Flygnyheter
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Innehåll nr 5 - 2012
Beställ detta nummer
,
Prenumerera
,
Tidigare nummer
,
Om Flygrevyn
Det är först när vi känner vår historia som vi kan förstå vår samtid. Vi kan reflektera över det som varit och bära med oss kunskaperna till nytta för framtiden.
Med andra ord är det viktigt att värna vårt flyghistoriska arv. Flygvapenmuseet är en institution som ska förvalta detta arv och inte som man nyligen gjort skrotat den första
Viggen-prototypen 37-1. När ett stycke flyghistoria av den digniteten ska skrotas är det rimligen ett beslut som angår fler än de fåtalet föreningar som nu tillfrågats.
I vilket annat land där man anser sig vara flyg- och teknikhistoriskt intresserad skulle man komma på att skrota en prototyp av Viggens kaliber?
Vad står på tur nästa gång - lill-Draken?
Regnet har bara öst ner större delen av sommaren och däremellan har det varit kallt. Något mindre drabbade av regn och rusk har vi varit som bor på östra sidan av Sverige,
men det blev inte riktigt den sommar vi drömde om i vintras.
Sommaren har säkert också varit en hård prövning för alla flygdagsarrangörer, men flygdagsbesökare är ett tufft släkte och trots oväder verkar det som många passat på att besöka
någon av de ovanligt många flygdagarna i år.
Men om man ska se något positivt i det hela så kunde jag plocka de första kantareller ovanligt tidigt i år. Och dammen som grävdes fri från all igenväxning i höstas har varit fylld till bredden med vatten större delen av sommaren till glädje för alla vattensalamandrar. Mina odlingar däremot har på grund av kylan inte gett vad jag hade hoppats på. Men då får man trösta sig med att det lilla man skördar smakar desto godare. Annars har sommaren gått i sakta mak. Siamesbröderna Movitz och Merlin har varit utekatter och rumsterat om i naturen. Den artonårige grannkatten Spiken har förlagt sin sommarvistelse till gården till båda brödernas förtjusning. Med ålderns rätt vill han ha lugn och ro och vill helst slippa brödernas närgångna beundran.
Där är vi människor och katter olika. För vem vill inte ha lite beundran på ålderns höst?
Christina
2 ... Nytt liv för MiG-31
Medan länder i väst brottas med ekonomiska problem rustar ryssarna sitt flyg som i fornstora dar. Det handlar inte bara om superjägare som PAK-FA/Sukhoi/T-50. Även äldre system uppgraderas. Senast i raden är MiG-31 "Foxhound".
4 ... Raptor - En värsting
När beslutet om en efterföljare till F-15 togs i början av 1980-talet lades en beställning av inte mindre än 750 flygplan. När produktionen av F-22 upphörde 2009 hade antalet skurits ner till 187. Men generalerna har inte givit upp hoppet om ytterligare produktion och US Air Force har beordrat Lockheed att spara verktyg, giggar och annat materiel som använts vid tillverkningen.
28 ... Po-2 - Ett tickande bombflygplan
Polikarpov, ett dubbeldäckat skolflygplan som producerades från 1928 fram till en bit in på 1950-talet kom att bli ett av världens mest tillverkade flygplan. Po-2 fick öknamnet symaskinen på grund av den lågvarvigt tickande motorn.
34 ... Farnborough - Flygmässa i medvind
Vid årets stora flygmässa visade orderingången för tillverkarna en uppåtgående trend. Trots finanskrisen så är det uppenbarligen inte allt för illa ställt med den globala flygindustrin. Som vanligt slogs giganterna om mediaintresset och försökte övertrumfa varandra i antalet beställningar.
42 ... Helikopter i miniformat
Vad sägs om en egen liten helikopter för privat bruk? Kanadensaren John Uptigrove säljer en liten mini- helikopter i glasfiber som gör drygt 100 km/tim. Den är behändig och kan lätt transporteras på en släpkärra. John ser den själv mest som ett rekreationstransportmedel och kanske är den något för dig som vill lätta lite på plånboken.
48 ... Öga från ovan
Boeing har tagit ett stort steg framåt med sin nya teknikdeminstrator Phantom eye. Det obemannade flygplanet kan hålla sig i luften fyra dagar i sträck, på höjder upp till 19 000 meter och bära en nyttolast på drygt 200 kilo. Phantom eye är lika bred som en 767:a, men det färdiga flygplanet som man utvecklar kommer att bli 30-40 % större och klara nyttolaster på närmare ett ton!
56 ... Sommarens flygdagar
Vi har packat tio sidor med några av de mest minnesvärda händelserna från sommarens flygdagar.
... Plus mycket, mycket mera ...
Mer information:
Flygrevyn.se
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap