Klarar sig SAS till nästa år?
Har nämligen bokat en långresa med SAS nästa år.
Hur stor är risken för att bolaget går i konkurs?
svar
@pf: Pardon my ignorance, “Gullan”? Jeg er ikke lige med (har Googled det). Jeg fornemmer en joke 🙂 Leskedrikk – jeg syntes at vi var kommet lidt ud på et sidespor…
Styrelse SAS AB
Kåre Schultz Ordförande
Joe McConnell
Jude Bricker
Henriette Fenger Ellekrog
Peter Stensgaard Mørch
Alexandre Boissy
Anders Boyer-Søgaard
Lennart Selggren
Jens Lippestad
Kim John Christiansen
Jakob, misforstår jeg, leskedrikk ?
Er det ikke “Gullans” kaffe vi diskuterer ?
Vad är det här för oseriös och verklighetsfrånvänd tråd?
Ja, SAS är kvar nästa år. Troligtvis året efter det. Och året efter det.
De växer med fler flygplan och nya rutter, de dominerar svenskt inrikesflyg, ägarna är nöjda, man diskuterar/förhandlar nästa flygplansorder osv.
Hej Andreas.
Visst är det så.
Kanske du missförstått mitt budskap eller har jag uttryckt mig otydligt!
Sham: Ditt påstående är en omöjlighet. Du kan inte ha flera moderbolag. Då ingår de inte i samma koncern. Nationella dotterbolag däremot.
Det finns inget svenskt inflytande kvar i besluten om SAS framtid, så vad pratar du om?
Andreas.
Även Norge och Danmark hade ett nationellt moderbolag en gång i tiden.
Svenska ABA hade Malmö/Bulltofta som mellanlandningsplats före skuttet ut i Europa. Räckvidds- och passagerarskäl.
När SAS bildades tvingades denna mellanlandning till Köpenhamn och en pendellinje infördes mellan Bulltofta och Kastrup.
På så sätt anser jag att ABA “kidnappades” och vi är för gott fast i denna fälla.
Moderbolaget för SAS har sitt säte i Sverige (d.v.s ett Svenskt bolag som styrs av Svenska lagar).
Nationalitet på aktieägarna har ingen betydelse, bolaget är Svenskt!
Ett moderbolag tillsammans med ett eller flera dotterbolag bildar en koncern.
Begreppen moderbolag och dotterbolag definieras i årsredovisningslagen.
Moderbolaget är det bolag som har ett bestämmande inflytande över det andra bolaget, dotterbolaget. Moderbolaget innehar därför ofta en röstmajoritet i dotterbolaget, alltså mer än hälften av rösterna på företagets bolagsstämma . Ett dotterbolag kan även kontrolleras genom avtal som ger moderföretaget ett stort inflytande över verksamheten.
I de flesta fall är dotterbolag ett aktiebolag men ett dotterbolag kan också vara en ekonomisk förening, ett handelsbolag eller kommanditbolag.
I en koncern med flera dotterbolag brukar dessa sinsemellan kallas för systerbolag. Ibland används begreppet filial istället för dotterföretag.
Om ett företag äger en stor del av ett annat företag men inte så stor del så att det räknas som ett bestämmande inflytande brukar man tala om intresseföretag.
SAS AB ingår i en koncern med totalt 19 bolag.
SAS AB har 13 dotterbolag.
https://www.allabolag.se/organisation/sas-ab/solna/kontorstj%C3%A4nster/2K1W5XVI63II9
Handler denne tråd om luftfartsselskaber eller læskedriksfabrikanter?
Om nu SAS går så fruktansvärt bra som Daniel, Linkan, SAS och några andra signaturer upprepar med frenesi – vilka linjer är det då som visar överskott? Knappast långlinjer som har en stor dipp just nu pga av Asien-trafiken som är besvärlig och den uppkomna situationen med kraftigt minskande efterfrågan på USA-resor. Vad är det som kommer att få SAS att vända en förlust på 2,1 miljarder SEK förra året till ett överskott innevarande år? Att skära ner personal med 200 personer kommer inte att hjälpa få bort underskottet.
Jag förstår att detta forum främst är ett forum där flygpersonal inom SAS och BRA skriver illa om sina kolleger som ej flyger och mestadels klagar på sina löner och villkor som halkar efter. Danska staten har aviserat att de är nöjda med SAS-investeringen pga att den genererar arbetstillfällen i Köpenhamnsområdet men vad tycker övriga aktieägare när deras investeringar sakta men säkert tynar bort pga av förlusterna? Kommer SAS att avveckla SGH på ARN och i OSL? I CPH vågar man inte röra SGH eftersom det skulle skapa omfattande strejker om SAS avyttrade dotterbolaget.
Att AF/KLM skulle öka ägandet beror helt på om bolaget kan vända sina övergripande förluster i egna moderbolaget. De franska och nederländska facken lär protestera högljutt om bolaget satsar pengar i ett blödande SAS samtidigt som de skär ner på personal i egna bolaget. Blir en intressant höst/vinter.
Jag håller med Linkan, Coca Cola är svenskt så länge det finns ett bokag i Sverige.
Om det är språket som styr flygbolagets ”medborgarskap” så är väl alla flygbolag mer eller mindre engelska…det är väl det officer språket i branschen och industrin.
Coke: Det är väl helt olika saker att internationella bolag som Coca Cola har dotterbolag i olika länder och att SAS har ett svenskt moderbolag?
Man får så klart ha egna definitioner för bolags nationalitet, men ni som går på ägande måste tillhöra en unik liten klick i världen som har det jobbigt med all research ni måste göra. Refererar ni t.ex. till det i mitt tycke brittiska oljebolaget BP som norsk-amerikanskt för att de största ägarna är norska staten och amerikanska banker? Och om ägarandelarna förändras så måste ni uppdatera er hela tiden? Det låter verkligen jättejobbigt.
Vad händer med Sverigetrafiken när “dansk-ametiksnska-plus-lite-til”går i konkurs?
Tycker synd om Er som inte har kunskap om Svensk lag.
Men för mig får ni tro vad Ni vill.
Det ändrar på inget sätt verkligheten.
Det visar enbart på Er okunskap!
Linkan med flera tror att ett bolag är svenskt bara för att det har ett organisationsnummer registrerar i Sverige. De tror att Coca Cola är svenskt.
Man pratar ideligen om statskassan i Sverige, som om den skulle vara någon sorts självändamål. Det är väl rimligen det privata ägandet som ska vara det huvudsakliga syftet med all verksamhet? Staten ska inte vara en aktör på en fri fungerande kapitalistisk marknad.
Bäste Svenne Banan, SAS är inte svenskt på något sätt, om du vet något som vi andra inte vet så dela gärna din information.
SAS CONNECT har ju engelska som officiellt språk, hur svenskt är det??
SAS är vårt Svenska flygbolag!
Det skall vi vara rädd om.
Det är ett Svenskt bolag, registrerat i Sverige.