Varför mörkar Swedavia drönarproblematiken
I dagens Rapport visades ett reportage från Norge hur flygledningen hade tillgång system för övervakning av drönare och lokalisering av platser för drönarpiloter. Vid en förfrågan till Swedavia ville dessa varken bekräfta eller förneka om motsvarande eller liknande system finns för Arlanda flygplats. Varför inte säga som det är, när LFV flygledning bekräftat att det inte finns något sådant system för Arlanda flygplats. Däremot borde frågan vara högt prioriterad att skaffa utrustning för att kunna detektera drönare. Det är ju en flygsäkerhetsfråga av högsta rang och alla förseningar som uppstår kostar otroliga pengar.
svar
Svar till insider:
Nu hanterar LFV luftrummet ner till marken på och runt en flygplats. Skulle vara intressant om Swedavia satte upp något som påverkar luftrummet och inte tala om det för dom som ansvarar för luftrummet. Så, nej Swedavia har inget som hindrar drönare om LFV säger det inget finns. Heathrow o kanske någon mer Londondflygplats tror jag har o har för mig detta var galet dyrt få till runt en flygplats där det ska finnas civilt flyg så YTTERLIGARE en anledning till varför det inte finns i Sverige. Men kanske billigare nu eller någon som vill ha avgift på flygbiljett 😉 eller betala med skattsedel. Nu är drönare på Arlanda som stoppar flygtrafik verkligen inget nytt , men nu är man rädd för ryssen så kanske kan förändra något också.
Vi måste kanske ha en stavhoppare som ledare för att ta oss över den ribba som alla andra klarat
@ The Insider
Efter att Luftfartsverket delades upp i LFV och Swedavia är ingen som vet vem som har ansvaret för många områden inom flyget. Mycket förvirrande för flygbolagen. Tyvärr är det enligt svensk modell infen som kliver fram med besked när det behövs.
Lite som när Sverige var sist på bollen under tsunamin i Thailand. Eller den eftersatta järnvägen etc etc etc.
Är någon förvånad? nej inte jag i alla falla men tyvärr har vi fortfarande personer som tror på myten att sverige är världens bästa land.
Så är det nog.
Shopping Center är Arlandas huvuduppgift, då flygandet blivit bisak. För varför skulle säkerhetskontrollen missa knivar, passagerare vandra kilometervis och drönare härja fritt om flyget var huvuduppgiften?
Hur kan det komma sig att våra grannländer fixat detta, medan vi (Sverige) vi mest liknar en fågelholk.
Som vanligt, det är alltid någon annans fel. Ingen tar eller ens vågar ta ansvar och därför sitter vi på pottkanten i såväl detta som alla andra fall av velighet och rädsla.
@The Insider, jag förstår inte varför man inte skulle vara transparent i denna fråga. Norge var helt öppen med att man hade system som kan upptäcka drönare.
Att omvandla Arlanda till köpcentrum och höja VD-lön går före drönarsäkerhet. Eller har någon form av lägre kompetens övertagit rodret.
LFV sköter flygtrafiken i Stockholm TMA och även många andra TMA samt svensk luft över 9500 fot.
Det är dålig journalistik och missförstånd bakom påståendet att LFV bekräftar att Arlanda inte har drönarskydd. Det är en flygplatsfråga och inte en luftrumsfråga.
Tyvärr vet de flesta journalister inte skillnaden mellan LFV och Swedavia och ännu mindre vem som ansvarar för vad. Därför ställs fel frågor till fel personer.
Att LFV påstår att de inte har nåt drönarskydd betyder inte att Swedavia inte har det.
Att LFV säger att de inte känner till om Swedavia har nåt skydd betyder inte att Swedavia inte har det.
Att Swedavia säger att de inte kommenterar sitt säkerhetsskydd betyder inget annat än att de av säkerhetsskäl inte kommenterar sådana frågor.
Tyvärr är situationen nu sådan att eftersom ”ryktet säger” att Swedavia inte har nåt skydd så tas det som en sanning. Att Swedavia inte kommenterar dessa frågor får signaturen Bertil 1 på flygtorget och många andra att känna sig helt säker på att Swedavia mörkar.
Flygsäkerheten är kvar på en hög nivå i svenskt luftrum. Alla kan slappna av.
Ha det bra!