Kabinanställda är överens med arbetsgivarna

Publicerad den 26 maj 2025
Kommentarer
Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) och Svenska Flygbranschen har nått en historisk överenskommelse för kabinanställda. Varslet om stridsåtgärder dras därmed tillbaka.

För första gången har Transport förhandlat om Kabinavtalet, då avtalsområdet skrevs över från fackförbundet Unionen tidigare i år. Nu har en historisk överenskommelse nåtts mellan Transport och Svenska Flygbranschen efter att Transport tvingades att varsla om stridsåtgärder.

– Överenskommelsen innebär förändringar som arbetsgivarna inte har tillgodosett på decennier. Nu har vi fått till en historisk överenskommelse som jag med stolthet står bakom. Uppgörelsen innebär förbättrade förutsättningar och villkor för kabinanställda, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Bakgrunden enligt Transport
Bakgrunden till att Transport varslade om stridsåtgärder, i form av strejk och blockad, var arbetsgivarnas ovilja att möta kraven om förbättrade arbetsvillkor för kabinanställda samt hur den lokala förhandlingsprocessen ska gå till på respektive flygbolag.

– Tidigare har de lokala förhandlingarna på respektive flygbolag varit bakbundna av fredsplikt. Förr kunde arbetsgivarna diktera villkoren lokalt, men nu är det stopp för det. Vi har fått igenom en rättvis förhandlingsprocess lokalt som innebär stärkt förhandlingsstyrka och som i längden möjliggör tryggare arbetsvillkor på varje flygbolag i Sverige, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Svenska Flygbranschen menade att de var tillmötesgående
– Vi har varit redo att skriva på ett avtal med Transport inom ramen för märket sa Förhandlingschefen Linda Rafsbäck från Svenska Flygbranschen.

Det nya avtalet
Ett preliminärt centralt Kabinavtal är tecknat och träder i kraft retroaktivt från 1 maj 2025 – förutsatt att lokala förhandlingar är avslutade på respektive flygbolag senast den 18 juni 2025. I det preliminära centrala avtalet, som gäller för samtliga flygbolag i Sverige som går under Kabinavtalet, har Transport fått in tydliga förbättringar. Maximal flygtid på 47,5 timmar per rullande 7 dagar införs i det centrala avtalet. Branscherfarenhet kan numera tillgodoräknas vid byte av flygbolag, vilket tidigare inte varit möjligt.

I samband med uppgörelsen dras de varslade stridsåtgärderna tillbaka.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Re FDP DP
2025-05-27 18:54

Så vad menar Transport när de skriver “47,5h flygtid”? Är det blocktid, tjänstgöringstid eller flygtjänstgöringstid. Det finns inget begrepp som heter “flygtid” i dessa sammanhang så det blir väldigt oklart när Transport skriver som de gör.

FDP DP
2025-05-27 09:45

Jag tror folk blandar ihop blocktimmar och arbetstid här. Det fungerar väl bra i andra branscher…med erfarenhetstillägg. Du får till och med ta med dig erfarenhet från flyget om du börjar jobba på tåg. Det handlar om ganska små summor…dessutom sparar flygbolagen tid på utbildning om du anställer en tidigare flygande.

tveksam CC2
2025-05-26 20:32

Hoppas verkligen att de menar max 47,5h Tjänstgöringstid och inte flygtid löpande under 7 dagar. Annars har vi gått ett steg tillbaka.

Transports hemsida;
“Maximal planerad flygtid är 47,5 timmar per rullande 7 dagar.”

47,5h flygtid på 7 dagar är brutalt.

Gällande att man ska få ta med sig erfarenhet till andra bolag så kommer förmodligen alla bolag bara anställa helt nya utan erfarenhet.
Så Grattis alla nya som vill arbeta som CabinCrew.

Avtal
2025-05-26 10:17

Det är bara att gå in och läsa på transportförbudets hemsida.

DeBakka
2025-05-26 09:19

Efter sommaren kommer tveksamt lönsamma linjer att läggas ner och därmed bemanningsbehovet samt möjligen högre biljettpriser.

Nya avtalet
2025-05-26 08:58

Var kan man ta del av det nya avtalet, hur har ni fackligt anslutna blivit informerade om det nya avtalet?

Zlåtan Obra
2025-05-26 07:52

Bra att ni kommit till en överenskommelse. Undrar om vilka flyg arbetsgivare kommer anställa i framtiden, erfarna som ska tillgodoräknas sig löner från tidigare arbetsgivare, eller väljs nya, för lägre lön? Kommer bli betydligt tuffare att byta arbetsgivare framöver.

@Tjänstetid
2025-05-26 07:40

Maximal flygtid är 100 timmar på varandra följande 28 dagar. 47,5 timmars flygtid per rullande 7 dagar kan innebära än tjänstgöringstid på 60 timmar vilket är EASAs begränsning. Det kan väl inte vara en förbättring.

Kabin N
2025-05-26 06:39

Äntligen! Bra jobbat.

VV
2025-05-26 06:38

Bra jobbat transport! Äntligen, nu får vi hoppas att flygbolagen följer nya avtalet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten