Tomma flygplan? |
Har rest en hel del med Norwegian sista tiden och planen har inte varit halvfulla ens, hur är läget? |
|
|
Sitter bekvämt
2012-10-29 17:28:05
|
SV: Tomma flygplan?
Johan uttryckte det mycket enklare än vad jag gjorde - och helt korrekt!
|
Johan
2012-10-29 16:16:45
|
SV: Tomma flygplan?
Att vara med och flyga linjen Stockholm-Göteborg är mer prestige än lönsamhet, och att befästa sin ställning på den svenska marknaden.
|
Sitter bekvämt
2012-10-27 20:18:33
|
SV: Tomma flygplan?
Nä, JP. Norwegian har inte något viktigt nav i Göteborg som gör att linjen Arlanda-Landvetter är strategiskt viktig. Det är nog ytterst ovanligt att någon från Arlanda åker vidare med Norwegian från Göteborg. Speciellt som alla desitinationer redan finns med Norwegian direkt från Arlanda med större frekvens + att SAS och/eller en mängd andra bolag finns på samma sträcka. Ni göteborgare drömmer ofta om att Landvetter ska bli ett nav - men så är det inte idag på något enda sätt. Kanske några passagerare från Direktsflygs Borlängelinje (högts 10 passagerare 2 ggr/dag) åker vidare med någon linje från Göteborg. Det är allt. Göteborg behöver fler direktlinjer, även till viss del interkontinentalt men man har ett eget stort upptagningsområde. Håll dig till fakta och använd inte Flygforumet som ett medium för marknadsföra dina egna flygdrömmar från Göteborg. Däremot finns det nog en hel del från på Göteborgsplanet som åker vidare med Norwegian från Arlanda till t ex Luleå eller Helsingfors. Det gynnar knappast Göteborg när det gäller att få fler direktlinjer... Sebbe, du måste nog studera Norwegians ekonomi lite närmare och även SAS. Calle, de har inte råd att fortsätta länge till med förlustlinjer. Landvetter-Arlanda är en prestigelinje som de har kvar enbart som brand marketing. Men förr eller senare läggs sådant alltid ned. Som alla andra marknadsföringsinsatser så är de tidsbegränsade och ersätts med andra medel när det behövs.
|
Calle
2012-10-27 16:11:09
|
SV: Tomma flygplan?
Är ni så korkade att ni tror att svensk inrikestrafik är det DY lever på?
|
Jimmy
2012-10-27 10:13:48
|
SV: Tomma flygplan?
Själv flyger jag alltid med Norwegian, finns alltid gott om plats när man kliver ombord. Sen att de inte går på tid kan jag leva med, betalar endast 249 kr varje gång, mycket billigare än både bil och tåg. Detta går det ju knappast runt på för Norwegian, men det är ju inte förbjudet att sälja till underpris och knappast mitt problem.
|
Sebbe
2012-10-27 02:47:58
|
SV: Tomma flygplan?
Till Anders: Norwegian har bäst OTP från Norden och så hade man 900 miljoner plus senaste kvartalet, den du !! Det bolaget du flyger har samma siffror åt andra hållet antar jag :) Vad ska man säga om svenska avundsjukan.
|
svar
2012-10-26 21:50:03
|
SV: Tomma flygplan?
B737-600 kan visst vara lönsam men bara om biljettpriserna inte är för låga, att cabinfaktorn ej heller är låg. Ett synnerligen bra flygplan att använda på mindre flygplatser med kanske ngt kortare banor, pereferi runt flygplatasen ( berg etc ) som gör att kortare reaktionstider finns. Tack för ordet!
|
Nokab
2012-10-25 00:07:24
|
SV: Tomma flygplan?
-Snälla Bokan, utveckla din djupa analys!
|
Bokan
2012-10-24 17:45:11
|
SV: Tomma flygplan?
oj vad många experter det är här sas 737 600 lönar sig inte ens när dom är fulla kän på den
|
SAS
2012-10-24 17:40:50
|
SV: Tomma flygplan?
I morgon redovisas Norwegians kvartalsrapport. Då får vi veta hur det står till med bolaget. Enligt analytikernas prognoser förväntas ett resultat före skatt på 991 miljoner norska (686 MNOK år 2011).
|
Sebastian
2012-10-24 16:19:09
|
SV: Tomma flygplan?
Är det här någonting att gnälla över egentligen? Om jag ska se saken i ett passargerar-perspektiv så är det väl bara skönt om flygplanet är halvfullt? Jag hatar att resa när det är fullbokat, alla ska trängas, småbarnen skriker, folk väsnas och har sig. Jätteskönt ju om flygplanet är halvfullt, kan man ju i lugn och ro välja sittplats (om man inte reserverat plats) och passar det inte är det ju bara att välja nytt säte under resans gång?!
Norwegian har nog råd att flyga halvfullt! Däremot deras konkurrent Ryanair har nog inte råd att flyga halvfullt. En i släkten skulle bl.a till Malta med Ryanair och flygplanet var inte ens halvfullt. Detta var dessutom i säsongsmånad!
|
PAX
2012-10-24 14:24:30
|
SV: Tomma flygplan?
Har flugit CPH-PRG-CPH 10 gånger sedan Augusti med Norwegian. Max 10-12 lediga stolar per flyg. Känns som om dom har bra kabinfaktor, i alla fall på den linjen. Har betalat mellan 900 - 1400 SEK t/r, och grannarna i sätena brevid ungerfär lika mycket. Vet inte om det räcker för att täcka deras kostnader på en B738........
|
thomas
2012-10-24 10:26:22
|
SV: Tomma flygplan?
frågan är vad som står i DTS en på ARN MMX GOT BMA där finns sanningen om beläggningen på alla flighter DTS (Daily traffic survey) används för flygbolags debitering
tror inte på nån annan statistik, bara glädjekalkyler och företagstrixande
|
DYARN
2012-10-23 13:33:57
|
SV: Tomma flygplan?
Flightstats anger Norwegians OTP på ARN-GOT till 94% och SAS till 96% och på GOT-ARN är siffrorna för Norwegian 97% och SAS 96%. Beräknat på 15 augusti till 15 oktober. Malmö Aviation på BMA-GOT och omvänt får 93%/96%.
Statistik kanske är en mer tillförlitlig källa än några enstaka flygturer hit eller dit och om det nu är så att alla vi på Norwegian inte vet när vi ska avgå så tycker jag att det är anmärkningsvärt att vi lyckas vara på tid så ofta som vi är.
|
GOT-STO
2012-10-23 00:27:02
|
SV: Tomma flygplan?
Halvfullt ombord. Gratis Wifi. nya plan med Skyinterior och billigare pris. Jag klagar inte. :)
|
Färre pax
2012-10-22 22:27:41
|
SV: Tomma flygplan?
Lågkonjuktur nu med. Har Norwegian färre pax har alla andra det med...........
|
Timebuiding
2012-10-22 20:07:03
|
SV: Tomma flygplan?
Det skulle vara grymt om Norwegian började sälja paket för att bygga flygtid. Jag skulle lätt betala för att flyga några hundra timmar 737. Det har ju funnits i USA länge, så varför inte här?
Så vad väntar du på Björn, 200.000kr för 300 timmar 737.
|
pengar
2012-10-22 19:47:39
|
SV: Tomma flygplan?
Det spelar ingen roll, det är ju styrmännen som betalar biljetterna numera!
|
Bokaren
2012-10-22 16:47:36
|
SV: Tomma flygplan?
Norwegian har idag (22 okt) ett snitt på 143,8 passagerare per flygning. Läget är med andra ord alldeles utmärkt.
|
Björn Borg
2012-10-22 16:09:27
|
SV: Tomma flygplan?
Kanske dags att DY går tillbaka till F50 igen för att få upp cabinfaktorn.......
|
Micke
2012-10-22 13:46:23
|
SV: Tomma flygplan?
Har rest ett tiotal gånger med Dy inrikes på sistone och aldrig har någon maskin gått på tid och det har ekat varje gång. Inte mer än 40-50 pax ombord på någon kärra....
|
Anders
2012-10-22 12:48:02
|
SV: Tomma flygplan?
Nu dömmer jag inte ut DY p.g.a. vad jag upplevt på en inrikeslinje. Ser dock att man har ett kulturproblem när besättningarna inte ens vet aktuell avgångstid.
Vad gäller prisdumpning till bussnivå så dissar jag detta totalt. Framförallt därför att kostnaden för att ta sig till och från de flesta svenska flygplatser är väldigt hög. Bara tåg (i Stockholm ser jag det som enda alternativ p.g.a. rådande trafiksituation) och busskostnader i Göteborg är 349 kr för en enkelresa. Då tillkommer flygbiljetter. Inga budgetresenärer är intresserade av flyg på denna sträcka och inget flygbolag har råd att köra gratis.
Nu kommer säkert någon icke 08 att tala sig varm för BMA eller Flygbussar men vi som bor här och flyger regelbundet vet hur illa situationen ser ut.
|
thomas
2012-10-22 09:33:39
|
SV: Tomma flygplan?
DY förlorar hundratals miljoner på MMX och GOT ARN det är en kamp DY aldrig kan vinna Transwede försökte på 90 talet mot SAS och Malmö samma där, de flesta avgångar var mer än halvtomma förlorade massor, bolaget borta sen länge. Det som skulle fungera är att flyga på linjerna utanför stamnätet kraftigt dumpa priserna ner till bussnivå, använda sig av Jet och integrera två utedest typ OSD-SDL-BMA
|
Suck
2012-10-20 21:52:52
|
SV: Tomma flygplan?
Varför försöka analysera en linje eller ett helt bolag baserat på att ni flugit några gång mellan STO-GOT? Skaffa er fakta istället.
|
JP
2012-10-20 21:21:53
|
SV: Tomma flygplan?
@ Anders
Just ARN -GOT har historiskt sett varit den linje alla uppstickare haft svårt att få lönsamhet på. Det finns kanske för många alternativ på sträckan och ska man inte flyga vidare ut i vida världen är Mavia och SJ det självklara valet. Därför blöder SAS också mycket på sträckan. Norwegian har valt att knyta ihop MMX-ARN och GOT men inte räknat med storvinst just till GOT. Nu har DY ett viktigt nav i GOT varför linjen är strategiskt rätt. Det kan givetvis heller inte vara fullsatt om du flyger kl 11.00 en vardag, men det är lika illa för alla flygbolag. Man kan naturligtvis försöka plocka russin ur kakan genom att bara flyga på peaktider, men vill man överleva idag måste en komplett produkt erbjudas.
|
Anders
2012-10-20 18:31:56
|
SV: Tomma flygplan?
Det finns inga andra flygbolag än Malmö Avi och SAS som nått någon högre beläggning på STO-GOT. Huvudkonkurrenten är X2000 men eftersom SJ haft så mycket strul väljer nog fler flyget nuförtiden. Norwegian har tyvärr inte utmärkt sig som ett bolag som bryr sig så mycket om tidtabellen de gånger jag rest med dem. Börjar ofta ombordstigningen så sent att en tidtabellsenlig avgång blir omöjlig (även då planet stått över natten). Någon gång har jag sagt till pursern "det blir svårt att komma iväg på tid nu" eller något liknande och fått svaret "vilken tid ska vi gå då?"... Med en sådan attityd är det kanske inte så konstigt att vi alltid varit sena. Men billigt var det!
|
Acer
2012-10-20 17:39:54
|
SV: Tomma flygplan?
Inte mycket till statisktiskt underlag du kommer med. Låt oss säga att Norwegian har 50 flygplan som per dygn flyger cirka 200-250 flygningar så vad säger det att du rest några gånger med dem på sista tiden............egentligen inget
|
Rädd Groda
2012-10-20 17:35:10
|
SV: Tomma flygplan?
Jag trodde Januari var sämsta månaden?? Oktober har vi väl alla som skall till konferenser, möten etc. plus höstlovet då Svensson reser en del? Blir lite fundersam då Norwegian håller lägre priser än konkurrenterna, då borde ju kabinfaktorn vara högre.....eller har jag fel nu igen?
|
Tryggve
2012-10-20 16:06:17
|
SV: Tomma flygplan?
Inga problem så länge Norsk Oljefond sponsrar
|
Tanya
2012-10-20 15:54:31
|
SV: Tomma flygplan?
Kan man inget om braschen så kan det verka så.
Nu är det allmänt känt att oktober är en av årets sämsta månader när det gäller flyget, vilket leder till halvfulla flygplan.
|
Peppe
2012-10-20 15:04:51
|
SV: Tomma flygplan?
Håller med, åkt med Norwegian 4 gånger senaste månaden mellan Göteborg-Arlanda. LÅNGT ifrån halvfullt kan jag säga. Skulle gissa på 50 pax i snitt. Kan aldrig hålla
|
Tillbaka