Skriv ut  

Webbplats hjälper passagerare att kräva ersättning

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 2 januari 2009
Tusentals flygpassagerare har fått kompensation för inställda flygningar trots att flygbolagen först vägrade betala. Resenärernas räddning på webben är en databas som spårar alla flygplans färd runt jorden och visar vart ett flygplan egentligen befinner sig när flygbolaget hävdar att det står på marken, för tekniskt underhåll eller av säkerhetsskäl.

Enligt EU:s regler ska flygbolagen betala ersättning till passagerare när flygningar blir inställda eller försenade, med mellan 250 och 600 euro beroende på flygningens längd.

I praktiken har det varit svårt att få kompensation eftersom flygbolagen har hänvisat till en undantagsregel som gör att de slipper betala om flygningen ställs in på grund av säkerhetsskäl eller för tekniskt underhåll, berättar BBC Worlds reseprogram Fast Track.

Flygbolagen säger ofta att inställningen beror på sådana extraordinära omständigheter, fast det egentligen är ett affärsbeslut, säger Hendrik Noorderhaven, en företagare i holländska Brummern.

Enligt egen uppgift har han på ett år hjälpt 4,500 personer att få ersättning från flygbolagen.

Alla ärenden har avgjorts direkt, utan hjälp av en domstol. När en sökning i databasen resulterar i underlag som kan motbevisa flygbolagen så åtar sig Hendrik Noorderhaven att driva ärendet, mot 27 procent av den utbetalda ersättningen i provision.

- När flygbolagen har hävdat att planet grundats av säkerhetsskäl har vår databas visat att samma plan flög mellan två andra flygplatser. Med den informationen på bordet måste de betala, säger Hendrik Noorderhaven till The Guardian.

Han berättar att alla kända flygbolag i Europa har betalat, även de stora lågprisbolagen.

Systemet bakom webbplatsen Euclaim skapar en bild av de kommersiella passagerarplanens position genom att sammanföra flygplatsernas information om avgångstider med flygbolagens data om förväntade start- och landningstider.

Mönster framträder för flybolagens inställda flygningar. Oftast sker det på sommaren, när vädret är fint. Ett bolag ställer alltid in en flygning till Peking när det har ont om flygplan. Ett annat flygbolag utlovar sex flygningar på helgerna, men har i genomsnitt aldrig mer än 5,2 flygplan tillgängliga.

När EU-domstolen innan årsskiftet meddelande en prejudicerande dom som innebär att tekniska skäl inte kan utgöra så kallade extraordinära omständigheter, som befriar flygbolagen från kompensationskrav vid inställda flygningar, sa Hendrik Noorderhaven till Wall Street Journal att nu blir det garanterat svårare för flygbolagen att inte uppge de egentliga skälen.

Domen lovordades av EU:s transportkommissionär men, har också kritiserats hårt av flygbranschorganisationer, som menar att om flygbolagen ska betala ersättning när de bedömer att ett plan inte bör flyga så sätter man konsumenträttigheterna före flygsäkerheten.

- Domstolen inför ett oönskat element av kortsiktigt ekonomiskt hänsynstagande inför varje flygning, som underminerar det pågående flygsäkerhetsarbetet, säger Jan Palmér, ordförande Svenska Flygföretagens Riksförbund (SFR).

Källor: BBC Fast Track, The Guardian, WSJ


Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev