt ombord. Gratis Wifi. nya plan med Skyinterior och billigare pris. Jag klagar inte. 🙂

Färre pax
2012-10-22 22:27

Lågkonjuktur nu med. Har Norwegian färre pax har alla andra det med………..

Timebuiding
2012-10-22 20:07

Det skulle vara grymt om Norwegian började sälja paket för att bygga flygtid. Jag skulle lätt betala för att flyga några hundra timmar 737. Det har ju funnits i USA länge, så varför inte här?

Så vad väntar du på Björn, 200.000kr för 300 timmar 737.

pengar
2012-10-22 19:47

Det spelar ingen roll, det är ju styrmännen som betalar biljetterna numera!

Bokaren
2012-10-22 16:47

Norwegian har idag (22 okt) ett snitt på 143,8 passagerare per flygning.
Läget är med andra ord alldeles utmärkt.

Björn Borg
2012-10-22 16:09

Kanske dags att DY går tillbaka till F50 igen för att få upp cabinfaktorn…….

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500