SAS ska varsla personal
Idag fick de anställda på SAS veta att det skall göras en ”organizational reset” inom corporate (inte operational).
SAS VD Anko tycker det är för mycket möten för att ta beslut och gå framåt.
Runt 1500 tjänster inom deras ”scope” som ska gås igenom men totalt ska cirka 200 tjänster inklusive vakanser bort. Facken är redan underrättade i april månad och det pågår förhandlingar. De hoppas ha det klart innan sommaren så de drabbade får veta.
Har ingen källa mer än SAS-intranät, vet inte om det blir något publikt om det.
svar
@ Daniel. Var skall dom komma ifrån? Det är ju ingen lång kö idag! Snarare tvärtom. CPH kan jag förstå så länge danska kronan är stark, men resten?
Logisk och naturlig företagsekonomi. Plus och minus >noll
Kan inte du berätta om vad det nya avtalet innebär? Hur mycket kommer kostnaden för SAS att öka?(Eller killgissar du bara?)
SAS skal ansætte yderligere 200 i kabinen til 2026 så nej, ikke en eneste bliver opsagt……
Någonstans ifrån måste cc-avtalets ökade kostnader tas, särskilt som bolaget lever på marginalen.
Flyglinjer kommer att reduceras, bemanningsbehovet minska och administrationen reduceras.
Allt krymper, där cc-avtalet är en faktor till kommande varsel.
“När avtalet för CC får full effekt”
Så det är just kabinens avtal som gör att SAS måste spara?
Vad med piloternas? Dom som jobbar admin? Deras avtal spelar ingen roll?
Folk har verkligen ingen aning om vad dom skriver här
När avtalet för CC får full effekt, lär besparingsåtgärderna behöv växla upp.och därmed nämnda siffra.
Ingen som helst operationell personal påverkas av detta. Landade på 222 roller, upp från 200.
@ Rein, måste du absolut sprida lögner..
Info postad av rain kommer i kontexten att SAS ska gå över till att köra båt (igen) mellan Sverige och Danmark. Då man behöver fler passagerare till CPH i sina ny satsningar. Då man redan har skeppare och styrmän anställda får dessa helt enkelt köra båt istället!
…och givetvis är detta lika trovärdigt som Reins inlägg / kommentar. Troll.
SAS skal ikke fyre én eneste pilot, så den må du længere ud på landet med……
@Rein
Är det Stockholmsbasen man avvecklar? Eller var kommer siffran 200 ifrån?
”Enligt info”, det är ingen bra källa. Det är som att säga att jorden är platt…enligt info. Du får nog vara mer specifik
Vi hoppas alla det allt blir bra.
200 piloter varslas enligt info.
Vissa debattörer här verkar tro att SAS vill flytta HQ till Danmark och Köpenhamn, detta är fri fantasi. Det finns ingen anledning till detta. Det skulle bli dyrt och en helt onödig kostnad.
Vad som händer om och när AF-KL tar över helt får vi se. Jag tror att SAS blir ett helägd AF KL bolag om några år.
Det verkar som att vissa är väldigt besvikna
över att SAS inte satsar på ARN.
Varför i hela fridens namn skulde man göra detta, det löner sig mycket bättre att satsa på CPH. Ser inte många flyg bolag köa för att starta nya linjer från ARN heller.
Som Klas ganske rigtigt skriver er “Besviken Debattør”, den samme person som konstant ændrer navn for at få sine synspunkter til at virke mere virkelige.
Alle skal have lov at komme med sin mening, men når det er den ene og samme person som konstant skifter navn, for at komme med sine personlige negative ønsker bliver det ret så barnligt.
@ Reza – hvis du ikke mener der er sket forandringer i SAS, har du tydeligvis ikke fulgt med i de seneste års udvikling……
sv Klas. Vad menar du det är som förändrats i SAS förutom att de bytt VD med jämna mellanrum?
Sv Klas. Om du tycker det är “raljerande” att försöka svara på signaturen “SAS” inlägg om SAS framtida huvudkotor har jag svårt att förstå varför du inte försöker förklara vad du tycker i frågan istället för angripa mig och andra skribenter. Vad tror du själv och ni andra här på forumet när vad som kommer att hända när det gäller placering av ett framtida huvudkontor för SAS? Ditt inlägg visar precis det jag försöker säga att ni är några här på forumet som hoppas på att allt skall förbli som förr – vilket jag inte alls tror är det som kommer att hända.
Svar till Klas. Förstår inte ditt inlägg där du inte gillar andras inlägg och vill varna (!) andra att inte läsa vissa inlägg. Detta är ett forum där alla skall få komma till tals så länge som de håller god ton. Att spekulera är inte förbjudet. Signaturen besviken debattör försöker tänka ut möjliga scenarier för huvudkontorets framtida placering och vips kommer personliga angrepp.
Det finns andra forum och grupper på sociala medier där ni kan ensidigt hylla allt som händer i SAS och i andra flygbolag . Detta forum är intressant eftersom olika åsikter tillåts komma fram.