Skriv ut  

Passagerare ska ersättas för inställt flyg

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 23 december 2008
Flygbolagen kan inte hänvisa till tekniska problem för att slippa betala ersättning till passagerare när en flygning har blivit inställd. Det säger EU-domstolen i målet Wallentin-Hermann mot Alitalia, som avgjordes på måndagen.

- Tekniska problem som uppdagas vid underhåll av flygplanen eller som beror på brister i underhåll kan inte anses utgöra extraordinära omständigheter, skriver domstolen.

För att slippa betala ersättning för en inställd flygning måste flybolagen bevisa att det tekniska problemet är bortom deras egen kontroll. Till exempel kan skador från sabotage och fabrikationsfel utgöra extraordinära omständigheter.

Enligt EU:s regler kan passagerare kräva ersättning på mellan 250 - 600 euro för en inställd flygning.

- Beslutet kan ha positiva följder för konsumenterna. Flygbolagen menar ofta att tekniska problem räknas som extraordinära omständigheter, säger den brittiska konsumentgruppen Air Transport Users Council till Bloomberg News.

SAS vill inte kommentera beslutet innan hela domen har publicerats, men säger till DI att det är en branschfråga som ska diskuteras tillsammans med de övriga flygbolagen.

Det är första gången som EU-domstolen avgör huruvida mekaniska eller tekniska defekter kan anses utgöra extraordinära omständigheter, som inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder vidtagits, skriver Bloomberg.

Friederike Wallentin-Hermann stämde Alitalia för att flygbolaget vägrade kompensera henne med 260 euro för en inställd flygning år 2005, då familjens resa till Italien från Österrike försenades med nästan fyra timmar.

Flygningen från Wien till Rom ställdes in bara fem minuter innan avgången, fast Alitalia redan kvällen innan kände till en defekt i planets motor.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev