Skriv ut  

Flygets utsläppsrätter kan leda till handelskrig

Reportage, Mats Palmgren, den 15 juli 2008
Ett handelssystem för flygets utsläppsrätter kan inte vara begränsat till länderna inom Europa. Förhandlingarna med resten av världen måste fortsätta men många länder är så kallsinniga till förslaget att frågan kan leda till ett handelskrig. Det säger i dag Hans Ollongren, ansvarig för luftfartspolitik i SAS.

SAS är en av medlemmarna i de branschorganisationer som i förra veckan riktade hård kritik mot Europaparlamentets beslut att införa ett handelssystem för flygets koldioxidutsläpp. Europeiska AEA och internationella IATA påpekade bland annat att 130 länder utanför EU redan har förklarat att de motsätter sig systemet.

Hans Ollongren säger att SAS förstår kritiken men också menar att EU tar första steget.

- Det är självklart att ett globalt system är den ideala lösningen, det är vi helt eniga i. Men det är knappast realistiskt att i dagens läge få global enighet i en så kontroversiell fråga. Vi har ju sett liknande besvär att inom ramen för G8 komma vidare med bindande avtal.

Lösningen som röstades fram i parlamentet är en kompromiss som är mer kostsam för flygindustrin än SAS hade förväntat, men ändå bättre än alternativet.

- Handelssystemet för utsläppsrätter är en betydligt bättre metod för flygindustrin att ta ansvar för sin miljöpåverkan än att det skulle ske via skatter och avgifter.

Miljöbovar utanför Europa

IATA, säger Hans Ollongren, är inte negativt inställda till handelssystem för utsläppsrätter som sådant, men däremot till regionala lösningar.

Han förklarar att miljöbelastningen från flyget kommer till 80 procent från trafik utanför Europa. Det innebär att om handelssystemet ska få någon effekt måste det också introduceras för interkontinental trafik till och från Europa.

Det är en nöt som har visat sig svår att knäcka:

- Kommissionen står inför en gigantisk uppgift, att försöka förhandla i frågan med tredje land. Flera länder, inklusive USA är mycket kallsinniga. Här finns en risk för handelskrig, säger Hans Ollongren.

Hit men inte längre

Kritikerna säger att avgifterna för utsläppsrätter slår för hårt mot en redan utsatt bransch och kommer därför att hindra flygets egen utveckling av lösningar som är bättre för miljön.

SAS menar att tidpunkten för omröstningen är olycklig men att parlamentets beslut också innebär att branschen knuffas framåt.

- I nuläget är ju oljepriset i sig själv den största motivationsfaktorn för flygindustrin att reducera sina utsläpp. Samtidigt kommer förslaget att påskynda utvecklingen av flygplan och motorer med ny teknologi för minskad bränsleförbrukning. Leverantörer av flygbränsle kommer att tvingas se på alternativa drivmedel, säger Hans Ollongren.

Han räknar med att en del av kostnaden kommer att läggas på resenärerna.

- Förslaget kommer att leda till ökade flygpriser. Men det är nästan omöjligt att säga med hur mycket. Det beror i grunden på vad kvotpriset kommer att vara i 2012 och framåt, men också på hur konkurrenssituationen är på olika marknader.

Priset som flyget ska betala för utsläppsrätter kan stiga. När parlamentets omröstning i höst ska bekräftas av kommissionen så presenteras också en revision av det generella handelssystemet för utsläppsrätter inom EU.

Kommissionens förslag, säger Hans Ollongren, går betydligt längre när det gäller bland annat auktionering av utsläppsrätter.

- Skulle det förslaget bli verklighet för flygindustrin har vi en helt ny situation med risker för en avsevärd fördyring - något som varken SAS eller resten av industrin kommer att acceptera.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev