Vad håller Ving och Sunclass på med?
Oy-vko skulle komma i november var tanken från början, det blev en inhyrd kärra från Hifly med tillfälligt reg Oy-vkj istället.
Oy- vkf och Vki är mer i hangaren än i luften.
Den 330 som skulle lyfta mot Aruba kl 9 i morse är just nu försenad till 23,30 ikväll.
Ving och Sunclass vill flyga till sina destinationer men har uppenbarligen inte täckning för det med plan som räcker till.
Tidigare under Thomas Cook regi så hade man i allafall plan till det Oy-vki. Oy-vkg. Oy-vkh. Oy-vkf samt inlånade G-omyt. Sista året hade man dessutom G-Tcxb och Tcxc.
Vad har man nu?
Provocerande dåligt i mina ögon.
svar
OY-VKI flyger nu CPH-ARN…
VKI syntes på flightradar igår
OY-VKE är på gång!
https://aviation.flights/aib/customer/VKG-863
Han kanske tillhör Kelly Bundy reserven i Sunclass kabin??
Men ändå så ger Micke inte själv någon källa till sin såkallade information… men verkar inte som han har nån koll själv alls… ja på hemsidan så verkar ju vki köra varje lördag från slutet på maj till kreta från stockholm o hittade både oslo till kreta och bergen till gran canaria.
Man behöver bara titta på Vings hemsidor för att se att VKI är schemalagd i sommar. Den 14/6 t.ex. ska A333 (VKI) gå ARN-CHQ samtidigt som A339 (VKP+VKO) ska gå från ARN respektive OSL till PMI.
Lite märkligt och oroande att någon som jobbar hos sunclass inte har ngn koll på sitt jobb😂😂
Micke, jag vet inte om jag missförstår dig eller du mig, och du talar lite oklart emot dig själv också i senaste svaret, men då jag både jobbar på Sunclass och personligen har VKI på schemat/rostern flera gånger i juni, samt att flygprogrammet säger att den ska flyga såsom planerat, så vet jag att den både behövs och kommer utgå från bl.a. ARN, OSL och BGO till t.ex. CHQ, såsom det var tänkt från början. Vet inte vart du fått för dig att den inte behövs, den har alltid behövts på sommaren även med 330neo. Sedan, att ha samma ägare och vara samma bolag är också två helt olika saker. Självklart finns det ett djupt samarbete mellan Ving och Sunclass, men för att illustrera: om t.ex. OY-TCG som nu är AOG annars skulle flugit en CPH flight på måndag, en ARN flight på tisdag och en HEL flight på torsdag, då ska alltså Spies Danmark lösa ett nytt flygplan, Ving Sverige ska fixa ett andra, och Tjäreborg Finland en tredje. Det fungerar helt enkelt inte så, utan de har köpt en tjänst av oss att flyga åt dem och det är då upp till ‘Operating Carrier’ att lösa problemet, t.ex. genom att disponera om flottan, eller själva hyra in en sub för att täcka upp. Sunclass flyger även åt bl.a. TUI och Apollo m.m. i bl.a. Sverige och Finland, så då skulle ju även potentiellt sett de också behöva få en syl i vädret annars vid omplanering. OCH, jag är dock inte så orolig personligen, försöker bara ge dig lite insikt i hur det faktiskt fungerar, så hoppas det klarnat upp lite för dig. Ha det! 🙂
Som jag sa så behövs inte VKI i sommar den ersätts inte, Sunclass och ving är samma ägare så dom har redan löst det problemet så du behöver inte bekymra dig 😂😂😂
Inte riktigt så det fungerar. Ving och Sunclass (samt övriga aktörer) har sedan länge enats om ett trafikprogram, och när ett flygbolags maskiner går sönder eller av annan anledning inte kan flyga, så är det flygbolagets ansvar att ersätta för att säkerställa trafiken, precis så som Sunclass gjort genom att omdisponera flottan något för att kunna använda de maskiner man har i högsta möjliga grad. Gällande VKI så är den redan INPLANERAD att likt tidigare somrar flyga som vanligt, det är ingen extramaskin som bara står, och nästa NEO på tur är en liten så den kommer inte att ersätta VKI.
Nu är det så att sunclass flyger för ving,
Så Ving har förmodligen anlitat andra bolag för att täcka upp för dom två a321:or som står på marken, Och till år 2030 så ska hela flottan bestå av NEO-plan så kan hända ett nytt Neo är på ingång och ska ersätta någon av dom som står på marken
Micke
Tar du då hänsyn till att det förutom OY-VKI också står 2 st A321 på marken? Ving har knappast så liten produktion på sommaren att verksamheten fungerar utan störningar med 3 st kärror på marken. Jag hade köpt ditt resonemang om de 2 A321 som står på marken istället varit i luften. Men när 2 st A321 står på marken samtidigt som OY-VKI borde produktionen påverkas.
För övrigt så flög samtliga A339 inklusive OY-VKI förra sommaren. Inget av planen stod på marken mer än någon dag såvitt jag kan se
Airbus a330 brukes på flere destinasjoner under sommeren enn om vinteren i tilleg brukes de fra flere lufthavner derfor behøves den.
VKI kommer til å fly i sommer OSL/ARN skal dele på den sammen med VKO/VKP
För att det är så varje sommar, denna sommar har dom två st 339:or. Och ving har inga långdistanser som tex Thailand under sommaren, Så därför räcker dom två så VKI behövs inte
VKI behøves i aller høyeste grad i sommer, hvor har du den informasjonen fra at den ikke behøves?
Är produktionen mindre i sommar än tidigare om man kan vara utan flera plan
Skulle tro att VKI inte kommer flyga för sunclass i sommar av den enkla anledningen att den inte behövs
Varför gör man service i Italien?
Lc
OY-VKI står i Rom pga service, enligt Planespotters. Oklart vad för service och hur länge den står där