- Handelssystemet är tänkt att vara ett mått för miljön, med en övre gräns för totala utsläpp. I stället har det blivit en kontantmaskin med flera miljarder för nationella riksbanker, säger organisationens generalsekreterare Ulrich Schulte-Strathaus.
Enligt AEA kommer utsläppsrätterna att kosta flygbolagen över tre miljarder euro det första året, en kostnad som de europeiska operatörerna inte kommer att klara säger Schulte-Strathaus.
- Kostnaden kommer att leda till konkurser, samhällen blir av med flygtransporter och regionala ekonomier kommer att förstöras när tiotusentals jobb är i riskzonen.
I stället för utsläppsrätter vill AEA att flygindustrin ska fortsätta minska flygets miljöpåverkan genom förbättrade samarbeten och nya tekniker.
Ulrich Schulte-Strathaus säger att Europaparlamentets beslut tar bort möjligheterna för flygbolagen att investera och att de nya lagarna inte uppmuntrar nationella regeringar att förbinda sig till utveckling av flygplansindustrin.
- Vi hoppades på europeiskt ledarskap men fick i stället politisk opportunism. Det är knappast en bra mall för en global lösning på miljöutmaningen.