Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ny svensk SAS strejk!

Tråden startades av Jan

SAS varnar ny pilot strjek i Sverigen nästa vecka.

Publicerad den 2016-06-05 12:20
Skriv ett svar
Antal svar: 147

svar

Anders
2016-06-27 08:22

Nästa år är det danskens tur när deras pilotavtal löper ut. De har fått stå stilla vilket varit frustrerande under strejken. Men fredsplikt är fredsplikt. Tippar på en repris nästa år, dansken vill alltid ha lite mer, ha det lite bättre och RG som inte gillar danskar…

C
2016-06-26 21:20

Det var väl ett ettårigt avtal..eller hur – smart

sv C
2016-06-26 18:22

De 300 millar är en förhoppningsvis en engångskostnad – smart!
Gånger tio 300000000:- !!

C
2016-06-26 08:25

Enligt SAS skulle piloternas krav kosta nästan 100 miljoner årligen så det var bättre att det blev strejk som kostade 300 miljoner + allt negativt för kunderna…smart!!

Uo
2016-06-26 08:22

Det kostade inte SAS en krona för de får pengarna av svenskt näringsliv. Men de får bara pengarna om vissa krav följs såsom märket på 2.2%.. Så alla ni Jantesvenskar när ni vaknar upp ur masspsykosen så kommer ni inse att svensk arbetsmarknad o den svenska modellen är död, glöm att förhandla om något i framtiden…

Gunnar
2016-06-25 19:20

SAS strejken kostade bolaget 300 mil +…….

@verklighetsuppfattning
2016-06-15 17:58

Låt någon annan en piloter flyga maskinerna. Tror nog du måste ge dig på den punken, det är nog spetskompetens ut i fingerspetsarna. Har du ett b körkort kan du köra alla bilar. Med flygcert utan typutbildning sitter du som ett frågetecken i cockpit.

Abc
2016-06-15 06:10

Någon som har siffror på hur mycket de yngre tjänar på att SAS nu slår ihop till en och samma löneskala. Ingångslönen var 28845, men vad är den på nu och hur ser stegringen ut?

intemittnamn
2016-06-14 16:04

Swissair som återuppstod i Swiss – piloterna där har fetare villkor än dem på SAS.

De piloter som varit med ett tag i matchen på Norwegian och Ryan har löner i paritet med “gamlingarna” på SAS, t o m bättre.

Självklart kan inte media bara hålla sig neutrala utan ropar lyxstrejk yadayada. Givetvis med DI och Ex-pressen i täten.

Bengt
2016-06-14 14:39

Stenson, det som är problemet. Det sitter massor med mellanchefer som du och tjänar för mycket utan att göra någon nytta. Skulle alla ni strejka imorgon skulle inte en enda passagerare märka av det.
Ett uppköp från Lufthansa så skulle ni direkt bli övertaliga och ett betydligt mer slimmat SAS, anpassat för att flyga flygplan och inte som arbetsmarknadsåtgärd åt staten.

pf
2016-06-14 14:33

RG, når skal han gå på ny tiggerferd til de tre eierlands regjeringer ?

En dag så kommer svaret at SAS kobles fra statenes livredningsmaskin.

Da sitter man med et SAS, som raskt kan være mye mye mindre, og ikke minst med behov for langt færre piloter enn i dag. Fordi det må vises lønnsomhet på en helt annen måte.

Vi får for pilotenes skyld da håpe at det fremdeles rekrutteres i UAE, Oman eller China. Eller at Ryanair og Norwegian fortfarande trenger skyjokies

Stenson
2016-06-14 13:54

Jonte tomte, de enda mellanchefer på sas som tjänar som piloterna är mellancheferna på pilot avdelningen, kom ned på jorden, 40000:- efter 22 år i firman ansvar för trafikavveckling och 25 tjänstemän, ingen övertid 6 veckors semester.

@ @ Jonte mfl
2016-06-14 13:43

Finns de bland SAS markpersonal som börjar oroa sig för följande scenario nu:

1. Bolaget tappar massa pengar pga strejken.
2. Kris och konkurshot.
3. SAS tigger pengar från statskassan.
4. För att visa tecken på “reformvilja” och imponera på regeringens räknenissar så outsourcar man hela SGH
5. Alla skrivbordsjobb blir kvar i SAS

TT
2016-06-14 12:47

@E

Hört talats om LAS? Det du önskar är olagligt i Sverige, tacka “din” socialistiska regering.

@Jonte m.fl.
2016-06-14 11:41

Om SAS lägger ner kommer piloternas lön att öka. Piloterna hos Norwegian tjänar bättre än de på SAS gör. Svaret – SAS är en skrivsbordsarbetsgivare med alldeles för mycket mellanchefer som håller varandra om ryggen. Norwegian har en mycker mer “slimmad” organisation. Innan SAS-krisen 2012 hade Rickard Gustafsson en årslön på 10 miljoner (!!!) samtidigt tog Bjorn Kjos ut knappt 3 miljoner. Det som skulle hända är att alla piloter skulle återanställas i ett nytt bolag, troligtvis till bättre arbetsvillkor och lön. De på Frösundavik är de som skulle förlora på det…

För några år sedan var det flera mellanchefer i SAS som sökte jobb i Swedavia. När de kom med sina löneanspråk blev de utskrattade och Swedavia bad DEM att komma ner på jorden! (dessa chefer har inget ansvar för människorliv, de jobbar aldrig helg eller röda dagar, de har minst 4 veckors sommarsemester och går hem senast klockan 17 och om det mot förmodan stannar kvar får de övertidsersättning eller kan flexa en annan dag). SAS mellanchefer tjänade bättre än andra i branschen…SAS piloter tjänar 60% av andra piloter i Europa.

SAS piloter står för 6% av de totala kostnaderna i företaget. Skulle de arbeta gratis sparar SAS alltså enbart 6% av de totala kostnaderna…SAS piloter försöker förmedla att det är dags att se åt de övriga 94% för att se vilka besparingar som kan göras där (men man vill självklart inte att det ska drabba andra “operativa” anställda, så som kabinpersonal, lastare, markpersonl etc. man vill att det helt enkelt ska bli färre skrivbord).

Det handlar om svensk avundsjuka från de som inte är insatta i branschen. Varför tror ni att flygvärdinnorna är tysta i debatten? De har en ingångslön på 19500 och hade mer än gärna strejkat om möjligheten fanns (de får dessvärre inte pga ett avtal som Unionen skrev på). Flygvärdinnorna hade kämpat för exakt samma sak som piloterna då de också jobbar 6 av 8 helger, upp till 14 h/dag, röda dagar, enbart har tre veckors sommarsemester och INGET ob-tillägg. Hade det kallats för “de har redan så bra arbetsvillkor”???

Flygvärdinnorna backar piloterna! (de är tysta för att de blir av med jobbet om de säger det öppet. En sjuksköterska, lärare, läkare etc. (offentliganställd) har grundlagstadgad rätt att kritisera sin arbetsgivare i media…det har inte en flygvärdinna!)

Pilot
2016-06-14 09:02

Det är bara fokus lön?!!! Gamla piloter inte nöjda bara de yngre nya? HAR DU MISSAT RESTEN AV PUNKTERNA STREJKEN HANDLAR OM? Exempelvis vill SAS öka inhyrningen av andra bolag istället för att anställa och flyga själva. SAS säger att de bara får nytta 11% inhyring. Ja men fet är baserat på passagerarkilometer. Om SAS utökar sina långlinjer vilket de håller på och göra så kan mer inhyrning ske på hemmamarknaden i Sverige. Detta vill svenska piloter stoppa, i Danmark och Norge sker inte samma inhyrning ännu. Facket kräver att piloter som hyrs in skall gå under SAS kollektivavtal. De flyger SAS målade flygmaskinen så att passagerare inte märker skillnaden.

Verklighetsuppfattning
2016-06-14 08:13

Absolut, spetskompetens måste betalas bra, något vi är dåliga på i Sverige.

Men, en pilot är knappast spetskompetens ????.

Jonte
2016-06-14 08:03

Kaffe eller the:
De som står på kö är inte andra piloter utan samma piloter. Vad jag menar är att resten av SAS försöker anpassa sig. I och med SPF’s aggerande riskerar man hela bolaget, och därmed att marknads andelar till bolag som har väsentligt sämre villkor.
Där i en hypotetisk framtid ex SAS piloter får söka sig.

Även SPF har såklart gjort uppoffringar men nu helt plötsligt när man börjar få kontroll någotsånär på SAS då ser vissa en direkt möjlighet att sko sig, utan tanke på vilken sits man sätter resten av företaget i (anställda människor med familj att försörja dom med). Rimligt är väl medlarnas bud på genomsnitts procent satsen?

Jag förstår visst att det finns två delar i SAS där de äldre tjänar mycket mer, vad jag tror är att dom som står på barrikaderna tyvärr är de “äldre”. Dom “yngre” är förmodligen mer än nöjd med medlarna bud.

Och hur jag jobbar, det tänker jag inte ens diskutera då jag försöker driva ett litet företag och mina villkor är betydligt sämre än dom jäkla drömvilkoren du beskriver.

Mest av allt är jag besviken att denna grupp smått smutskastar svensk flygindustri och överskattar sin egen roll i SAS med sitt beteende.

Ekonom
2016-06-14 00:49

Som någon tidigare har nämt så var senaste gången de svenska SAS piloterna strejkade 1995!!!!

Spetskompetens skall betalas bra och vi i vårat alltmer outsourcade land måste bli bättre på att stå upp för dessa och övriga arbetsplatser. Annars har vi inga jobb att gå till överhuvudtaget snart och inga skatteintäkter att betala vårat samhälle och social skyddsnät som hjälper folk i behov. Något som arbetstagarrörelsen har kämpat de senaste 100 åren för att bygga upp. Vi måste bli tuffare och våga stå upp för våra jobb och avtal, punkt!

Det kostar att driva företag och ha anställda i Sverige, men samtidigt ges man då möjlighet att verka på en extremt köpstark marknad. Kan t,ex, då SAS inte bedriva flygverksamhet och samtidigt erbjuda sina anställda marknadsmässiga villkor, har man då något existensberättigande? SAS problem är inte att deras flygande personal har höga lönenivåer, så enkelt är det om man ser sig om bara i närområdet. Finns massa sidor där man kan gå in och jämföra, pilotjobsnetwork tex. SAS flygande personal har gått med på enorma lönesänkningar de senaste 10-15 åren för att hjälpa bolaget, då man har varit extremt lojal mot sin arbetsgivare. SAS problem är snarare dess demografi, då man har en åldrande personal som har varit i bolaget länge och därför kommit upp sig på dess lönestegar. Lönenivåerna på SAS är låga marknadmässigt, även om det kan svida i ögonen på många i jantelagens avlånga land, men så är det! SAS har enorma overheadkostnader och det är där man måste in och skära om man någon gång ska få rätt på skutan. Detta har man aldrig riktigt tagit tag i då man alltid har kunnat vända sig till sin hängivna flygande personal när det har krisat för att spara pengar.

Jag har full respekt för SAS piloterna och att dom vågar sätta ner foten, tycker det är enormt starkt och jag hoppas på att fler arbetsgrupper blir bättre på att göra detsamma. Det kommer gynna oss alla i slutändan.

Kämpa på! / företagsekonomen

Donald T
2016-06-14 00:44

Svenska piloter på SAS långa linjer till USA och Asien strejkar inte.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500