Vad håller Ving och Sunclass på med?
Oy-vko skulle komma i november var tanken från början, det blev en inhyrd kärra från Hifly med tillfälligt reg Oy-vkj istället.
Oy- vkf och Vki är mer i hangaren än i luften.
Den 330 som skulle lyfta mot Aruba kl 9 i morse är just nu försenad till 23,30 ikväll.
Ving och Sunclass vill flyga till sina destinationer men har uppenbarligen inte täckning för det med plan som räcker till.
Tidigare under Thomas Cook regi så hade man i allafall plan till det Oy-vki. Oy-vkg. Oy-vkh. Oy-vkf samt inlånade G-omyt. Sista året hade man dessutom G-Tcxb och Tcxc.
Vad har man nu?
Provocerande dåligt i mina ögon.
svar
Planespotter
Skönt, då lär det förhoppningsvis inte dröja allt för länge innan den är i trafik igen
Landar alldeles strax i Tallin.
https://www.flightradar24.com/VKG4996/3909d20f
Verkar vara en planerad flight i morgon enligt flightradar
Skiathos – Tallin DK4996 14:10
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oy-tcg
Något nytt kring OY-TCG?
Flög hem i veckan från canarias
Trevligt nytt flyg! Lukta fräscht
Dialekter är svårt att styra. Men klart att en del dialekter är svårare att ta på allvar.
Dock är det för lite auktoritet och för mycket pk i industrin nu. Personalen gör mems av cheferna och enda de ger är folk ett gott skratt snarare än ledarskap.
Tiden med välklädda chefer med stil och auktoritet är sen länge historia i skandinaviska flygbolag.
Nu är de uppkavlade ärmar på skjortorna och lökringar, lite schysst skogshuggarvibe om man nu gillar sånt.
Dialekter är en smaksak. Jag föredrar norrländska & rikssvenska.
Nu rörde sig jämförelsen om nationalitet inte om bolaget i sig. Alla nationaliteter kan hålla världsklass med rätt träning
At sammenlikna sunclass som er et chaterbolag med emirates som er et lukrativt bolag, som har et stor nettverk ut i hele verden från en hub i emiraterna, blir vel lite som at sammenlikna en lada och en Volvo. Inte i samma klass.
Vad spelar det för roll vad för nationalitet eller färg det är på flygplanet?
Alla kan gå med en dryckesvagn ,torka spya och följa säkerhetsregler som gäller.
Kolla emirates, de kan ha 10-15 olika nationaliteter i en besättning och för det mest 90% av gångerna ger alla lika fem stjänig service.
Det är ingen som sitter på ett skåp i galley med trasig strumpbyxor och käkar godis där inte utan man ger en professionell service ut i fingerspetsarna.
Det har inte med vart flygbolaget kommer ifrån utan hur du utbildar och tar hand om personal.
Och såklart hur flygplanen städas å ses om.
Jag har själv jobbat på Tcss och tyckte alltid när vi flög.emirates till dubai att allt med detta bolag var outstanding och en nivå vi aldrig höll.
På emirates verkar inte finnas kortväxta män med ful dialekt till chefer. Vad är detta att hålla i när det blåser ?
Hvis ving/spies/tjäreborg skal kjøpe seter blir det en større kostnads for de. Slik det er i dag kjøper de seter av sunclass for priser som er mye lavere enn kostprisen. Skal man kjøpe de setene av bra vil det dermed bli en større kostnad for de andre selskapene i konsernet. Jeg tror Petter stordalen og NLTG har full kontroll på hva som lønner seg totalt sett.
Carry
Passagerarna har full koll på vilka dom åker med. Har flygit med BRA/Sunclass? Det är dag och natt. BRA nedsuttna säten, luktar hydralolja, toaletterna stinker. Ja hela planet är slitet. Lågbudget service på det.
Sunclass, nyare plan, servicenivån är hög oavsett. proffs.
Sunclass problem är att dom kanske är lite för stora varav problemen blir större. Banta flottan lite låg lågprisbolagen tex BRA/Jettime ta landsort.
Benplats och service är subjektiva upplevelser som varierar mellan resenärer och rutter. För många spelar det mindre roll om det står Sunclass eller BRA på flygplanet, så länge resan är smidig och prisvärd.
Att Sunclass inte går med vinst på sina flygningar är väl snarare ett bevis på att hyrt in kapacitet som BRA kan vara en smartare lösning. Det handlar om att optimera kostnader, inte om lojalitet till ett specifikt varumärke bara för att man alltid gjort så.
Forskjellene på sunclass, bra og jettime er ganske store, for eksempel er benplassen på sunclass mye bedre, fire timer på bra vil jeg ikke oppleve igjen. I tilleg mener jeg at crewet på sunclass er mye mer trivelig og serviceinnstilt. Også er det jo en fordel å kunne følge samme logo og selskap fra bestilling til du kommer på hotellet.
Sunclass og Thomas cook airlines scandinavia, har ikke gått i pluss fordi de selger reisene billig til ving og spies, derfor går NLTG i pluss men enkelte selskap i konsernet går i minus, det er sikkert mer lønnsomt enn å leie inn BRA.
Vad är det som sunclass har för passagerare som inte Braathens har menar du?
Det är samma utbud i vagnar, samma meny på mat, samma benutrymme på Braathens A319 (endast 319 som flyger för Ving) och Sunclass A321. Kabinpersonalen har bättre avtal och flyger ungefär 25BLH i månaden så mer utvilade också och pigga o glada kontra DK som flyger ungefär 60-75BLH.
Sunclass har 3 Neo kärror, resten är inga nya heller. En skärm som fälls ner med en rutten karta o lite flyg info, thats it. Vad skiljer mer?
Du är löjlig som ens höjer ett charterbolag i Skandinavien, det är samma jäkla skit alltihop. Ut och res i världen så ska du se hur långt bak vi ligger i Skandinavien.
Tjena tänkte boka Thailand med familjen
Vill sitta uppgraderad.
Vad är bäst då? TUI eller sunclass?
@Jens
På vilket sätt är det löjligt? Passagerarna märker ingen stor skillnad om man ska vara krass. Skandinaver ombord på båda och en liknande produkt.
För Ving är det främst destinationen och priset som spelar roll för kunderna, inte vilken operatör som flyger. Alla har sina för och nackdelar, men att påstå att jämförelsen är löjlig känns rätt överdrivet. Vad menar du specifikt skiljer sig så mycket åt.
@Carry
Det är stor skillnad på Sunclass kontra BRA, att du ens nämner det.
Alla flygbolag har problem i bland men jämföra Sunclass med BRA eller Jettime är bara löjligt.
Håller med
Känns omodernt med eget flygbolag som inte gått plus senaste 10 åren.
Vad lever de på att de ska vända?
Enda sättet att kunna driva flygbolag med vinst verkar vara ryanairmodellen