Skriv ut  

Superlandning räddade 150 passagerare

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 16 januari 2009
Dramatiken var stor under några minuter på natten till fredagen, när 150 passagerare och fem besättningsmedlemmar tog sig ut från ett flygplan av typen A320 som färdades med strömmen i Hudsonfloden i centrala New York. Nu hyllas piloten som landade planet på vattnet, inte minst av kollegor, stadens borgmästare och resenärerna som mestadels klarade sig utan skador.

Strax efter klockan tre på eftermiddagen, lokal tid, lyfte US Airways A320 från flygplatsen LaGuardia i New York. Kort därefter rapporterar kaptenen, Chesley Sullenberger, från 920 meters höjd, att planet befinner sig i ett nödläge på grund av att fåglar, sannolikt gäss, har slagit ut planets båda motorer av typen CMF-56.

Inom kort blev det uppenbart för trafikledningen att piloten inte skulle kunna återvända till LaGuardia eller nödlanda på någon annan flygplats i närheten. Radarskärmarna visade hur planet manövrerades i riktning mot Hudsonfloden.

Flera boende längs floden berättar att de först inte var säkra på att det var en olycka som de bevittnade utanför sina fönster, eftersom landningen föreföll så kontrollerad, som om piloten var på väg att landa på vilken bana som helst, förutom då att det var vatten i stället för mark och att landningsställen inte var utfällda.

Hudsonflodens lugna vatten var en fördel för piloten, säger flygexperter till nyhetskanalen CNN. Chesley Sullenberger, en före detta stridspilot med 40 års flygvana, får beröm för att han landade planet på jämn nivå i vattnet, så att det inte tippade över eller bröts i bitar.

Passagerare beskriver att de hörde en smäll, såg eldflammor från motorerna och sedan hörde ett meddelande från piloten som bad alla förbereda sig för en hård landning.

Sekunder efter att planet landade i vattnet fick passagerarna upp dörrarna till nödutgångarna och påbörjade evakueringen. Planets upplåsbara rutschkanor användes som livbåtar. Andra passagerare stod i rad på planets båda vingar tills hjälpen kom fram.

Räddningscentralen utlyste redan innan landningen en så kallad mobiliseringsnivå ett, som används för att påkalla fara och förbereda räddningsaktioner. Kustbevakningens båtar, liksom pråmar som används som vattentaxi och för guidade turer, skyndade till planet och kunde hjälpa passagerarna redan inom några minuter.

Ombord planet fanns också en bäbis. Alla passagerare och besättningsmedlemmar räddades och har enligts nyhetsbyråer förts till sjukhus för behandling av chock och lindrigare skador. En kvinna uppges ha brutit båda benen.

- Normalt sett brukar inte folk anlända i New York på det här viset, men så länge som alla klarade sig är det sekundärt, sade New Yorks borgmästare, Michael Bloomberg, enligt nyhetsbyråer.

Passagerare som efter olyckan berättade om sina erfarenheter för tv-kanaler var eniga om att piloterna och kabinpersonalen hade gjort sitt yttersta för att evakueringen skulle genomföras under lugna former. Piloten var den sista som lämnade planet, efter att först ha kontrollerat att ingen annan var kvar ombord.

Chesley Sullenberger, som räddade US Airways 1549, är 57 år och bor i Kalifornien. Enligt AP driver han också en konsultfirma med inriktning på flygsäkerhet. Innan han började hos US Airways 1980 flög han stridsplan av typen F4 i det amerikanska flygvapnet.

Timmar efter nödlandningen skapades en fanklubb på den sociala internetsajten Facebook. Gruppen har redan mer än 2,400 medlemmar. (Ingressbilden kommer från den sidan).

Airbus A320 och många andra flygplanstyper kan flyga även om bara en av planets två motorer fungerar. Att båda motorerna slås ut är mycket ovanligt. Flygplanens motorer är skapade för att klara krockar med fjäderfän.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev