Skriv ut  

Flygbranschen kritiserar alternativa siffror om utsläpp

Reportage, Mats Palmgren, den 12 maj 2008
De europeiska flygbolagens branschorganisation AEA kritiserar starkt hur miljöaktivister använder en studie som sägs förutspå att utsläppen av koldioxid från flyget måste räknas upp med 20 procent jämfört med tidigare siffror.

Flygtorget berättade i morse att flera medier uppger att rapporten hävdar att de samlade utsläppen av koldioxid från flyget kan nå omkring 1,5 miljarder ton år 2025.

Enligt den brittiska miljöaktivisten Jeff Gazzard har siffrorna mörklagts i ett år.

Detta är inte sant, säger AEA och hänvisar till internationella klimatorganisationers hemsidor där rapporten funnits tillgänglig för nerladdning sedan den först skickades till en luftfartskonferens i Barcelona förra sommaren.

Seminariet accepterade aldrig studien vars upphovsmän inkluderar bland annat det amerikanska transportministeriet och ett universitet i Manchester.

- Rapporten uppskattar de övre gränserna för framtida ljud- och utsläppsnivåer och inberäknar inte några teknologiska förbättringar. Den förutspår inte sannolika utsläpp och bullernivåer från flyget, säger AEA i ett dokument som 6 maj skickades till organisationens medlemmar av Françoise Humbert, kommunikationschef.

- Nya forskningsmodeller är på väg som kommer att inberäkna tekniska möjligheter och den faktiska utvecklingen, som mer effektiva flygplan, till exempel Airbus A380 och Boeing 787.

AEA säger också att studien felaktigt förutsätter att flygplatserna kan fortsätta att växa och öka kapaciteten, när verkligheten innehåller många hinder både i USA och i Europa.

- Faktum är att det kommer att bli lättare att minska utsläppen från de 13 000 flygplan som är i tjänst än de 775 miljoner vägfordon som finns i världen.

Även AEA:s systerorganisation i Storbritannien kritiserar rapporten. I ett brev till tidningen The Independent, som först berättade om studien, skriver ordföranden för FlyingMatters:

- Rapporten publicerades aldrig eftersom den inte inkluderar siffror för teknikförbättringar som kommer i bruk nu eller kommer att tas i bruk under de kommande åren.

- Den mest tillförlitliga källan är fortfarande den internationella klimatpanelen som förra året bekräftade att flyget globalt bidrar med mindre än två procent av koldioxidutsläppen, skriver Brian Wilson.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev