Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Heart Aerospace

Tråden startades av Hakaol

Är nyfiken på Heart Aerospace och brukar följa utvecklingen av deras Flygplan eftersom jag i mitt yrkesliv var med när både SAAB 340 och 2000 togs fram nu ser jag under nyheter på deras sida vilket jag undrar över den demonstrator som man tagit fram ska tydligen demonteras och skickas till USA i början av året där den sedan ska testflyga jag har svårt att få ihop hela processen.
The Heart X1 aircraft is currently undergoing extensive tests of critical systems to ensure a safe and successful flight in Plattsburgh next year and Heart Aerospace plans to bring it to Plattsburgh International in early 2025.

Publicerad den 2024-12-08 09:45
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Hk
2025-01-12 17:57

@ Thomas.
Som sagt, skillnaden mellan MTOW och MLW på saab 340 är 230 kg.
Heart kommer ha ett viktproblem, ja. Det finns ingen regel som säger att det måste skilja mycket mellan MTOW och MLW.

Rapportera
Hakaol
2025-01-09 18:29

Såg ett inslag idag on Northvolt där man beskrev hur man lyckas att få startup pengar där man då visar hur mycket ordrar man har om man tittar på Heart Aerospace så har man visst mycket beställningar som man kan visa riskkapitalister som satsar pengar. Men man måste förstå att troligtvis finns det klausuler i beställningarna som förutsätter ett färdigt certifierat flygplan.

Rapportera
fd Flygtekniker
2025-01-07 17:41

Håller med kommer säkert att snart visa sig att det inte blir något flygplan det konstiga är att diverse experter lägger ut fabriksbesök på youtube man undrar vilka kunskaper man har

Rapportera
johnny
2025-01-07 16:37

Heart Aerospace är främst till för att Mjölka ur pengar från alla möjliga offentliga instanser, såväl i Sverige, som i EU och andra länder, där politikerna är tillräckligt naiva. Exakt som fiaskot Northvolt.

Rapportera
thomas
2025-01-07 11:07

” Lastare” hur går det för er på heart,?
Kommentarerna är rent nonsens
Ni är uppenbarligen känsliga för flygplans konstruktions tekniska strukturella fakta, de sågar alla batteri flygs satsningar, era investerare har slängt sina miljoner i sjön.

Rapportera
Lastare
2025-01-07 10:15

Thomas,

Om Max Take off Weight är lika med eller under Max Landing Weight, vad händer då med ditt påstående?

Har du förutbestämt vad de strukturella begränsningarna är på alla flygplan?

Rapportera
Nico
2025-01-06 21:31

Vi får se hur det går och vad det blir av heart aerospace.
En grej jag verkligen noterat är att det inte finns något snack om säkerhet på flyget i intervjuer eller i något av Hearts uttalanden / presskonferenser..? Borde inte säkerheten vara en av de största frågorna, inte minst på ett batteriflygplan? Känns som en helt gömd fråga.

Rapportera
thomas
2025-01-06 18:07

? Svar därför att den aldrig kan vara det. Verkar vara en provocerad kommentar. Sååå seriöst.
Påfrestningarna på landstället är enormt stora när man sätter ner planet landar, det är många ton massa vikt som ska uppfångas av landstället, därför är alltid mlw mycket lägre än mtow på all flygplan som konstruerats, titta på manualer weight and balans loadshet doi etc. Landställ har cycler och kalender tid, som är relaterade till hur många cycler landningar flyget gör.

Rapportera
Linkan
2025-01-06 16:57

MLW = The maximum landing weight (MLW).

Rapportera
Till Vidsynt
2025-01-06 13:53

Jag trodde att Vidsynt stod för något liknande vidsynthet. Men du verkar vara motsatsen, dvs en trångsynt bakåtsträvare.

Rapportera
?
2025-01-06 12:59

Thomas, varför skulle inte MLW kunna vara densamma som MTOW?

Rapportera
Vidsynt
2025-01-06 11:58

@Johnny. Dina ideologiska kompisars kärnkraftsprojekt är de verkliga bidragsmarodörerna. Att jämföra de kaffepengar som försvunnit för vindkraftsstöd och stöd till elflyg med de planerade stöden till vidlyftiga och ideologiskt baserade nybyggnationer av kärnkraft kommer att svida i plånboken för alla elkunder de närmaste 40 åren. Bara Tidöpartier som kan vara så naiva och ideologiska.

Rapportera
Håkan
2025-01-06 10:42

Intressant att se youtube reportage som diverse experter har gjort när man besökt Heart X1 titta gärna på dom blir inte klok på den så kallade X1 som ska flyga i USA

Rapportera
thomas
2025-01-06 10:11

Att någon har gått på det här satsat miljoner, är för mig ofattbart
Bolaget har med dårars envishet hävdat att strukturella begränsningar inte existerar som att mtow och mlw är samma, trots att inget flygplan konstruerats kan konstrueras som har samma mtow och mlw..
Att nån mass beräkning skulle eliminera denna strukturella begränsning.
Rena lögner allt i detta projekt man ska flytta hit och dit
nu testflygning till US varför då? FAA är dessutom hårdare i sina bedömningar detta bara för att komma boet från uppmärksamhet, här har många som verkligen konstruerat flygplan konstaterat att detta är kejsarens nya kläder inget som följer konstruktions tekniska procedurer alltså en ren och skär bluff.
Det går inte att bära med sig tunga batteripaket få till nån range eller payload kommer aldrig att gå.

Rapportera
Hakaol
2025-01-06 09:58

Börjar närma sig deras första flygning nu bara en undran när kommer nyheten att man skjutit på den.

Rapportera
Johnny
2025-01-05 16:03

Jag tycker Heart Aerospace verkar vara ett scam för att mjölka ur så mycket stödpengar som möjligt, och sen går man i konkurs
Ugf som Northvolt och många vindkraftsbolag.

Rapportera
fd Flygtekniker
2025-01-04 23:28

Även om det är ett hybrid flygplan så måste man väl följa något regelverk . Jag kan inte se att Heart X1 är något som är byggt för att flyga mer en Mick-up. Inte börjar man ett flygprojekt med att ha ett inrett flygplan borde istället vara fullt mäturustat.

Rapportera
Af
2025-01-04 09:52

Är det nån som kan svara på den grundläggande frågan:
Enligt vilka konstruktionsbestämmelser är HX-1 byggt?
Det finns ju inga regler för certifierng av elmotorer som ska användas vid IFR-flygning. Alltså inte byggt enligt EASA-regler.
Det anses vara experimental. Har det då byggts enligt reglerna för amatörbyggda luftfartyg? Har EAA övervakat hela konstruktionen? Det får vara max 4 sittplatser i såna luftfartyg.
Eller har TS haft egna “experter” på elmotorer till flygplan som har dokumenterat hela processen, enligt egna kriterier?
Och varför går inte processen att sluföra i Sverige? Säger TS nej till att flyga med det eftersom det inte går att utfärda ett tillfälligt flygtillstånd?

Rapportera
fd Flygtekniker
2024-12-09 13:35

X1 är det ett riktigt flygplan eller vad är det ska tydligen demonteras i Sverige för att monteras ihop i USA låter svårt enligt mig. Mig veterligen måste väl det nu pågå en certifieringsprocess kontinuerligt av delsystem.

Rapportera
J
2024-12-09 11:34

Vi är nog två med samma signatur, ett J.
Jag frågade om flygplanets bakgrund, någon som vet?

Rapportera

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500